Ačkoliv je nejnovější počin studia Media Molecule stále dostupný jenom v omezeném early accessu, a navíc bez příběhové složky, vzbuzuje v nás stále větší zájem. Hra-nehra Dreams je totiž esencí kreativity a jako hodně silný magnet přitahuje šikovné lidi se spoustou volného času, kteří v tomto interaktivním editoru vytváří doslova neskutečné věci. Neskutečné a také hratelné. I proto jsme se už několikrát zaobírali myšlenkou, co přesně mají lidé z Media Molecule v plánu s těmi nejlepšími výtvory a z druhé strany přemýšleli nad tím, jak dlouho mohou zůstat mnohdy i celé týmy ochotné vyrábět hry, které si nezahraje nikdo, kdo Dreams nevlastní. Samozřejmě se tím dotýkáme otázky, zda a za jakých okolností by bylo možné hry z Dreams vydávat či dokonce prodávat samostatně, a jak vychází najevo z rozhovoru s lidmi z Media Molecule na webu VentureBeat, nejsme jediní.
„Jestli umožníme lidem vydávat hry samostatně, mimo Dreams, je pro náš tým velkým tématem,“ říká manažerka pro komunikaci v Media Molecule Abbie Heppe. „Moc rádi bychom tuhle možnost nabídli, musíme ale nejdřív najít způsob, jak toho docílit. Pokud by totiž měla daná hra vyjít na PlayStation Store, musel by ji nejdříve někdo otestovat. Chtěli bychom také trofeje. A pak je tu spousta dalších věcí… Moc rádi bychom tohle zvládli, ale zatím nevíme jak.“ Co Heppe nezmínila, je také nutná kontrola licenčních záležitostí, vzhledem k tomu, že v Dreams přirozeně vznikají vlastní verze legendárních videoher, které by z pochopitelných důvodů nebylo možné oficiální cestou vydávat. A pak je tu také otázka zpoplatnění, kterou se v Media Molecule také zabývají, i když momentálně pouze směrem dovnitř.
Pokud by měly hry vycházet na PlayStation Store, musel by je nejdříve někdo otestovat. Chtěli bychom také trofeje. A pak je tu spousta dalších věcí…
Jak Heppe uvádí, early access slouží vedle technického vylepšování Dreams také právě k rozhodování o budoucí monetizaci, ať už by si měli hráči Dreams kupovat hotové projekty ostatních lidí, nebo konkrétním tvůrcům přispívat drobnými částkami. „Chceme v první řadě přimět lidi k tomu, aby své výtvory sdíleli s ostatními. Dreams je platforma pro amatérské tvůrce, ale jsem si jistá, že se v komunitě budou pohybovat i profesionálnější autoři. Tyhle všechny věci ale momentálně pouze zvažujeme,“ říká Heppe. Jak dlouho bude toto období trvat, zatím manažerka pouze naznačila, tvrdí však, že rozhodně nechtějí nechat Dreams v early accessu přehnaně dlouho. Navíc to vypadá, že doladit v tuto chvíli potřebují už jen sociální systémy a prvky, které budou důležité pro nové „hráče“ – jako jsou například knihovny assetů, tutoriály a všeobecné návody – protože podle Heppe je už kreativní část hry víceméně hotová. „Už teď můžete strávit se hrou dlouhé hodiny, chceme ale učinit Dreams přístupnější a jednodušší i pro lidi mimo jádro naší komunity. Máme asi milion kilometrů dlouhý seznam věcí, které chceme přidat, jako třeba online multiplayer, a zajistit tak, že se o Dreams budou zajímat i lidé, kteří nejsou jen připraveni něco vytvářet.“
Dále v rozhovoru pak Heppe přirovnala budoucí podobu Dreams k Twitchi nebo YouTube ve smyslu toho, že ne všichni jsou automaticky streameři či youtubeři. Je ovšem otázkou, jestli malé hříčky, byť s nespornou dávkou kreativity a originality, budou schopné přilákat tolik „konzumentů“, aby mohlo Dreams pomýšlet na masový úspěch. Jako strašák totiž nad Dreams visí Project Spark – ambiciózní a v mnoha ohledech hodně podobný projekt pro Xbox One, který však pro nezájem Microsoft pohřbil. Pravdou ovšem je, že co do možností a vyladěnosti je Dreams o poznání dál a vidina toho, že by mohl tento projekt v budoucnu (a třeba i na novém PlayStationu) fungovat jako přístupná indie platforma pro vydávání vlastních titulů, by mohla Dreams pomoci k úspěchu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.