branding
Nejdražší hry všech dob. Kolik z nich jste hráli?

Nejdražší hry všech dob. Kolik z nich jste hráli?

Stojí jako hollywoodské filmy. Některé přitom nikdy nevyšly.

7. 8. 2018

Když my fanoušci mluvíme o tom, jak jsou hry drahé, zpravidla tím myslíme jejich cenovku. Z pohledu vývojářů a vydavatelů je ale důležitější, kolik stojí hru vyrobit a propagovat. Pojďme se proto společně podívat na ty nejnákladnější projekty v historii videoher.

Najdeme mezi nimi takové, které spolykaly většinu peněz ve fázi produkci, ale i tituly, jejichž vývoj zastínily finance vynaložené na marketing. Už kvůli tomu je obtížné jednoznačně prohlásit, která hra byla ta nejdražší. Někdo bere na zřetel jen samotný vývoj, někdo počítá s celou částkou. Důležité je rovněž myslet na to, že mnohdy neznáme přesnou výši nákladů, ale operuje se jen s nějakým odhadem nebo přibližnou sumou. A nebo je známé, kolik utratili vývojáři, ale už ne částka, která putovala na propagaci. Případně naopak. Při porovnání skutečných a relativních nákladů her, které často dělí mnoho let, navíc musíme vzít v úvahu také inflaci. Ta zdánlivě levnější starší titul může katapultovat před dražší, ale novější hry. S ohledem na vše vyřčené se proto nebudeme pokoušet sestavit přesný žebříček, ale vybereme některé z nejdražších her všech dob, které v tomto výčtu nemohou chybět, a zároveň u nich známe alespoň část rozpočtu. Znovu přitom zdůrazňujeme, že nejde vždy o exaktní data. Některé firmy finanční stránku alespoň přiblížily, jiné ji úzkostlivě tají, takže čísla pocházejí od nejrůznějších analytiků a také z neoficiálních zdrojů, když se například někdo z týmu rozpovídal pod podmínkou anonymity. I z toho důvodu je třeba brát vše s jistou rezervou.

Pokud jde čistě o náklady na vývoj, jednu z předních příček okupuje MMO Star Wars: The Old Republic od studia BioWare a EA. Hra z roku 2011 během produkce spolykala údajně přibližně 200 milionů dolarů. Pracovalo na ní přes 800 lidí na čtyřech kontinentech a další desítky milionů pak firma investovala do rozšiřujícího obsahu. Opomenout samozřejmě nemůžeme ani blíže neupřesněné náklady na marketing, při jejichž započtení šlo zřejmě o vůbec nejdražší projekt své doby.

Když bychom se chtěli naopak podívat na hru, jejíž marketing převýšil výdaje na produkci, nemůžeme přehlédnout first person akci Call of Duty: Modern Warfare 2 od studia Infinity Ward a Activisionu. Titul z roku 2009 sice údajně stál “jen” 40 až 50 milionů dolarů, ale dalších 200 vydavatel napumpoval do propagace.

Na špici podobných žebříčků se drží i Grand Theft Auto V od Rockstaru z roku 2013. Odhaduje se, že rozpočet na vývoj a marketing celkem překonal 265 milionů dolarů. Podle analytiků se přitom v tomto případě částka dělila přibližně půl na půl. Kartami ale pochopitelně v dalších letech podobně jako u zmíněných Star Wars zamíchala skutečnost, že hra se dále vyvíjela a zamířila rovněž na nové platformy.

Když se ponoříme hlouběji do historie, vypíchnout si zaslouží i titul E.T. the Extra-Terrestrial z roku 1982 pro Atari 2600. Nechvalně proslulá adaptace Spielbergova hitu bývá označována za jednu z nejhorších her všech dob a také je je jí dáváno za vinu, že měla výraznou měrou přispět ke krachu videoherního průmyslu v polovině 80. let. Nás teď ale víc zajímá, že plánovaný vánoční trhák, jehož neprodané kopie nakonec skončily na skládce v Novém Mexiku, stál Atari jen na právech přibližně 20 až 25 milionů dolarů. Tolik peněz firma zaplatila a údajně pak nechala vyrobit více kopií, než kolik vůbec existovalo cílových konzolí. Sám autor hry později upřesnil, že licence Atari stála 22 milionů dolarů a jednání o právech se vlekla tak dlouho, že na vývoj hry nakonec designérovi zbývalo přibližně jen pět týdnů, což bylo i v té době něco naprosto nemyslitelného. Jak to asi mohlo dopadnout než katastrofou. Co je ale ještě zajímavější, při započtení inflace to znamená, že jen samotná autorská práva by dnes stála 56 milionů dolarů.

Mezi nejdražší videoherní projekty všech dob patří samozřejmě i Shenmue z roku 1999 od Segy. Inovativní akční adventura pro Dreamcast měla svého času rekordní rozpočet, jehož výše se odhaduje na 47 až 70 milionů dolarů, i když část nákladů se přelila do druhého dílu. Původní odhad 70 milionů, což z Shenmue učinilo nejdražší hru do té doby, časem korigoval až autor hry, který se domnívá, že se náklady víc blížily zmíněné spodní hranici. Stále ale šlo o pořádný balík.

