Jestliže jste tento týden zaznamenali změnu podmínek vracení peněz na platformě GOG, tak vám určitě alespoň na chvíli mohla blesknout hlavou myšlenka týkající se postoje vývojářů. Právě je totiž tato situace bez debat staví do docela jiné pozice a měsíc dlouhá ochranná lhůta spotřebitele s možností vrácení peněz bez kladení otázek se může jevit nebezpečně. Z nových informací navíc vyplývá, že vývojáře na to údajně nikdo nepřipravil. Z definice podmínek je přitom jasné, že středobodem vesmíru je v tomto případě hráč samotný a pro vývojáře to může vytvářet nebezpečný precedent. Dopad na průmysl je přitom nepopiratelný a například předchozí úprava pravidel vracení peněz na Steamu (tedy přechod na limit dvou odehraných hodin) přinesla v některých případech klidně i trojnásobné navýšení vrácených her, nicméně z interních testů GOGu vyplývá, že změna podmínek znamenala nárůst vrácených her z 0,49 % na 0,51 %. Skutečnost ale ukáží až nadcházející týdny, tak jako tak jde ale samozřejmě o něco, s čím musí vývojáři her nutně počítat.
Jejich reakce na současnou situaci jsou aktuálně nejviditelnější zejména na Twitteru, kde tvůrci napříč celou řadou studií poukazují zejména na fakt, že je nikdo nevaroval. A jak trefně podotýká například Ragnar Tørnquist, který má ve svém portfoliu například adventuru The Longest Journey, nejde o fér přístup a zároveň to ani není nic neobvyklého. Dle Tørnquista s vývojáři zástupci herních platforem obecně málokdy komunikují v otázce zásadních změn, což není příklad pouze obchodu GOG. Na jednu stranu majitele platformy ke sdílení informací a ke konzultaci změn nikdo nenutí, ale jak Tørnquist podotýká, jsou to právě oni, kdo na jejich produktech vydělává, tak proč s nimi vlastně nikdo korektně nekomunikuje a jen si stanovují podmínky? Z dalších obecných připomínek k novým podmínkám pak patří i poukazování na to, že GOG, Steam ani Epic vlastně nic neriskují, neboť s kůží na trh chodí oni.
Developers (at least most of us) are never consulted when Steam or GOG make fundamental changes to their services. They sell OUR games. They make money from OUR games. Why do we not get a say in how OUR games are sold? https://t.co/wWF4OLEKEV
— Ragnar Tørnquist (@ragso) February 27, 2020
Britský Eurogamer na konto této podivné situace kontaktoval jednoho ze zakladatelů rovněž britského týmu No More Robots. Mike Rose magazínu sdělil, že GOG na změnu podmínek vracení peněz přistoupil z toho důvodu, že si hráči stěžovali na předchozí podobu těchto pravidel. Ta ve své podstatě nefungovala a právo na vrácení peněz zanikalo se stažením hry. Což je na jednu stranu logické, neboť jak jsme již poukázali v předešlém článku, nepoctivým hráčům by ve své podstatě nic nebránilo v tom, aby si hru zakoupili, stáhli, nechali si vrátit peníze a titul stažený bez jakékoli formy protipirátské ochrany si ponechali. Jenže to už nově možné je a na zmíněný problém poukazuje právě i Mike Rose: „Je to složité, protože já osobně souhlasím s tím, že obchody by měly nabízet možnost vrácení peněz, ale protože GOG neobsahuje DRM, znamená to, že ať už zavedou jakoukoli politiku vrácení peněz, může ji kdokoli zneužít jednoduše stažením hry, získáním náhrady a jejím následným ponecháním. Ať už se rozhodnou dělat cokoli, vždycky se najdou tací, kdo toho zneužijí.“ Rose nadále podotýká, že bez DRM ani není prakticky možné, aby GOG do budoucna hlídal odehraný čas.
Zakladatel dánského studia Vlambeer Rami Ismail pak nadále poukazuje na to, že třicetidenní lhůta je opravdu možná trochu moc a myslí si, že snad ani neexistuje titul, pro který by uživatel potřeboval tak dlouhou dobu na otestování. Poukazuje rovněž na to, že GOG, Steam ani další na sebe neberou žádný risk v podobě velké vstupní investice: „Neriskují tím, že inventarizují – jsou to prodejní platformy, na kterých vývojáři her nabízejí své produkty.”
Well, I don’t know about this one.
30 days is a lot more than I feel is necessary to evaluate a game, and a lot more than almost all games take to complete if you play them for an hour daily.
