branding
Hráči utrácí za hry nejvíc peněz v měřené historii

Hráči utrácí za hry nejvíc peněz v měřené historii

Říjnové výsledky skupiny NPD jsou v rozporu s kauzami a zavřenými studii

26. 11. 2018

Pokud pravidelně sledujete naše novinkové souhrny, určitě vám neušla celá řada nepříjemných zpráv ohledně zavřených studií, zrušených her nebo odchodů významných osobností z firem, v nichž působili dlouhé roky. Máme-li být konkrétní, můžeme alespoň v krátkosti vzpomenout na konec Visceral Games nebo Telltale Games, kauzu kolem pracovních podmínek v Rockstaru, odchod Mikea Morheima a Cliffa Bleszinskiho z herní branže, propadák jménem Fallout 76 nebo rozklad reputace Blizzardu. Bavíme se navíc o událostech, které se odehrály, s výjimkou Visceral Games, teprve nedávno a samy o sobě by stačily k tomu, abychom na letošní rok nevzpomínali vůbec dobře. I přes to jsou turbulentní tendence herní branže v přímém rozporu s tím, jak k ní přistupují sami hráči, kteří na nic nehledí a utrácí rekordní sumy za hry a herní hardware.

Rekordní říjen

S výsledky už tradičně přišla analytická skupina NPD, která sleduje trh ve Spojených státech od roku 1995 a nabízí tak rychlé srovnání s předchozími lety nebo konkrétními měsíci. A budeme-li mezi sebou porovnávat letošní a loňský říjen, uvidíme obrovský skok, na jehož konci svítí číslo 1,5 miliardy dolarů. Právě tolik peněz totiž bylo během října utraceno v USA za zboží, spadající do odvětví videoher, a jde o 73procentní nárůst oproti loňským 894 milionům dolarů. Díky tomu se letošní říjen stal nejvýnosnějším v celé měřené historii, což logicky ovlivní i konečný výsledek za celý rok 2018. V tuto chvíli, tedy bez zahrnutých prodejů za měsíce listopad a prosinec, je uplynulý rok o 21 procent úspěšnější než loňský a přiblížil se k rekordnímu roku 2010. Tehdy bylo v období mezi lednem a říjnem utraceno 10,9 miliard dolarů, přičemž v letošním roce je to o necelých 400 milionů méně.

Call of Duty: Black Ops 4, Activision, Call of Duty: Black Ops 4

Říjnové prodeje her a herního hardwaru, zdroj: NPD

Celkem: 1,545 miliardy dolarů (o 73 procent víc než v roce 2017)
Hardware: 300 milionů dolarů (o 26 procent více)
PC a konzolové hry: 965 milionů dolarů (o 104 procent více)
Příslušenství: 280 milionů dolarů (o 54 procent více)

Čísla jsou jedna věc, nelze před nimi uskakovat, na druhou stranu je ale vždycky o fous zajímavější sledovat, co k nim vedlo nebo jaké z nich plynou důsledky. Začneme-li tím, díky čemu se hrám a hernímu hardwaru v letošním roce daří, můžeme najít vztah mezi již plně rozvinout základnou majitelů současných herních systémů a velkými tituly, které byly mnoho let v přípravě a teď se konečně zhmotňují. Důležitým předpokladem pro růst je i jasné vymezení teritorií, která jednotlivé konzole zaujímají, takže zatímco Switch je místem pro skvělé hry od Nintenda a plejádu indie titulů, Xbox se soustředí na vnímání her coby služby a PlayStation těží ze skvělých exkluzivit. Tohle jednoduché pojmenování nicméně slouží k tomu, aby se mohli zákazníci lépe zorientovat a porovnat své přání s aktuálními možnostmi, což logicky vede k většímu zájmu za hry na cílové platformě utrácet. A neopomíjíme ani trh s PC hrami, který zaujímá podle projekcí agentury Newzoo stále přibližně čtvrtinu celosvětového trhu. Nutno ovšem podotknout, že podle analytických předpovědí bude procentuální zastoupení počítačů i konzolí v následujících letech klesat na úkor mobilního hraní, které do spektra vstupuje zejména díky asijským zemím. To už jsme se ale dostali přeci jen lehce mimo téma.

Virtuální realita na ústupu

Vrátíme-li se k aktuálním výsledkům NPD, vyplývá z nich i trend, který se začíná potvrzovat z nejrůznějších stran. Zájem o zařízení pro virtuální realitu klesá a letos se v porovnání s loňským rokem prodávala o třetinu hůře. Jestli jde o nasycenost trhu nebo nedostatek motivace pro koupi takového zařízení, přitom není snadné zodpovědět, vzhledem k tomu, kolik vlivů do celé situace vstupuje. Může za to například neochota výrobců telefonů přibalovat k svým zařízením mobilní headsety, do určité míry ovlivňuje výsledek i cenová politika jednotlivých firem a samozřejmým viníkem je i nedostatek výrazných VR titulů, které by hráče upoutaly. Pokud ovšem nepřijde další vývoj, je pravděpodobné, že o VR přestanou mít hráči zájem, nemluvě o nastupujícím trendu rozšířené reality.

Pokud bychom se měli ještě krátce zastavit nad konkrétními výsledky prodejů jednotlivých her a zařízení v říjnu tohoto roku, působí na první pohled fantasticky, že si Call of Duty: Black Ops 4 vede lépe nežli Red Dead Redemption 2. Je ovšem nutné dodat, že zatímco Black Ops 4 vyšlo 12. října, jeho souputník 26. října, tento rozdíl ovšem přestane hrát roli v momentě, kdy se k nám dostanou výsledky za listopad, kde RDR 2 bodovalo a určitě se ještě dostaneme ke konkrétnějšímu shrnutí a případné změně v čele pomyslné tabulky.

Assassin’s Creed Odyssey, Ubisoft, Hrajeme Assassin’s Creed Odyssey v češtině

Nejprodávanější hry za říjen 2018, zdroj: NPD

1. Call of Duty: Black Ops 4 (bez PC digitálních kopií)
2. Red Dead Redemption 2
3. Assassin's Creed: Odyssey
4. NBA 2K19
5. Super Mario Party (bez digitálních prodejů)

Závěrem pak jen krátký výhled do příštího roku, který podle dosud potvrzených dat vydání jednotlivých her rekordy pravděpodobně lámat nebude. Kingdom Hearts 3 coby hra, na kterou se těší řada fanoušků více než deset let, může být obrovským hitem a bude samozřejmě hodně záležet na tom, s čím se představí Sony. V očekávání jsou tituly jako The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima nebo Death Stranding, ani o jedné ale nelze s určitostí říct, že skutečně v příštím roce vyjdou. Klid před bouří nebo vyčerpanost trhu? Vsázíme na to první, nové konzole jsou přeci jen na obzoru.

Nahlásit chybu v článku

6

Napsat komentář

Další články
Nahoru