Vysněná remasterovaná verze klasické adventury Blade Runner z roku 1997 od studia Westwood nedopadla podle představ fanoušků. Digitální restaurátoři z Nightdive tentokrát neodvedli tu nejlepší možnou práci. V několika článcích a následně i v recenzi jsme se důkladně věnovali všemu, co se na vylepšené verzi nepovedlo. Nyní se ale konečně přímo od autorů dozvídáme, co za tím vlastně stálo a proč se remaster nestal skvělou připomínkou původní hry, jak fanoušci doufali.
Ze zamýšlené oslavy se ale stala bezmála zádušní mše.
Vývojáři se o důvodech a chybách rozpovídali v rozhovoru pro magazín PCGamesN. Letos v červnu uplynulo už 40 let od chvíle, kdy film režiséra Ridleyho Scotta vstoupil do amerických kin. A právě na tenhle termín autoři remasteru cílili, aby kulaté výročí oslavili, i když datum vydání jsme my hráči až do poslední chvíle neznali. O to je to paradoxnější. Cíl se nakonec povedlo splnit. Film měl premiéru 25. června 1982. Enhanced Edition vstoupila na trh 23. června, i když ještě pár dní předtím datum Nightdive podivně tajili. Ze zamýšlené oslavy se ale stala bezmála zádušní mše. Remaster tepali hráči i recenzenti, z nichž mnozí ho kvůli jeho kontroverzním změnám a nedostatkům neváhali označit za horší než originál.
Jak je ale možné, že firma s jinak dobrou reputací a pověstí odborníků na remastery takhle zklamala své zákazníky? Na to se v rozhovoru pokoušeli najít odpověď Larry Kuperman a Dimitris Giannakis z Nightdive Studios. Kuperman vzal na sebe zodpovědnost za datum vydání a rozhodnutí nezměnit jej. Jak už bylo řečeno, autoři se prý příliš upnuli na to, aby hru stihli vydat na výročí ve snaze potěšit fanoušky značky.
I když měli Nightdive bohaté zkušenosti s vylepšenými verzemi her jako Turok, Doom 64 nebo Quake, Blade Runner: Enhanced Edition před ně postavil větší překážky.
Na druhé straně si jeho kolega Giannakis myslí, že hra neměla jeden zásadní hlavní problém, ale šlo spíš o řadu menších věcí, které lidem vadily. Kuperman také zdůrazňuje, že se poprvé díky nim dostala hra na konzole. Současně ale tým připouští, že kvůli negativním ohlasům nabídli hráčům také originál ve verzi pro ScummVM v původní i rozšířené verzi s vystřiženým obsahem. Pokud jde o další důvody selhání, přičítají je vývojáři sérii výzev, kterým studio čelilo během vývoje a zejména v poslední fázi předcházející vydání.
I když měli Nightdive bohaté zkušenosti s vylepšenými verzemi her jako Turok, Doom 64 nebo Quake, Blade Runner: Enhanced Edition před ně postavil větší překážky. Autoři neměli k dispozici původní zdrojový kód, který se ztratil, a museli od základu za pomoci reverzního inženýrství znovu vytvořit celou hru. Tento proces podle Giannakise nakonec zabral tisíce hodin. Giannakis vysvětlil, že hra spoléhala v roce 1997 na špičkovou technologii, díky níž sice působila jako klasická 2D adventura, ale je ve skutečnosti zasazená do 3D světa. “Jsou tam osvětlení, stíny, hloubka ostrosti – všechny druhy 3D předtím, než se 3D stalo normou,” vyjmenovává její záludnosti.
Termín dalšího patche raději studio neslibuje. Poučilo se prý a chce se vrátit ke svému standardu, že jej vydá, teprve až bude hotový.
Také testeři prý měli obtížný úkol kvůli tomu, jak je hra nelineární a věci mohou dopadnout různě i v závislosti na nějaké náhodě. To vše zabralo mnohem více času zkontrolovat. Kuperman vysvětlil, že si v této době část oddělení QA vzala volno, aby se zotavila po covidu, a hlavní producent Giannakis se zase stěhoval přes celou zemi. Nightdive nicméně připouští, že si prostě měli uvědomit, že hra není připravená jít ven. Blade Runner: Enhanced Edition tak sice vyšel včas, ale ne ve stavu, v jakém měl.
Od té doby autoři pracují na opravách a vylepšeních. Něco se jim už povedlo vyřešit, další věci se ve studiu teprve řeší. Chtějí vylepšit interface, menu i nabídnout možnost přepínat mezi původní a novou verzí videí. Termín dalšího patche raději studio neslibuje. Poučilo se prý a chce se vrátit ke svému standardu, že jej vydá, teprve až bude hotový. Že možná není věc ještě ztracená asi nejlépe dokládá aktuální pohled do tabulky uživatelského hodnocení na Steamu. Zatímco první vlna recenzí byla zdrcující, z těch nedávných už hodnotí hru kladně 81 procent hráčů. Určitě zbývá ale spousta věcí, které si zaslouží vylepšit.
Více podrobností o Blade Runner: Enhanced Edition najdete v našem archivu. Hru jsme recenzovali a podrobně jsem se věnovali i všem nedostatkům vylepšené verze.