Starfield od Bethesdy si coby jedna z nejočekávanějších her pro Xbox (a PC) odbyla svou gameplay premiéru na poslední velké prezentaci Microsoftu. Ačkoliv se názory na představení hry různí a někdo možná i na základě mylných předpokladů nenašel v ukázce to, co si myslel, že bude Starfield představovat, od vývojářů přichází jedna skutečně zásadní zpráva. Jak se totiž začalo z nového videa zdát, hlavní hrdina nebude s přislíbenou myriádou NPC interagovat pomocí vlastního hlasu, což následně vývojáři k nelibosti některých hráčů potvrdili.
— Bethesda Game Studios (@BethesdaStudios) June 13, 2022
„Ano, dialogy ve Starfieldu probíhají ve first person pohledu a vaše postava nebude mluvit,“ napsali vývojáři na Twitter a nechali hráče diskutovat nad tím, zda jde o správný přístup, či nikoliv. Řada hráčů se nevyjadřuje pozitivně a spílá Bethesdě za to, že se nesnažili podtrhnout slibovaný příběh právě skrze kvalitně zahraného hlavního hrdinu. Neméně početná skupina hráčů ale děkuje za tento přístup s odkazem na hlubší ponoření do role play zážitku, který od Starfieldu očekávají. Rozhodnutí vývojářů přesně tento předpoklad potvrzuje a zdá se, že podobně jako předchozí hry studia bude i Starfield otevřenou záležitostí, a ne nutně jen ve smyslu pohybu po planetách, ale vlastního přístupu k hraní jako takovému.
Když už jsme u planet, také zmínka o tom, že jich hráči ve Starfieldu navštíví přes 1000 napříč stovkou hvězdných systémů, nezní jako bůhvíjaké lákadlo. Ačkoliv je férové dát vývojářům dostatek prostoru, aby nás o svém přístupu přesvědčili, nikdo zřejmě neočekává, že každá jedna planeta bude zpracována do detailu a nabídne vždy něco zajímavého. Často se tak objevuje srovnání s No Man’s Sky od Hello Games a zmiňují se obavy, nakolik generický obsah Starfield vlastně nabídne. Vývojáři v traileru prezentovali také těžbu nerostných surovin, což může – ale přirozeně také nemusí – vést k zdlouhavému opakování stále stejné ubíjející činnosti, aby měl hráč dostatek zdrojů pro výrobu či obchodování. Neznáme ovšem poměr těchto činností vůči zajímavějším věcem, takže je poměrně ošemetné kategoricky cokoliv soudit.
To ostatně platí pro hru jako takovou, i když hodnocení svádí zkratkovitě označit Starfield za Fallout 4 ve vesmíru, bez ohledu na to, že je Starfield technologicky i svým přístupem o notný kus dál. Uvidíme zkraje příštího roku.
Typická Bethesdí hra aneb Fallout 4 DLC ve vesmíru. Čekám plytký příběh, trapné dialogy točící se okolo ničeho a zbytek tak nějak už ukázali. Boj vypadá jak přestřelka mezi NPCčkama z roku 2010 z Fallout New Vegas. Obličeje.. o můj bože. Tohle je Creation 2? Tak Creation 1.2 možná. Graficky jsme opět díky saturaci někde v roce 2016, kdybych měl být přísnější, tak to vypadá jak 2013. Pokročilá grafika taky není, protože zkrátka pracujeme z technologií z roku 2002.
A že nebude dabing? Když bude zbytek stát za p*ču, tak je mi to už jedno. Nepředobjednám, fakt ne. Počkám a budu čekat klidně dva – pět dní po vydání, protože nebudu dávat prachy za Morrowind re-skin.
Těžko usuzovat z traileru, ale doufám, že ta hratelnost nesklouzne k arkádovitému pojetí typu Mass Effect, kde létání lodí rovná se cutscéna. Nebo naopak k No Man’s Sky, s volností pohybu, ale nekonečnou zásobou jalového obsahu.
Já teda nevím. Miluju „scifárny“, ale tohle mě teda absolutně ze židle nezvedlo. A upřímně mě to mrzí. Např. hranaté náboje do brokovnice v roce 2330? Evoluce? To musím správně natočit každý náboj, abych to tam dostal. Efektivní v boji jako blázen. (jasně mi to ve hře řešit nebudeme, ono to tam prostě padne, ale…) A vůbec – pořád máme náboje v roce 2330? Kde je nějaký exosuit apod? To se fakt neposune technologie za 300 let v tomto směru? Velice mě zajímá, jak nás chtějí nalákat, abychom prozkoumávali oněch 1000 planet. Doufám, že to nakonec bude pecka. Ale ta kvantita (stačilo jen uměle navodit ten pocit, „explorerismu“) nad kvalitou je po nynější prezentací až do očí bijící.
No, ještě je čas….držím palce
Ono je fakt nutný připomenout si, jak tuhle hru od začátku popisovali. Chápu, když se řekne sci-fi, lidi si představí lasery, představí si exo suity, napdpřirozený schopnosti, ale pokud se máme držet toho, co říkají vývojáři, žádná přestřelená (technologicky) sci-fi to být nemá. Nevím, nakolik je nosný ten termín NASApunk, ale představuju si pod tím prostě technologii, která může i za 300 let působit v porovnání s jinými sci-fi trochu retro, nicméně blíž realismu a naší realitě. Mám pocit, že se tohle odráží třeba i v tom nasvícení a umírněných barvách (opět, není a nebude to barevný sci-fi plný ufounů s chapadlama, zřejmě) a přijde mi to díky tomu dospělejší. Že to asi na spoustu hráčů působí nudně, to nerozporuju, ale pořád myslím, že Bethesda nikoho nelakovala a dodala to, o čem v tom svým filosofickým duchu básnili několik uplynulých měsíců :))
A k těm planetám… taky nejsem fanda posazování kvality na roveň kvantity, na druhou stranu, víme prd, jak nutný bude ty planety prozkoumávat. V No Man’s Sky jich je „nekonečno“ a taky to nikoho nepohoršuje :))
Já opravdu s tím co píšeš souhlasím. A nemyslel jsem to úplně v duchu laseru a nadpřirozených schopností apod. A ani aby to bylo mega barevné atd. Ona ta hra se nikdy takhle neprezentovala. Ostatně jak sám píšeš. Ale přeci jenom nějaký malý posun by tam být mohl. Kupříkladu mě napadá efektivnější zdroj na úpravu kyslíku, místo klasických nábojů nějaký energetický generátor oněch nábojů. Prostě i tyhle drobnosti udělají hrozně moc a nezkazí to přece ten „feel“ jaký zamýšlí vývojáři. Přeci jen už se posunuli v létání po vesmíru na takové úrovni, jako my nyní létáme letadlem. Ale jak už jsem psal: Času je dost. A i na to, aby si získali i třeba takové jako jsem já. Doufám, že ano.
Pozn: Zbraň se směrovanou energií (directed-energy weapon, DEW) je typ elektromagnetické zbraně, která emituje (tj. vyzařuje, vypouští, vysílá) energii cíleným směrem bez účasti munice v klasickém pojetí.
Energetický generátor nábojů? To je nesmysl. Nikdy nebudeš generovat náboje jen tak ze vzduchu. Teda pokud se nevydáš cestou těch laserů. I elektromagnetické zbraně používají fyzické střely.
Termín NASApunk mě právě docela nalákal a tech. nepřestřelenou sci-fi maximálně vítám, protože proč? Protože by to mohl být uvěřitelnej svět, imersivní. Jenomže když tam bude 1000 generovanejch planet, tak je úplně jasný, že se bude všude opakovat 6 stejnejch biomů a jak říká kamarád „hry od Ubisoftu proti tomu budou vzor pestrosti“. A v tu chvíli to prostě uvěřitelný nebude ani trochu.
No, já bych to ještě posunul 🙂 Myslím, že většina z těch planet nebude mít žádné biomy :)) Budou to pustiny, stejně jako spoustu planet ve vesmíru. Z povídání vývojářů je pak zjevné, že se to důležité bude odehrávat na hrstce planet a zbytek prostě bude sloužit jako cíl nějakého průzkumu/těžby. Podstatnější je tedy pokládat si otázky typu: „Budou osídlené, ručně vytvořené planety dostatečně pestré a velké?“, „Bude nutné grindovat těžbu na kusech pustých skal plujících vesmírem?“ atd. Vůbec bych to nechápal tak, že všichni musí navštívit 1000 planet, než to dohrají a na každé musí něco dělat.
To je vlastně lepší scénář, než kdyby se snažili udělat „živej vesmír“ tak jako v NMS třeba. Přesně, ať se to radši odehrává na čtyřech vypiplanejch městech… Ale stejně od nich nečekám nic světobornýho.
OUKEJ… Po videu , které detailně rozebírá ukázku ze show a doplňujícím rozhovoru s Toddem a redaktorem z IGN, musím sebe sama opravit, že mě to už z té židle zvedá 😀
Pokud Starfield bude umět všechno, co ukázali, a dají tomu aspoň trochu slušný příběh a questy, budu naprosto spokojený. Lidi na Internetech hejtí grafiku a gunplay – s tím osobně nemám problém.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
A že nebude dabing? Když bude zbytek stát za p*ču, tak je mi to už jedno. Nepředobjednám, fakt ne. Počkám a budu čekat klidně dva – pět dní po vydání, protože nebudu dávat prachy za Morrowind re-skin.
No, ještě je čas….držím palce
A k těm planetám… taky nejsem fanda posazování kvality na roveň kvantity, na druhou stranu, víme prd, jak nutný bude ty planety prozkoumávat. V No Man’s Sky jich je „nekonečno“ a taky to nikoho nepohoršuje :))
Pozn: Zbraň se směrovanou energií (directed-energy weapon, DEW) je typ elektromagnetické zbraně, která emituje (tj. vyzařuje, vypouští, vysílá) energii cíleným směrem bez účasti munice v klasickém pojetí.