A sezóna úniků pokračuje. Krátce před koncem roku jsme se po Duke Nukem Forever a Duke Nukem: Endangered Species dočkali dalšího ztraceného a znovu nalezeného pokladu z archivu společnosti 3D Realms. Určitě znáte příběh zrušené hry Prey 2 od Human Head Studios. Možná ale nevíte, že vývoj prvního dílu byl snad ještě komplikovanější.
První Prey vyšlo v roce 2006, ale pracovat se na něm začalo už o víc než dekádu dříve – v polovině devadesátých let. Vývoj hry prošel několika restarty. I když se od počátku počítalo s portály, ostatní aspekty včetně zasazení a příběhu se opakovaně měnily. Původní verze byla oznámena už v roce 1995 a měla běžet na úplné nové báječné technologii, která by pak poháněla také další tituly od 3D Realms.
Prey se přitom v různých inkarnacích během let objevovalo sporadicky na veřejnosti a neustále měnilo svou podobu i zamýšlený obsah. Na první verzi ještě pracoval Tom Hall, kterého můžete znát z id Software a později nastoupil do Ion Storm.
Teď se na internetu objevil zničehonic prototyp původního Prey z roku 1995. A ne jen v podobě videa nebo obrázků, což by bylo samo o sobě zajímavé. Můžete si ho stáhnout a sami vyzkoušet. Ale očekávání držte na uzdě. Jedná se spíš o rané technologické demo než hru v pravém slova smyslu. Pochází z listopadu 1995 a obsahuje několik částečně interaktivních scén, s nimiž je možné různé experimentovat, pokud jde o nastavení. Blíže to první uživatelé popsali na webu Internet Archive, odkud je možné prototyp Prey stáhnout. Je to maličký archiv, který nemá ani 1 MB.
This 1995 build of Prey was coded by William Scarboro (RIP — 2002) and was Apogee’s earliest attempt at creating a true 3D engine. This was before we had portals in the engine. The GTIS sign was meant to impress our publisher and help convince them to fund development. https://t.co/1cWj9uVBSR
— Scott Miller – Apogee/3DR Founder☢️ (@ScottApogee) December 25, 2022
Na únik dokonce reagoval zakladatel Apogee a 3D Realms Scott Miller. Upřesnil, že tento prototyp naprogramoval William Scarboro, který zemřel už v roce 2002. Byl to podle něj první pokus Apogee vytvořit skutečný 3D engine. Bylo to dokonce ještě předtím, než byly do enginu zahrnuty portály. Miller objasnil i nápis GTIS vrhající stín. Jeho smyslem bylo prý ohromit vydavatele a přesvědčit ho, aby financoval vývoj. Miller také doplnil, že nic z této technologie se nedostalo do verze z roku 2006. Tu už poháněl engine id Tech 4 od id Software.
Upřesnil rovněž, že v té době ještě nebylo prioritou mít interaktivní a zničitelné prostředí, jak se později prezentovalo. Tehdy šlo hlavně o to rozpohybovat samotný engine. Pro kontext se sluší připomenout, že v roce 1995, kdy demo vzniklo, ještě ani nevyšel Duke Nukem 3D. Ten dorazil na trh až v roce 1996. A později pak v témže roce Quake od studia id Software. Fanoušky samozřejmě zaujalo, že kdyby se věci odehrály jinak, mohlo Prey Quakovi konkurovat.
Na objev mezi prvními upozornil na Twitteru Vinícius Medeiros.
Stažené demo spustíte v DOSBoxu přes soubor prey.exe. Stiskněte TAB a otevřete konzoli. Napište "load demo4" a potvrďte. Konzoli zavřete opět stiskem TAB. Klávesa W mění grafické režimy. Opakovaně přepněte, až uvidíte všechny detaily. Klávesou L vyrovnáte pohled kamery. Klávesou G aktivujete a deaktivujete gravitaci. Světem se v tuto chvíli můžete volně pohybovat s pomocí šipek a rozhlížet se myší. X a C slouží pro úkroky stranou. Klávesou A snáze vyskočíte a překonáte překážky. Pokud se nechcete procházet sami, můžete level prolétnout s pomocí dema. Zkuste postupně příkazy "play mark”, "play mark2" a "play test”.