branding
Konec DualShocku, ovladač pro PS5 se jmenuje DualSense

Konec DualShocku, ovladač pro PS5 se jmenuje DualSense

Sony představuje gamepad s haptickou odezvou, mikrofonem a adaptivními triggery

Zdroj: Sony
7. 4. 2020

Snažit se cokoliv utajit ve světě her bývá nadlidský úkol. Přesto nás Sony zastihla zcela nepřipravené, když si na dnešní večer připravila oficiální prezentaci ovladače, který přijde s konzolí PlayStation 5. Jak už prozrazuje titulek, japonská společnost se po dlouhých letech vzdává DualShocku a v nové generaci jej nahradí ovladačem DualSense. Jak už naznačovaly předchozí informace, pocházející ve velké míře ze zveřejněných patentů, ovladač má haptickou odezvu, mikrofon, adaptivní triggery a tradiční rozložení ovládacích prvků. Přesto je příjemné mít konečně možnost prozkoumat oficiální obrázky a nasát něco málo z nového designu.

Ovladač byl představen v úterý večer na blogu PlayStationu a článek přichází se základním popisem funkcí a vlastností. Inženýři ze Sony chtěli dosáhnout toho, aby hráči začali se startem nové generace vnímat hry i dalšími smysly, než jakými byli doposud zvyklí, což umocňuje zejména zmiňovaná haptická odezva. „Blížící se příchod PS5 nám dal příležitost, nabídnout vývojářům her inovaci skrze nové možnosti, jak prohloubit zážitek z hraní. To je důvod, proč jsme zapojili haptickou odezvu, která umocňuje pocity během hraní, jako je pozvolné boření auta do bahna,“ říká Sony. Zmiňuje také adaptivní triggery – tedy tlačítka L2 a R2 – jejichž tuhost a délka trajektorie stisku se bude měnit v závislosti na jednotlivých hrách či zbraních. „Tým designérů úzce spolupracoval s hardwarovými inženýry na posazení triggerů a jejich pružin. Museli jsme zvážit, jak tyto součástky zapadnou [do designu], aby ovladač nepůsobil příliš neohrabaně,“ vysvětlují lidé ze Sony. Ve finále se jim ale podařilo načrtnout linie ovladače tak, že působí menší, než ve skutečnosti je a zároveň není přehnaně těžký. Ruku v ruce s tím jde také informace o akumulátoru, který je na rozdíl od ovladače pro Xbox Series X pevnou součástí ovladače a Sony slibuje její dlouhou životnost.

Linie lightbaru přechází z horní strany ovladače dopředu, takže je zachována stávající funkcionalita a je pravděpodobné, že ovladač bude možné využívat i pro hraní starších titulů na PS4.

Co se týče designu jako takového, Sony se poprvé uchýlila ke dvoubarevnému provedení těla základní verze svého gamepadu. Černou a bílou pak doplňuje světelný proužek, který je přímou součástí designu a přitom jde o starý známý lightbar. Linie přechází z horní strany ovladače dopředu, takže je zachována stávající funkcionalita a je pravděpodobné, že ovladač bude možné využívat i pro hraní starších titulů na PS4. Rozložení tlačítek přitom zůstává standardní, tedy klasický d-pad, analogové páčky v jedné linii a zbývající PS tlačítka na pravé straně. Zachovány byly také tlačítka Options a Share, i když druhé zmiňované prošlo další inovací a nově se nazývá Create. „Možná jste si všimli, že na ovladači již není tlačítko Share, známé z DualShocku 4. Nebojte se – neodstranili jsme ho. Ve skutečnosti jsme jen stavěli na úspěchu tohoto tlačítka a přinášíme funkci Create. Skrze ní budeme znovu prozkoumávat nové možnosti pro tvorbu pompézních gameplay videí, které bude možné sdílet, nebo si je užívat v soukromí,“ říká Sony.

Co přesně přijde nad rámec nahrávání záběrů či pořizování obrázků ale zatím nevíme, Sony pouze slibuje, že detaily o nových funkcích přijdou ke slovu později. Počítáme tedy s tím, že do nich budou spadat také informace o mikrofonu, který je přímou součástí ovladače a nabídne tak možnost komunikace bez headsetu, nebo se dostane také na fotografie zadní strany. S napětím totiž čekáme, zda byl nedávno vydaný Back Button skutečně jenom rozšířením DualShocku 4, nebo příprava na to, co bude umět DualSense v základu. Žádný z dostupných obrázků ale nepotvrzuje, že by měl ovladač i spodní páčky či tlačítka a vzniká tak prostor pro spekulace. Poslední věcí, kterou lze z dostupných materiálů vyčíst, je také změna nabíjecího a komunikačního portu – od MicroUSB se totiž Sony přesouvá k univerzálnějšímu USB-C.

V závěru článku pak dostává prostor ke svému vyjádření i šéf americké Sony Jim Ryan, který vyjadřuje nad novým ovladačem obrovskou radost a těší se, až si jej hráči budou moci sami vyzkoušet. Znovu také opakuje, že PlayStation 5 bude připraven k uvedení během letošních Vánoc a společně s inovovaným gamepadem učiní významný krok směrem kupředu. „Chtěl bych celé komunitě hráčů na PlayStationu poděkovat, že s námi vyrazili na vzrušující cestu vedoucí k uvedení PS5 během vánočních svátků. Těšíme se, až se s vámi budeme moci v příštích měsících podělit o další detaily ohledně konzole, včetně jejího designu,“ uzavírá Ryan. Nezbývá tedy nic jiného, než vyhlížet, ke které z chystaných akcí se Sony připojí, nebo zda pro odhalení konzole vyhradí další vpravdě nečekaný termín někdy večer.

Porovnejte, jak se liší DualShock 4 a DualSense pro PS5

Porovnejte, jak se liší DualShock 4 a DualSense pro PS5

Novinka pochopitelně vzbuzuje velkou zvědavost a zatím můžeme jen spekulovat, jak bude její haptická odezva a adaptivní triggery fungovat v praxi. Stejně tak nás ale zajímají i proporce nového gamepadu, jeho srovnání s dosavadním modelem a představujeme si, jak se asi bude DualSense držet v ruce. Alespoň drobnou nápovědu nám může poskytnout srovnání, s nímž přišel magazín PlayStationing. Jeho autor vycházel z předpokladu, že tlačítka a křížový ovladač budou na obou ovladačích stejně velká a stejně uspořádaná. Předpoklad to zřejmě nebude úplně nepodložený, protože pozice tlačítek, D-padu i místa pro analogové páčky si odpovídá. [celý článek]

Nahlásit chybu v článku

12

Napsat komentář

Další články
Nahoru