Snažit se cokoliv utajit ve světě her bývá nadlidský úkol. Přesto nás Sony zastihla zcela nepřipravené, když si na dnešní večer připravila oficiální prezentaci ovladače, který přijde s konzolí PlayStation 5. Jak už prozrazuje titulek, japonská společnost se po dlouhých letech vzdává DualShocku a v nové generaci jej nahradí ovladačem DualSense. Jak už naznačovaly předchozí informace, pocházející ve velké míře ze zveřejněných patentů, ovladač má haptickou odezvu, mikrofon, adaptivní triggery a tradiční rozložení ovládacích prvků. Přesto je příjemné mít konečně možnost prozkoumat oficiální obrázky a nasát něco málo z nového designu.
Ovladač byl představen v úterý večer na blogu PlayStationu a článek přichází se základním popisem funkcí a vlastností. Inženýři ze Sony chtěli dosáhnout toho, aby hráči začali se startem nové generace vnímat hry i dalšími smysly, než jakými byli doposud zvyklí, což umocňuje zejména zmiňovaná haptická odezva. „Blížící se příchod PS5 nám dal příležitost, nabídnout vývojářům her inovaci skrze nové možnosti, jak prohloubit zážitek z hraní. To je důvod, proč jsme zapojili haptickou odezvu, která umocňuje pocity během hraní, jako je pozvolné boření auta do bahna,“ říká Sony. Zmiňuje také adaptivní triggery – tedy tlačítka L2 a R2 – jejichž tuhost a délka trajektorie stisku se bude měnit v závislosti na jednotlivých hrách či zbraních. „Tým designérů úzce spolupracoval s hardwarovými inženýry na posazení triggerů a jejich pružin. Museli jsme zvážit, jak tyto součástky zapadnou [do designu], aby ovladač nepůsobil příliš neohrabaně,“ vysvětlují lidé ze Sony. Ve finále se jim ale podařilo načrtnout linie ovladače tak, že působí menší, než ve skutečnosti je a zároveň není přehnaně těžký. Ruku v ruce s tím jde také informace o akumulátoru, který je na rozdíl od ovladače pro Xbox Series X pevnou součástí ovladače a Sony slibuje její dlouhou životnost.
Linie lightbaru přechází z horní strany ovladače dopředu, takže je zachována stávající funkcionalita a je pravděpodobné, že ovladač bude možné využívat i pro hraní starších titulů na PS4.
Co se týče designu jako takového, Sony se poprvé uchýlila ke dvoubarevnému provedení těla základní verze svého gamepadu. Černou a bílou pak doplňuje světelný proužek, který je přímou součástí designu a přitom jde o starý známý lightbar. Linie přechází z horní strany ovladače dopředu, takže je zachována stávající funkcionalita a je pravděpodobné, že ovladač bude možné využívat i pro hraní starších titulů na PS4. Rozložení tlačítek přitom zůstává standardní, tedy klasický d-pad, analogové páčky v jedné linii a zbývající PS tlačítka na pravé straně. Zachovány byly také tlačítka Options a Share, i když druhé zmiňované prošlo další inovací a nově se nazývá Create. „Možná jste si všimli, že na ovladači již není tlačítko Share, známé z DualShocku 4. Nebojte se – neodstranili jsme ho. Ve skutečnosti jsme jen stavěli na úspěchu tohoto tlačítka a přinášíme funkci Create. Skrze ní budeme znovu prozkoumávat nové možnosti pro tvorbu pompézních gameplay videí, které bude možné sdílet, nebo si je užívat v soukromí,“ říká Sony.
Co přesně přijde nad rámec nahrávání záběrů či pořizování obrázků ale zatím nevíme, Sony pouze slibuje, že detaily o nových funkcích přijdou ke slovu později. Počítáme tedy s tím, že do nich budou spadat také informace o mikrofonu, který je přímou součástí ovladače a nabídne tak možnost komunikace bez headsetu, nebo se dostane také na fotografie zadní strany. S napětím totiž čekáme, zda byl nedávno vydaný Back Button skutečně jenom rozšířením DualShocku 4, nebo příprava na to, co bude umět DualSense v základu. Žádný z dostupných obrázků ale nepotvrzuje, že by měl ovladač i spodní páčky či tlačítka a vzniká tak prostor pro spekulace. Poslední věcí, kterou lze z dostupných materiálů vyčíst, je také změna nabíjecího a komunikačního portu – od MicroUSB se totiž Sony přesouvá k univerzálnějšímu USB-C.
V závěru článku pak dostává prostor ke svému vyjádření i šéf americké Sony Jim Ryan, který vyjadřuje nad novým ovladačem obrovskou radost a těší se, až si jej hráči budou moci sami vyzkoušet. Znovu také opakuje, že PlayStation 5 bude připraven k uvedení během letošních Vánoc a společně s inovovaným gamepadem učiní významný krok směrem kupředu. „Chtěl bych celé komunitě hráčů na PlayStationu poděkovat, že s námi vyrazili na vzrušující cestu vedoucí k uvedení PS5 během vánočních svátků. Těšíme se, až se s vámi budeme moci v příštích měsících podělit o další detaily ohledně konzole, včetně jejího designu,“ uzavírá Ryan. Nezbývá tedy nic jiného, než vyhlížet, ke které z chystaných akcí se Sony připojí, nebo zda pro odhalení konzole vyhradí další vpravdě nečekaný termín někdy večer.
Novinka pochopitelně vzbuzuje velkou zvědavost a zatím můžeme jen spekulovat, jak bude její haptická odezva a adaptivní triggery fungovat v praxi. Stejně tak nás ale zajímají i proporce nového gamepadu, jeho srovnání s dosavadním modelem a představujeme si, jak se asi bude DualSense držet v ruce. Alespoň drobnou nápovědu nám může poskytnout srovnání, s nímž přišel magazín PlayStationing. Jeho autor vycházel z předpokladu, že tlačítka a křížový ovladač budou na obou ovladačích stejně velká a stejně uspořádaná. Předpoklad to zřejmě nebude úplně nepodložený, protože pozice tlačítek, D-padu i místa pro analogové páčky si odpovídá. [celý článek]
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Tlačítka Create a Options vypadají, že konečně nebudou tak zapuštěna jako v případě DS4. Plus je dle grafiky poznat, že pod tlačítkem PS asi bude i tlačítko pro přímé vypnutí mikrofonu, což je rozhodně fajn (hledat to někde v menu by bylo časově náročnější). Touchpad je také asi větší než u DS4, což dle mého asi nebylo úplně potřeba, jelikož se stejně využívá jen jako dvoj/tlačítko a hry, které podporují gesta, moc není, ale uvidíme.
Každopádně doufám, že tak jako u PS4 vydala Sony nejprve jednobarevné ovladače, ale později uvedla i vícebarevné varianty, bude k PS5 buď hned nebo alespoň časem k dispozici celočerný DS, nebo alespoň kombinace černá/hodně tmavá šedá a těším se, až si DvojSmysl™ osahám osobně:-)
Nejlépe se mi držel dualshock 3..nevím proč a to nemám malé ruce, takové to zvětšování mi moc nelahodí… Někdo má rád macaté děvčata, někdo né..🤔
Osobně mám vždy dilema s tlačítky Options a Share. Záměrně se nehledají na ovladači dobře a jejich stisknutí mi připadá téměř jako mikrospínač pod dírkou krytu .Přitom zvětšit plochu tlačítka jeho zkosením dovnitř těla ovladače by hmatové paměti jen prospělo a nikdo by se nemusel obávat náhodných stisků .
Inu tady se nic razantně neměnilo.
Haptická odezva a především proměnný zdvih trigerrů pravděpodobně nadobro stály za zmizením ikonických vyosených růžků původního Dualshock ovladače . A přitom pro mé ruce se jednalo o naprosto dokonalý ergonomický design – velikost Dualshocků mi naprosto vyhovovala a pádloidnímu ovladači z Xboxu jsem prostě na chuť nepřišel . No budeme muset navyknout jinému mateřskému prsu ( tvar ve mně evokuje bumerang Maxfire od Geniusu ) ale snad nedojde k tomu ,že bychom museli ještě dokupovat grip 😉