Před dvěma týdny oznámil Microsoft změny týkající se Game Passu. Došlo na zvýšení ceny nejdražšího stupně Ultimate, novým zákazníkům přestal být dostupný stupeň Game Pass pro konzole a vznikl úplně nový tier pojmenovaný Standard, do kterého sice přibyla podpora online funkcí z Xbox Live Gold, ale vypadly z něj nové hry od Microsoftu zařazované do knihovny Game Passu v den jejich plnohodnotného vydání. Na změny přicházely smíšené reakce, ozvala se také Federální obchodní komise, na kterou Microsoft vzápětí reagoval, nic z toho ale nemá naznačovat, že se situace na nějakou dobu uklidní. Podle informací novináře Jeze Cordena z magazínu Windows Central šlo jen o jeden z plánovaných kroků s tím, že v dalším může Microsoft přinést nový stupeň Game Passu, který předplatitelům zpřístupní pouze hraní přes cloud, které je momentálně uzamčeno v nejvyšším stupni Ultimate.
What’s next for Xbox Game Pass?
– Cloud only tier.
– Return of the Family Plan?
– Ad-based tiers?Let’s explore what I’ve been hearing: https://t.co/OnSoPOUAnL#Xbox #XboxGamePass
— Jez (@JezCorden) July 22, 2024
Své postřehy, ale také zákulisní informace, sdílel Corden v obsáhlém článku na stránkách zmíněného magazínu. Nahlíží na službu hned z několika úhlů pohledu, nevylučuje scénář, ve kterém Game Pass neničí herní průmysl, jak mnohdy zaznívá a zamýšlí se také nad tím, jak může růst uživatelská základna a zda už předplatné neoslovuje na Xboxu všechny, kdo by o něj potenciálně měli zájem. Zpochybňuje i analýzy některých společností, které uvádí, že se Microsoft snaží maximalizovat příjem tím, že to nejlepší nabízí v nejdražším stupni Ultimate, kam chce dostat co nejvíc uživatelů, v kontrastu s tím, že už v tuto chvíli si Ultimate předplácí nejvíc. Celkově ale svou úvahu stáčí Corden k tomu, že Microsoft ještě nevyložil všechny karty na stůl a chystá další stupně předplatného, jinak řečeno vstupní body pro hráče odlišných potřeb a zájmů.
Corden uvádí, že od svých zdrojů z Microsoftu zaslechl cosi o plánech na předplatné, které by zpřístupnilo jen hry přes cloud. Takové předplatné by bylo samozřejmě levnější a tím pádem dostupnější nežli Ultimate. Cílilo by na hráče, kteří se k „Xboxu“ dostanou například prostřednictvím nedávno uvedené aplikace pro Amazon Fire TV a další zařízení, kde je cloudové hraní jedinou možností. Momentálně ale uzamčenou za poměrně drahé předplatné, které nemusí oslovovat všechny. Jak uvádí Corden, Microsoft v dřívějších prohlášeních mluvil o tom, že chce oslovit všechny hráče, přes 2 miliardy z lidí, kteří aktivně hrají hry, pro mnoho z nich je ale kvůli soustředění výhradně na mobilní hry myšlenka placení za jednotlivé tituly úplně cizí. Právě pro ně by mohl být tento způsob snadněji uchopitelný a vítaný, nehledě na skupinu hráčů tradičních her, kteří z nějakého důvodu nemají či nechtějí mít herní hardware.
Podle Cordena pak má Microsoft i nadále přemýšlet o nejrůznějších formách sdílení účtu, ať už mezi přáteli nebo členy rodiny. V tomto ohledu ještě nemá být nic pevně ukotveno a Microsoft spíše experimentuje s tím, co by pro něj bylo nejlepší a kde leží největší hodnota. A je tu samozřejmě i plán na zavedení předplatného, které by uživatele nestálo nic, kromě nutnosti zhlédnout určité množství reklam. I o tomto předplatném se už dříve spekulovalo a podle Cordena jej má Microsoft stále zvažovat, momentálně ale údajně neexistují žádné konkrétní plány, na základě kterých by bylo možné mluvit konkrétněji. S určitostí se tak dá říct pouze to, že aktuální podoba Game Passu není definitivní a bude se měnit, nikoliv ale jenom v souvislosti s cenou, nýbrž i možnostmi jednotlivých stupňů.