V dalším prémiovém videu se zabýváme tématem češtin ve hrách. Nikoliv však nutně těch zahraničních, ale zejména těch českých. Ano, česká lokalizace není u domácích titulů vždy zárukou, což se dá s přihlédnutím k mnoha okolnostem pochopit a podložit solidními argumenty. Pořád to ale lze vnímat jako problém a mnohdy i zbytečné pošlapání reputace.
Pokud chcete taková videa také sledovat, stačí se přihlásit k předplatnému na YouTube. Vydáváme je jednou týdně.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Navíc požádat o dotaci je administrativa/čas/práce navíc s velmi nejistým výsledkem čili předem může dost tvůrců odradit o ty dotace žádat. Zeptej se živnostníků z různých oblasti podnikání, kteří to předem vzdali žádat o dotaci, když se věděli co všechno to obsahuje.
Dost hráčů si neuvědomuje – protože to nechce nebo nedokáže pochopit – že kupují hru, což je stejné jako kupovat jakékoliv jiné zboží. Rohlík, auto, atd. Prostě výrobek který má určité parametry. Podstata je stejná, pouze kulisy (zboží) jsou jiné.
Hry bez CZ/SK/PL lokalizace = buď tak moc hru chci že si jí koupím, nebo jí nekoupím. To je moje právo zákazníka.
Rozhodně však nemáme žádné právo (ani já, ani kdokoliv jiný) určovat vývojářům jaké lokalizace mají/musí ve hře být. To je právo a volba vývojářů, které zákazníci musí respektovat.
Dost hráčů si lokalizování her představuje jako Hurvínek válku. Tvůrce má na hru nějaký rozpočet do kterého se chce/musí vejít, aby hra byla měla jakž takž rozumnou cenu a tvůrce na ní neprodělal. Je třeba si uvědomit že lokalizace taky něco stojí – peníze, čas na vytvoření a implementaci do hry, atd. Žádný tvůrce hry nebo překladatel nebude dělat lokalizaci zadarmo a ve volném čase který může využít na dost jiných věcí v životě. To platí především u her z ČR nebo ze Slovenska.
Jiná věc je to zda má pro velké studia (Ubisoft, atd.) smysl dělat CZ/SK lokalizace do her. Pokud se podle velkého studia neprodá dostatečné množství kusů hry v nějakém státu, potom ani velká studia nebudou ztrácet čas a peníze na tvorbu lokalizace. Nemá to pro ně smysl. Tak jak to Jirka Bigas říká ve videu – má vhled do prodejů her a ani u některých velkých her se neprodá dostatečné množství kusů aby to velkému studiu dávalo smysl dělat lokalizace.
Stručně řečeno – buď hru hodně chceš a koupíš jí s parametry jaké má (bez CZ lokalizace) nebo jí prostě kupovat nemusíš.
Stejne jako hru, ktera neni uplne muj salek caje, ale ma ceskou lokalizaci, tak dost casto podporim vyvojare za to nakupem i kdyz tu hru nehraju 🙂