Young me would definitely abuse the hell out of this. https://t.co/kKVnZpwboj
— Rami Ismail (@tha_rami) February 27, 2020
Na druhou stranu ale zástupci platformy GOG reagují a nehrají mrtvé brouky. K současným výtkám ze stran vývojářů říkají následující: „Je nezbytné, abychom se ujistili, že veškerá práce investovaná do tvorby úžasných her zůstává zabezpečená a s vývojáři je zacházeno s respektem, který si zaslouží. Proto jsme s touto aktualizací zavedli další opatření na ochranu jejich her, včetně individuálního posuzování každé žádosti o vrácení peněz a možnosti odmítnout vrácení peněz v konkrétních případech a další.“ To by samo o sobě mohlo být příslibem zvýšení férovosti vůči vývojářům, těžko si ale představit, kolik času to musí znamenat a zda tím GOG dokáže odhalit skutečně všechny nepoctivě jednající hráče.
Skoro by se dalo předpokládat, že pro nás hráče vstřícný krok ze strany GOGu je šlápnutím do vosího hnízda a poukázáním na jeden velký systémový problém. To ostatně vyplývá z toho, co dodává i Rose z No More Robots: „Největším problémem je pro mě to, že v tom nemáme slovo. Nemáme právo volby. Vyrábíme hry, riskujeme a na tyto platformy hry vydáváme, protože nemáme na výběr. […] Neexistuje způsob, jak by menší vývojáři mohli hovořit se zástupci obchodů o tom, jak se naše tituly prodávají, jak se uvádějí na trh i jak se zneužívají. Jsme bezmocní. A to je děsivé.“ A k zamyšlení jsou koneckonců i Tørnquistova slova o tom, že vracet zhlédnutý film či dočtenou knihu také není možné, tak proč by to u her mělo být jiné?
Určitě je zde také na místě zmínit i opačný pohled na věc, který na Twitteru nabízí například tvůrce FPS Dusk, David Szymanski. Ten uvádí, že příchod možnosti vracení peněz na Steam se jeho konkrétně před lety prakticky vůbec nedotkl a neočekává, že by to i tentokrát mělo být jiné. A to v případě her tohoto tvůrce mluvíme dokonce o zážitcích, jež lze dohrát i během oněch dvou hodin, které jsou limitní pro vracení peněz právě na Steamu.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Osobně mi přijde 30 dnů v pohodě. Nějaký časový úsek odehrané hry, třeba 25 % nebo 50 % udávané herní doby by mi přišel asi lepší, i když mnohem komplikovanější. Stále by to mohl někdo zběsile proběhnout a nechat si vrátit peníze, ale takových případů by asi nebylo moc a snadněji by se pak vyhodnocovaly. Ale proč ne. Ať si to GOG ozkouší a uvidí. Třeba to zruší a třeba za nějakou dobu nebude jediný.
Podle mě by se CD Projekt neměl divit kdyby to způsobilo odliv vývojářů z jejich platformy, protože z jejich obchodu se ze dne na den stala prakticky charita kde si můžou lidi chodit pro hry zdarma. Je vlastně dost vtipné jak všichni tvrdí že Epic se svými hrami zdarma devalvuje reálnou hodnotu her a přitom CD Projekt tohle posunul na úplně novou úroveň absurdnosti.
Jsem vážně zvědavý jestli jim tenhle šílený prozákaznický přístup vydrží až do vydání Cyberpunku. Pokud jo, tak alespoň budu vědět kde ho seženu „nejlevněji“.
GOG nic neriskuje? Vždyť sám správně píšeš, že to může vyvolat odchod vývojářů. A to je jedna z validních možností, jak přimět nesmlouvavou platformu k jednání. Určitě by to neměl být ubrečený tweet.
Určitě se tu ze dne na den nestala žádná charita. Asi si neuvědomuješ, jak to fungovalo doteď. Cyberpunk 2077 nebo jiné hry jsi mohl mít zadarmo i podle minulých pravidel. A spoustě vývojářským studiím to evidentně nevadilo. A hráči to evidentně hromadně nezneužívali.
Vztah k zákazníkovi postavený na svobodě a důvěře je podle tebe šílený a absurdní? OK. Tvůj názor.
Jisteze muzou vyvojari, kterym se to nelibi, GOG opustit. Ale to se jako nesmi verejne vyjadrit k (podle nich) iracionalni zmene, ktere se jich za prve primo tyka a za druhe s nima nebyla nijak komunikovana? Co je na tom,u kominterny, levicackeho?
IMHO kdyz uz jsme u toho, tak mi ta zmena podminek na GOGu prijde ultra levicacka 😛