Tento týden jsme vás informovali o mapě Černobylu do Minecraftu, na které pracuje český nadšenec s přezdívkou Janisko. Zóna z kostek vzbudila značný ohlas nejen u nás, ale i v zahraničí. Jak jsme slíbili, autora jsme kontaktovali a zjistili pro vás zjistili další podrobnosti. Jan Skopal se s námi ochotně podělil o nové detaily. Prozradil nám například, jak plánuje ztvárnit radiaci. Zatím na projektu dělá sám, už se mu ale ozývají první zájemci o spolupráci.
Jak dlouho se věnujete Minecraftu, máte už za sebou jiný podobný projekt?
O této hře jsem slyšel již před mnoha lety. Napřed jsem ji příležitostně hrál jako survival. Ale pravidelně jsem ji začal hrát zhruba před třemi lety, kdy jsem započal také první podobný projekt s názvem Minecraft Chernobyl. Tuto mapu jsem již na žádost zveřejnil a je volně dostupná ke stažení na webu Planet Minecraft. Budoval jsem ji přes rok, ale jak jsem se postupem času začal více učit s programy, které mi umožňovaly tvorbu, zvyšovala se i propracovanost objektů a více jsem si potrpěl na detailech. To způsobilo, že jsem vývoj této mapy vzdal a svoje nové schopnosti využil k budování zcela nového projektu, který jsem nazval Chernobyl Universe. Tuto samotnou mapu jsem začal vyvíjet přibližně před rokem.
Co může hráč očekávat, že na mapě zažije?
Stejně jako u samotné hry chci zachovat absolutní svobodu hráči. Oficiálně by to měl být survival, kde si hráč může dělat, co se mu zlíbí, ale na rozdíl od pustiny vygenerovaných map samotnou hrou zde bude opuštěný svět plný rozpadlých komplexů a budov, které by měly připomínat sovětský režim v Kyjevské oblasti. To znamená, že někteří nadšenci se budou moci kochat zónou plnou příšer, které tam najednou budou mít smysl, nebo mohou jako v herní sérii S.T.A.L.K.E.R. vyvíjet nějaké věci v zapomenutých podzemních laboratořích. Hráč se nebude muset obtěžovat budovat proti příšerám vlastní budovu, ale bude mu stačit obydlet nějaké radioaktivní místnosti někde v Kopači (pozn. red: vesnice, která ležela přibližně 11 kilometrů od Černobylu). Místo kopání surovin v podzemí bude hráč moct rabovat různé podzemní tunely, do kterých se lze prokopat nebo najít vchod.
Kolem elektrárny mám nějaká místa, kde se blok co blok mění biom, takže při průchodu jakoby problikává obloha.
Jaká má být rozloha celé oblasti?
To plně záleží na tom, jak dlouho budu celou mapu vyvíjet. Každopádně bych chtěl postavit úplně vše. Od města Poliske až do Zimovišče. Ale tento rozsah vyžaduje velkou trpělivost a hlavně čas.
Je vůbec možné nějak ve hře zachytit samotnou radiaci?
Momentálně nevím, jak bych měl radiaci ztvárnit. Kolem elektrárny mám nějaká místa, kde se blok co blok mění biom, takže při průchodu jakoby problikává obloha. Jestli nepřijdu s nějakým lepším nápadem, tak se mi to zdá jako poměrně zajímavé ztvárnění radiace.
Reflektuje mapa aktuální podobu Zóny?
Upřímně řečeno, aktuální podoba Zóny se mi vůbec nelíbí. Půlka už je dávno vyhořelá a druhá půlka je znetvořená vandaly. Co se týče elektrárny samotné, stejně jako ostatní generace stalkerů mám mnohem raději, když měl Černobyl ještě svůj typický ventilační komín a nový sarkofág byl hezky bokem. Mojí mapou chci reflektovat stav zhruba do roku 2012, kde z tohoto hlediska ještě bylo vše v pořádku. Samozřejmě Zóna se časem neustále měnila a mění, tudíž ve smyslu období moje mapa nebude pevně ukotvená a některé skutečnosti si tam asi nebudou vzájemně odpovídat. Ale nemělo by to být moc viditelné.
Inspiroval jste se jinými podobnými pokusy s Černobylem?
Jediná mapa, kterou jsem se trochu inspiroval, je The Zone, která je taktéž na Planet Minecraft. Nadchlo mě tam ztvárnění veliké části Zóny a zabudování map ze série S.T.A.L.K.E.R., ale dlouho jsem to hrát nemohl, jelikož většina domů byla dutých. Byly to spíše takové kulisy a mnoho staveb tam chybělo.
Co je na tomto projektu náročnější – samotná realizace, nebo hledání vhodné dokumentace?
Je to hodně proměnlivé. Existují zde části, které mě hodně baví stavět, například aktivní části elektrárny. Já sám se u toho nikam nenutím. Stavím, jen když mám na to chuť a beru to spíše jako takový kreativní relax. Ale existují zde i části, které bych raději nějak překročil. Souvisí s tím právě i ta dokumentace. Je tu mnoho interiérů a exteriérů, které si musím nějak domyslet. V lepším případě vím, o co se jedná. V tom horším nemohu sehnat žádné poznatky, které by mi přiblížily, pro jaký účel jednotlivé budovy byly postaveny, a jak to uvnitř či venku vypadá. Tyto části si bohužel musím vymyslet a sám potom nejsem moc spokojený s málo pravděpodobným ztvárněním určité budovy.
Překvapilo vás, že se o mapě Černobylu začalo psát i v zahraničí?
Podle mě je Černobyl více proslavený právě v zahraničí. Poznám to, jelikož mi denně přicházejí maily v azbuce a já se vůbec neobejdu bez Google překladače.
Mám hrůzu, že se mi ozve nějaký specialista na Černobyl a otluče mi o hlavu nějaké nepřesnosti.
Jaké jsou ohlasy samotných hráčů?
Když nepočítám nějaké stížnosti ve stylu “Mně to nefunguje” či “Jak to tam mám vložit?”, tak jsem ještě naštěstí nenarazil na záporný ohlas. Ale mám hrůzu, že se mi ozve nějaký specialista na Černobyl a otluče mi o hlavu nějaké nepřesnosti.
Povedlo se vám už získat nějakého pomocníka nebo podklady od fanoušků?
Právě nedávno se mi ozvali nějací hráči, samozřejmě z Ruska, že mi s tím chtějí pomoct. Jelikož momentálně předělávám skoro celou elektrárnu a pozastavilo se rozšiřování mapy, nabídl jsem jim možnost výpomoci. Samozřejmě jsem jim zadal určitá kritéria, která by jejich výtvory měly plnit. Na možné spolupráci se zatím stále domlouváme. Co se týče podkladů, někteří hráči mi doporučili nějaké filmy a knihy o Černobylu, které musím prostudovat.
Lze odhadnout, jak daleko projekt je a kolik práce zůstává ještě před vámi?
Já se držím hesla: “Až to bude, tak to bude”. Když zhotovím nějakou větší oblast, tak ji vydám jako novou aktualizaci. Celková mapa Zóny je opravdu velká a doba, kdy si budu moci říct, že už na tom nemám co dělat, je velice daleko. Když naberu nějaké pomocníky, kteří mi s tím budou pomáhat, rychlost budování se samozřejmě zvýší.