Minulý rok jste si mohli všimnout atraktivní ukázky jednoduché grafické stránky Minecraftu v kombinaci s pokročilou technologií ray tracingu. Šlo o technologické demo Nvidie a bez přehánění lze prohlásit, že hru to dost zásadním způsobem proměnilo. Do hry dodané realistické stíny, zcela odlišné a hlavně uvěřitelnější chování paprsků světla a spolu s tím i celkově jiné zabarvení hry doprovodily pro tento účel i speciálně vylepšené textury. Tato technologická ukázka ale není jedinou demonstrací vylepšeného Minecraftu a pokud jste bedlivě sledovali poslední přísun informací o Xbox Series X, tak vám pravděpodobně neunikla ani informace právě o vylepšeném Minecraftu, který s ray tracingem běhal i na novém konzolovém hardwaru. Detailnější pohled ale odhaluje, že nejde o jednu a tutéž hru a navíc platí, že tato verze pro Xbox ani není oficiálně oznámeným titulem.
Technicky vzato byly obě ukázky (tedy loňská prezentace Nvidie i ta nová pro Xbox Series X) pouhými technologickými demoverzemi. V případě předešlého odhalení je ale nicméně řeč o bezplatné a reálně připravované aktualizaci stávající verze hry. Ta by měla dorazit pouze na zařízení s Windows 10 a pro svůj běh bude vyžadovat grafickou kartu řady RTX. Tým Mojang v loňském prohlášení současně s tímto vylepšením slíbil přechod na novější engine jménem Render Dragon, nevýhoda každopádně tkví v tom, že dosud neznáme datum vydání tohoto updatu. Níže se ale můžete alespoň podívat na to, jak tato slibovaná aktualizace vypadá v pohybu:
A na druhé straně je tu ona ukázka z nového Xbox Series X. Ta shodně, stejně jako výše zmiňovaná PC verze, používá platformu DXR, což je rozšíření stávajícího DirectX 12. Jenže tam, kde PC verze využívala grafickou kartu řady RTX, tam se verze pro Xbox musí spoléhat na něco jiného, a to konkrétně na slibovaný masivní výkon. Procesor a grafickou kartu konzole má totiž pod palcem konkurenční AMD, z čehož by jednoduše a na první pohled mohlo vyplývat, že v současnosti tu máme v přípravě hned dvě různé verze Minecraftu založené na dvou odlišných platformách. Ale tak jednoduché to není a zároveň je namístě připomenout v úvodu naznačenou informaci a krotit případné nadšení budoucích majitelů chystané konzole od Microsoftu.
Na Xboxu totiž sice bylo možné vidět silně upravenou verzi hry vycházející z původního dema pro Nvidii, jenže zástupci Microsoftu velmi brzy přispěchali s prohlášením, že tímto způsobem vylepšená verze pro příští Xbox není v přípravě. Dle informací webu Windows Central mělo jít skutečně pouze o technologické demo a nemá jít o slib připravované hry. Tak jako tak i zde platí, že ray tracing je na Minecraftu obzvláště viditelný a činí ze hry něco zcela odlišného, a to zejména díky kontrastu maximálně jednoduché grafiky hry a komplexní práce se světelnými paprsky. Níže pak můžete vidět video z produkce Digital Foundry, ve kterém lze pro Xbox Series X vylepšenou verzi Minecraftu spatřit:
Nakonec to zkrátka vypadá, že ray tracing v Minecraftu bude, alespoň v dohledné době, dostupný pouze na PC. A i zde je vzhledem k situaci ve světě a ve světle posledních odkladů ještě poněkud předčasné spekulovat o jakémkoli bližším datu vydání. Ostatně spekulace týkající se odkladu se už nyní týkají i samotné konzole.
S rozšířením karantén do celé řady států po celém světě se pojí i množství zpráv z herního průmyslu. Kromě příkladů přetížených serverů doma sedícími hráči můžeme zavítat právě i do Minecraftu a k jeho kreativní komunitě. V rámci toho se například skupina japonských školáků jala bojovat se zavřenými školami a uspořádala si vlastní chystaný slavnostní ceremoniál, o který z důvodu uzavřených institucí přišli. Obrázky i video jednoho z nadšených školáků můžete spatřit například na Twitteru.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Nicméně raytracing není nic, co bych (zatím) nutně v Minecraftu potřeboval. Mně stačí i základní grafika a když mám náladu, použiji tématické textury. Mnohem zajímavější je hrát na servru s dcerkou a jejími sestřenicemi, nebo on-line – např. Murder a Innocent.