Veletrh E3 je skoro za dveřmi, a tak se při této příležitosti sluší zrekapitulovat, jaká je vlastně historie tohoto videoherního svátku. Letos se akce uskuteční od 12. do 14. června v kalifornském Los Angeles. A i když se tomu nechce pomalu ani věřit, půjde už o 24. ročník proslulého veletrhu.
Jak pravděpodobně většina z vás ví, E3 je zkratka názvu Electronic Entertainment Expo a na akci se každoročně sjíždění vývojáři, vydavatelé a novináři z celého světa, aby se tu seznámili s posledními novinami ze světa her. I když dnes už není tento veletrh zdaleka jedinou podobnou akcí a v průběhu roku se konají další události, během nichž dochází k oznámení nových her, E3 si navzdory několika kotrmelcům udržela status té nejdůležitější show, která se může chlubit tím, že se na ni soustředí pozornost celého průmyslu a bývá tradičně místem, kde se odhalí nejvíce nových projektů.
Když v roce 1991 uklidil CES hry mimo hlavní výstavní plochu do stanu, kam zatékalo, firmám začínala pomalu docházet trpělivost. Hry si zasloužily více pozornosti a více prestiže.
Samotnému veletrhu přitom předcházejí tiskové konference největších vydavatelů a výrobců hardwaru, kteří představují své novinky krátce předtím, než se otevřou brány výstaviště. Když v květnu 1995 začal první ročník, šlo o akci určenou výhradně odborné veřejnosti. S nástupem nových médií se ale během let veletrh otevřel nejprve bloggerům a youtuberům a nakonec i běžným návštěvníkům. V roce 2017 se tak vůbec poprvé mohlo na E3 přijít podívat i 15 tisíc normálních hráčů. Celkem se přitom loni veletrhu zúčastnilo přes 68 tisíc lidí.
I když se nám to dnes může zdát nepředstavitelné, do poloviny 90. let se videohry nemohly pochlubit podobnou masovou show. A tak se herní novinky představovaly na příbuzných veletrzích, jako je CES v nevadském Las Vegas. To mělo mimo jiné za důsledek, že se hry musely dělit o místo s dalšími produkty a mnohdy tak stály na okraji zájmu pořadatelů. Když tak třeba v roce 1991 uklidil CES hry mimo hlavní výstavní plochu do stanu, kam zatékalo, firmám začínala pomalu docházet trpělivost. Hry si zasloužily více pozornosti a více prestiže.
První ročník E3 se uskutečnil v květnu 1995 v Los Angeles, na stejném výstavišti jako dnes. LA Convention Center sousedí se sportovní multifunkční arénou Staples Center, která je domovem hokejového klubu Los Angeles Kings nebo basketbalových týmů Los Angeles Lakers a Los Angeles Clippers. Výstaviště z roku 1971 se pyšní rozlohou 67 tisíc metrů čtverečních a jeho futuristická podoba posloužila kupříkladu i jako kulisa v televizním Star Treku. V úvodním dvojdílu seriálu Voyager výstaviště představuje podzemní město Ocampů.
Ačkoli si pořadatelé nebyli jistí, jak úspěšná E3 bude, hned prvního ročníku se zúčastnilo přes 40 tisíc lidí, a okamžitě se tak stala největší akcí svého druhu. V letech 1995 až 2006 až na jedinou výjimku připadala na květen. Jejím domovem ale nebylo vždy LA. Když se nepodařilo zajistit výstaviště, v roce 1997 a 1998 se veletrh stěhoval do Atlanty. O rok později se pak E3 vrátila do Kalifornie.
Několik firem pohrozilo pořadatelům, že E3 opustí, což by mohlo přimět ke stejnému kroku další společnosti.
Ani později však nebyla o nouze o dramata. V roce 2006 začal sílit tlak vystavovatelů, kteří si stěžovali na vzrůstající náklady a z druhé strany kritizovali, že namísto profesionálů se veletrhu účastní čím dál víc bloggerů a dalších lidí mimo průmysl. Takový trend se stal už dříve osudným jiným výstavám, a tak bylo třeba rychle jednat. Několik firem totiž pohrozilo pořadatelům, že E3 opustí, což by mohlo přimět ke stejnému kroku další společnosti.
V letech 2007 a 2008 E3 dostala podtitul Media and Business Summit, přesunula se z května na červen a kapacita veletrhu byla omezena na 10 tisíc návštěvníků, kteří byli přísněji vybíráni. Aby se předešlo vysokým nákladům na stánky vystavovatelů, které v roce 2006 činily 5 až 10 milionů dolarů, akce se z výstaviště v LA přestěhovala na letiště v Santa Monice a do přilehlých hotelů. Do Convention Centra se vrátila v roce 2008.
Tyto změny však nevedly k očekávanému výsledku. Ve skutečnosti zájem o E3 poklesl a hrozilo, že odborná veřejnost, média i spotřebitelé ztratí o akce zájem úplně. V roce 2009 se tak začala show opět nafukovat. I když veřejnost byla z výstavy vyloučena, mohlo se jí zúčastnit asi 45 tisíc návštěvníků a veletrh se znovu stal obřím kolosem, jaký známe dnes. Od té doby návštěvnost rok od roku roste, ale o změny není ani tak nouze. Mění se kupříkladu skladba firem, které pořádají velké tiskovky. Od roku 2013 Nintendo vyměnilo tradiční prezentace za skromnější video show. O dva roky později se k akci naopak připojila PC Gaming Show a další rok pro změnu gigant Electronic Arts začal své novinky prezentovat ještě před E3 na vlastní akci EA Play, která je však považována za nedílnou součást veletrhu. Důvodem byla paradoxně právě skutečnost, že se E3 nemohli zúčastnit obyčejní hráči.
Navzdory několika zaváháním důležitost akce neklesá. Právě naopak. I proto se uvažuje o rozšíření výstavní plochy centra. Zda k němu skutečně dojde, se má rozhodnout i na základě letošního ročníku. Ten se může vůbec poprvé pochlubit novým logem. I když bude E3 opět otevřená veřejnosti, kvůli loňskému přelidnění hal dojde k novému opatření. Odborná veřejnost bude mít k dispozici několik hodin výstaviště jen pro sebe. Chtěli byste si udělat výlet za hrami do LA? Jen pro představu, třídenní Gamer Pass se teď prodává za 249 dolarů, tedy v přepočtu skoro 5300 korun. A nikdo vám nezaručí, že si skutečně budete moci vyzkoušet a zahrát vše. Ve frontách totiž dostávají přednost novináři, kteří mohou předbíhat. Spousta titulů se také prezentuje výhradně za zavřenými dveřmi na předem domluvených schůzkách. Součástí letošní E3 budou jako každý rok konference velkých firem, ale i turnaje v počítačových hrách.
V zemi vycházejícího slunce se zrodila jiná hvězda. Toyko Game Show od roku 1996 patří mezi nejdůležitější videoherní akce na světě, i když se primárně zaměřuje na asijskou produkci.
Za zmínku stojí i pokus o japonskou E3. V listopadu 1996 se uskutečnil jediný ročník, a protože na poslední chvíli odřekly účast společnosti Sony a Sega, veletrhu se zúčastnilo jen Nintendo z tehdejší dominantní trojice. Akce tak neměla příliš dobrý ohlas a sešlo i z plánů na podobné veletrhy v Singapuru a Kanadě. V zemi vycházejícího slunce se však mezitím zrodila jiná hvězda. Toyko Game Show od roku 1996 patří mezi nejdůležitější videoherní akce na světě, i když se primárně zaměřuje na asijskou produkci. Evropští hráči mohou pro změnu navštívit německý Gamescom, který od roku 2009 hostí Kolín nad Rýnem. Ačkoli návštěvností, která loni přesáhla 350 tisíc lidí, jde o akci větší než E3, nebývá tak často místem oznámení nových titulů a méně firem tu v posledních letech také pořádá vlastní konference. Ty se naopak staly součástí dalších vybraných akcí, jako je francouzský veletrh Paris Games Week nebo specializovaná PlayStation Experience.
A tím samozřejmě výčet veletrhů a herních festivalů ani zdaleka nekončí. Herní novinky se představují i na specializovaných akcích jako GDC, QuakeCon, BlizzCon, MineCon, PAXu nebo Comic-Conu. Vůbec největší podnik tohoto ražení pak představuje Asia Game Show, který v roce 2010 navštívilo skoro půl milionu lidí. Ono se vůbec sluší připomenout také akce dřívější. Kolínský Gamescom navázal na akci Games Convention, která se od 2002 pořádala v Lipsku. V letech 1988 až 2004 se rovněž těšil značné popularitě veletrh ECTS pořádaný v Londýně, který býval před Gamescomem a Gamesconen označován za evropskou alternativu E3.
A co vy, chtěli byste se podívat na E3 osobně? Jak se těšíte na letošní ročník a kterou společnost budete sledovat nejpečlivěji? Podělte se s ostatními v komentářích.