Včera v podvečer se hra Half-Life: Alyx dočkala nového updatu. Nepřináší však obligátní opravy chyb, případně nové části samotné hry, nýbrž tříhodinový komentář vývojářů ke konkrétním pasážím, na které můžete s hlavní hrdinkou narazit. Stejně jako v případě předchozího dílu série nebo obou dílů Portalu tak dostáváte unikátní možnost, nahlédnout pod pokličku vývoje, ať už z technického či designerského hlediska. Na příslušných místech se budou po aktualizaci hry vznášet virtuální sluchátka, která jen umístíte na hlavu Alyx a můžete se zaposlouchat do detailů, jak vznikaly jednotlivé úrovně, co ovlivňuje chování nepřátel, jak funguje vynikající fyzika, případně co všechno museli designéři udělat, aby i třetí díl splňoval všechna kritéria kladená na značku Half-Life.
„Jak si možná vzpomínáte, tým Half-Life: Alyx hru dokončoval v době, kdy u nás ve státu Washington vyhlásili kvůli nemoci COVID-19 lockdown. Většina týmu v té době již beztak pracovala z domova, ale přechod na novou formu práce znamenal, že jsme nestihli vše dokončit včas,“ říkají vývojáři na úvod vzkazu fanouškům u zmiňovaného updatu. Vysvětlují, že právě komentář byl jednou z částí, na kterou se dříve nedostalo, a to i z důvodu celkového rozsahu. „Členové týmu přišli celkem se 147 různými zajímavostmi a natočili více než tři hodiny audiokomentářů, ve kterých se věnují všem aspektům vývoje včetně designu, grafického zpracování, animace, renderování, zvuků a dalších,“ říkají lidé z Valve. Upozorňují však na to, že by hráči měli spustit komentovanou verzi hry až poté, kdy ji sami dokončí, vzhledem k tomu, že vývojáři mluvili zcela bez obalu, otevřeně a popisují situace bez ohledu na spoilery.
Už jen z ukázky výše je patrné, že informací si vývojáři připravili opravdu hodně a přínosem by mohly být nejen pro hráče a fanoušky, ale potenciálně i ty z vás, kdo se zajímáte o samotný vývoj videoher.
Jak už bylo uvedeno výše, celý mechanismus je poměrně jednoduchý – stačí přijít ke sluchátkům, která se vznáší v prostoru, a stejně jako při návštěvě muzea či galerie poslouchat komentář. Vše je doplněno ještě štítkem, kdo ke hráči momentálně promlouvá a kolik nahrávky ještě zbývá. Vše je pak doplněno také volitelnými titulky v angličtině, francouzštině, němčině a řadě dalších jazyků, mezi kterými ale bohužel čeština či slovenština chybí. Vzhledem k již vytvořeným titulkům ale – hádáme – nemusí být tak těžké lokalizaci pořídit a uvidíme, zda se někteří tuzemští fanoušci do překladu pustí. Už jen z ukázky výše je patrné, že informací si vývojáři připravili opravdu hodně a přínosem by mohly být nejen pro hráče a fanoušky, ale potenciálně i ty z vás, kdo se zajímáte o samotný vývoj videoher. Stranou samozřejmě nemůže být ani úvod, který namluvil sám Gabe Newell, který zároveň nezapomněl zmínit svou e-mailovou adresu [email protected], na kterou mu může kdokoliv poslat vzkaz či dotaz. Jak ale šéf společnosti uvádí, ačkoliv si všechny zprávy pečlivě čte, odpovědět zvládá jen na hrstku z nich.
V závěru vás můžeme také navést na komentáře v předchozích hrách studia, jmenovitě Left 4 Dead, Left 4 Dead 2, Team Fortress 2, Portal, Portal 2, Half-Life 2: Episode One, Episode Two a Lost Coast. I tam se vývojáři z Valve podělili s fanoušky o spoustu skvělých detailů, které kupříkladu v Half-Life 2 sloužily i jako možnost nahlédnout do případné budoucnosti značky, když se na třetí díl série ne a ne dostat. Stejně jako v případě filmů komentáře autorů vřele doporučujeme, jen opravdu velká škoda, že ne vždy jsou dostupné v češtině.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Objednejte si svůj termín na http://www.oculus-brno.cz/steam-vr