I když se údaje rozcházejí, předpokládá se, že minimálně 80 milionů dolarů stál vývoj a marketing Final Fantasy VII, přičemž náklady se opět dělily fifty fifty. Podle jiných odhadů se však rozpočet na produkci vyšplhal ještě o kus výše a propagace mohla nakonec stát až 100 milionů. A když už je řeč o sérii Final Fantasy, sluší se zmínit i devítku z roku 2000, jejíž vývoj měl překonat 40 milionů dolarů.

Opakovaně se do žebříčku nejdražších her všech dob probojovalo i studio Bungie. Na prvních příčkách má hned dva zástupce. I když se původně objevila informace, že Destiny může stát až astronomických 500 milionů dolarů, nakonec se ukázalo, že se šlo spíše o odhad dlouhodobé investice a reálné náklady se pohybovaly okolo 140 milionů. Za zmínku stojí ale také Halo 2, které ještě vydával Microsoft. Jeho vývoj měl stát 40 milionů a 80 dalších pak marketing.

Mezi jeden z nejdražších videoherních přešlapů se naopak počítá série Disney Infinity, kde hned v případě prvního dílu vydavatel utratil 100 milionů dolarů, z nichž větší část šla zřejmě na propagaci a výrobu figurek, jejichž stále rozrůstající se množství se nakonec stalo značce osudným. A nakonec tento neúspěch vedl i k tomu, že firma Disney víceméně opustila svět velkých videoher a rozhodla se plně zaměřit na mobilní segment.

Za zmínku ale rozhodně stojí i nejdražší hry, do jejichž vývoje autoři a vydavatelé investovali desítky milionů dolarů a přitom nakonec nikdy nevyšly. Hned dvakrát se přes padesátimilionovou metu se zrušeným titulem přehoupl Microsoft. Autoři Age of Empires z Ensemble Studios pracovali na MMO ze světa Halo. Vývoj hry pro PC údajně spolykal celkem 90 milionů dolarů bez zjevného výsledku. Hra byla zrušena přibližně před 10 lety, aniž by ji Microsoft vůbec stihl formálně oznámit. Člověk může jen obtížně uvěřit tomu, že taková investice skončila přibližně po dvou letech práce na několika prototypech v nenávratnu, ale má tomu tak skutečně být.

Podruhé se Microsoft spálil v případě kooperativního akčního RPG Fable Legends od Lionhead Studios. Podle neoficiálních informací softwarový gigant utratil za vývoj hry 75 milionů dolarů. V tomto případě se ale titul pro PC a Xbox One, jehož vývoj odstartoval v roce 2012, dostal alespoň do fáze betaverze. Na jaře 2016 jej však Microsoft zrušil i s celým studiem Lionhead, přičemž vrátil peníze i všem hráčům, kteří v rámci testu zaplatili za in-game obsah, jenž free-to-play projekt nabízel.

A konečně do třetice bychom neměli opomenout ani titul This Is Vegas pro PC, PS3 a Xbox 360. Akční adventuru na Unreal Enginu 3 měla vydat společnost Warner Bros. Interactive Entertainment. Ale až poté, co byla nucena vzdát se projektu firma Midway. Obě společnosti za vývoj hry v letech 2006 až 2010 utratily podle odhadů 40 až 50 milionů dolarů.

A tak bychom mohli pokračovat ještě hodně dlouho. Přes 100 milionů dolarů stálo i Grand Theft Auto IV, Max Payne 3 nebo Red Dead Redemption, což jsou všechno hry od Rockstaru. L.A. Noire, které Rockstar vydával, podle odhadů stálo přibližně polovinu. Mezi nejdražší hry od Ubisoftu patří Watch Dogs z roku 2014 a Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier z roku 2012. Oba tituly stály skoro 70 milionů dolarů. Stomilionovou metu pokořil i konkurenční gigant EA s Battlefieldem 4. Na stejnou hranici se vyšplhal i rozpočet Tomb Raidera z roku 2013. Skoro 67 milionů stál Enter the Matrix od Shiny. Zaklínač 3 měl rozpočet 81 milionů dolarů a velmi podobně na tom byl Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Šedesátimilionovou hranici pokořily hry Crysis 3, Gran Turismo 5 nebo Gears of War: Judgment. Po pěti letech ve vývoji stál Half-Life 2 asi 40 milionů dolarů. A ve stejném roce, tedy v roce 2004, vyšel i World of Warcraft, který se rovněž pravidelně umisťuje v podobných žebříčcích a jehož základní verze měla stát přibližně stejně. Přesné náklady však lze jen obtížně vyčíslit s ohledem na skutečnost, že se hra neustále vyvíjela.

Jak sami můžete vidět, dělat hry není vůbec levný špás. Zejména pokud chcete zamířit mezi tu absolutní špičku. Přímo se nabízí srovnání s filmy. Ty nejdražší animované od Disneyho a Pixaru už se vyšplhaly na sumu 200 milionů dolarů. Pokud jde o hrané snímky, trikové akční pecky z posledních let, především sci-fi, fantasy nebo komiksové adaptace stojí 200 až 300 milionů dolarů. A mluví se také o tom, že aby byl podobný projekt z pohledu filmového studia skutečně úspěšný, musí výdělek vloženou investici minimálně zdvojnásobit. Sami si tak můžete udělat představu, jakému riziku nejen filmaři, ale i vývojáři čelí.

Pokud se vám podobná témata líbí, můžeme se v budoucnu podívat třeba na ty nejvýdělečnější videohry všech dob. A vy se do té doby nezapomeňte v komentářích podělit, jaké další téma byste si přáli, abychom podobným způsobem zpracovali.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru