branding
Kdy mohou vyjít nové konzole a co budou umět?

Kdy mohou vyjít nové konzole a co budou umět?

Kdy vyjde nový Xbox a PlayStation?

25. 7. 2018

Už v listopadu oslaví současná generace konzolí PlayStation a Xbox pět let od svého uvedení. Logicky se proto čím dál tím častěji vkrádá myšlenka, co všechno budou nové konzole umět a kdy se jich dočkáme. A protože člověk už z povahy rád rozebírá coby-kdyby, podíváme se společně na souhrn všeho, co se za poslední dobu na toto téma napsalo, co a kým bylo řečeno a nakolik se mohou všechny představy střetávat s realitou.

Začněme nejdříve tou jednodušší záležitostí – a sice, kdy nové konzole očekávat. Všichni vám pravděpodobně řeknou, že do několika let, což je ale vzhledem k blížícímu se konci existenčního cyklu současné generace hodně nepřesný odhad. Na prvním místě tedy můžeme pro určité zpřesnění použít slova zřejmě nejznámějšího analytika herního trhu Michaela Pachtera, který v rozhovoru pro magazín GamingBolt uvedl, že PlayStation 5 očekává v roce 2019 nebo 2020, ale spíše se kloní k pozdějšímu datu. Tvrdí totiž, že ještě nějakou chvíli potrvá, než bude vybavenost amerických domácností 4K televizemi na 50 procentech, což je pro novou konzoli podle analytika klíčové. Rok 2020 navíc Pachter favorizuje i proto, že do té doby se z aktuální PS4 Pro stane základní model a dojde i k jeho zlevnění, což je – opět – příprava trhu pro to, aby mohla přijít dražší a novější verze. A na příchod nové konzole se samozřejmě v náznacích připravují i v Sony – podle projekce nového CEO Sony – Keničira Jošidy – totiž společnost očekává v příštím roce pokles tržeb z prodeje PlayStationu 4, což naznačí saturaci trhu a – opět – prostor pro novou konzoli. Co se týče Xboxu, Phil Spencer během letošní E3 potvrdil, že tým inženýrů a designérů už je po lokty zabořen do přípravy nové konzole, což ale nutně neznamená, že se jí dočkáme už příští rok. Na druhou stranu je nutné zmínit množící se spekulace o tom, že by měl nový Xbox předběhnout nástupce PlayStationu, ať už se budeme bavit o YouTuberovi s přezdívkou DreamcastGuy, který tuto informaci pustil do světa jako jeden z prvních, anebo o insiderech, kteří se vesměs odkazují na stejný zdroj jako DreamcastGuy – tedy člověka, který pracuje v Microsoftu, ale zůstává anonymní. Zároveň s těmito spekulacemi dochází na nepřímé potvrzení, že bude chtít Sony hned zkraje příštího roku představit svou novou konzoli a Microsoft chce být na tuto eventualitu zkrátka připraven. Tuhle zprávu samozřejmě berte se značnou rezervou, ale pokud se příští rok dočkáme uvedení nového Xboxu, aspoň už víte, ke komu se můžete zpětně odkazovat.

Zpětná kompatibilita novým standardem

Pokud vás zajímá náš názor, o vydání další generace konzolí jsme už mluvili mnohokrát a spolu s Jirkou se shodujeme, že se neobjeví dřív než na Vánoce 2019. Je ovšem bezpečnější uvažovat o nástupu až ve vzpomínaném roce 2020, který se rovněž pojí se zdaleka nejčerstvějšími zprávami od insidera Paula Thurrotta. Ten nejen, že vidí rok 2020 jako hotovou věc, alespoň, co se Xboxu týče, ale také odvážně mluví o rámcových specifikacích a očekává, že grafická karta nové konzole od Microsoftu bude využívat pamětí GDDR6 s frekvencí kolem 16-18 GHz, které se v tuto chvíli teprve začínají vyrábět. Znamenalo by to pravděpodobně vyšší cenu, ale možná také návrat k tomu, že konzole není zastaralá už během svého uvedení na trh. V případě PlayStationu vycházíme zejména z informací Digital Foundry, kteří si logicky spojují spoluprací Sony a AMD s nadcházející konzolí, která by měla využít čip této společnosti. Ale zatímco stávající Jaguar je podle odborníků Achilovou patou celého zařízení, Ryzen by měl tento problém vyřešit. Zároveň se tím otevírá i cesta ke zpětné kompatibilitě, kde se podařilo Microsoftu trochu popoběhnout a zdá se, že souboj o fanouškovské základny se doopravdy odehraje až s novou generací konzolí. Pokud by totiž v Sony využili stejnou architekturu procesoru, nestane se po technické stránce to, co nastalo mezi PS3 a PS4. V tomto případě je proto opravdu možné uvažovat nad tím, že se Sony nevykašle na desítky milionů majitelů současného PlayStationu a umožní jim pokračovat ve hraní i na nové generaci.

A když už je řeč o tom, co nové konzole nabídnou, či jak budou zpracovány, máme pro vás poměrně čerstvou informaci, která sice nebyla dosud oficiálně potvrzena, ale přinejmenším se shoduje s tím, co tvrdil Phil Spencer na E3 – na místě, kde přítomným novinářům a hráčům potvrdil, že Microsoft pracuje na nové konzoli, mluvil také o umělé inteligenci a cloudových službách, což je očividně technologie, kterou chtějí v Microsoftu využít i pro svou herní konzoli. Renomovaný novinář Brad Sams, který se zaměřuje právě na Microsoft a pohybuje se v zákulisí, totiž ve svém článku z 23. července tvrdí, že nová konzole – pracovně označovaná Scarlett – vyjde ve dvou verzích. První bude zcela tradiční, tedy přesně taková, jakou si zřejmě představujete – krabice s výkonným hardwarem a cenou kolem 15 tisíc, na které si zahrajete všechny nové hry. Druhá verze by měla být menší, levnější a svůj hardware bude primárně využívat ke zpracování streamovaného signálu hru, resp. vaší odezvy v podobě inputu od ovladače. Ano, Microsoft údajně buduje svou vlastní streamovací službu už několik let a nový Xbox by měl být prvním ostrým testem. Sami ale dobře víte, jak podobné pokusy fungují – ekvivalent hledejte v PlayStation Now – takže pokud chce Microsoft něco takového nabídnout, služba musí být bezchybná a skutečně jen s naprosto minimálním, neviditelným zpožděním, což by bylo zejména u kompetitivních her velmi těžké a je zároveň nepředstavitelné, že by Microsoft jakýmkoliv způsobem diskvalifikoval hráče některých žánrů jen na základě toho, že by služba nestíhala. I když tedy představa zní poměrně zajímavě, realizace nemusí být snadná a v souvislosti s otázkou rozlišení a frameratu by se ze Scarlett Cloud – jak se této verzi nového Xboxu přezdívá – mohlo rázem stát druhořadé zařízení.

Předplatné vládne světu

Pokud bychom měli na krátkou chvíli zůstat u trendů, které se teprve rodí a je pravděpodobné, že se dotknou i nové generace hraní, patří sem zcela určitě služby jako EA Access nebo Xbox Game Pass. Jednoduše řečeno, hry na vyžádání se zákazníkům velmi dobře komunikují, neboť v případ filmů a seriálů už existuje živoucí ekosystém a lidé si na služby velmi rychle zvykli. Bohužel, v České republice zatím za podobný obsah platí jen jednotky procent zákazníků – tady vycházíme z nejčerstvějšího průzkumu Hospodářských novin – takže to pro trh v České republice nemusí být až takové terno, jak se zdá. Cena a trvanlivost her je ale o poznání větší, nežli u seriálů a hráči navíc jsou, co se placení na internetu týče, mnohem dál než konzumenti videobsahu, takže nemusí být tak zle. Navíc, když se každým rokem snižuje poměr digitálních a fyzických kopií a reálně hrozí, že za nějaký čas fyzická distribuce skončí úplně. Určitě ale nemusíte mít strach, že by u nových konzolí absentovaly mechaniky pro blu-raye – Michael Pachter tvrdí, že i z tradičního hlediska v lidech stále přetrvává potřeba něco fyzicky vlastnit a krabičky z obchodů nezmizí. Jen jich bude čím dál méně a je jisté, že jednou se už zbytečnými stanou.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru