V polovině června jsme vás informovali o nepříjemném incidentu souvisejícím se značkou Duke Nukem, do kterého byla zavlečena společnost Gearbox Software. Když si totiž Randy Pitchford kupoval v roce 2009 práva na slavnou značku od 3D Relams, resp. jejich vlastníka Apogee Software, domníval se, že budou zbavena všech závazků třetím stranám. Už několikrát v průběhu uplynulých 11 let se ale ukázalo, že tomu tak ve skutečnosti není a Gearbox musel postupně řešit problémy s chybějící licencí na engine rozpracovaného Duke Nukem Forever, dále se oba subjekty přely o značku Duke Nukem Mass Destruction a od září 2019 až do dnešních dní řešily spor s hudebníkem Bobbym Princem. Ten žaloval Gearbox a také společnost Valve (coby prodejce DNF) kvůli tomu, že ve hře Duke Nukem Forever a Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour byla podle hudebníkova stanoviska neoprávněně použita jeho hudba a požadoval nejen zaplacení poplatku za udělení licence, ale také úhradu škody, která mu tím vznikla. A i když v tom byl Gearbox nevinně, protože značku Duke Nukem kupoval v dobré víře s vědomím, že je kompletní a zahrnuje tudíž i hudbu, musel problém řešit.
Rozuzlení přichází těsně před Vánocemi, když se všechny strany byly schopné dohodnout a výsledkem je, že hudba Bobbyho Prince zůstane v obou zmiňovaných hrách a otevírá se pochopitelně i cesta pro další budoucí spolupráci. Výsledek sporu, který ještě není formálně zcela uzavřen, však přináší několik vyjádření, která alespoň částečně vnášejí světlo do toho, jak popisovaná dohoda vypadá. „My ve 3D Realms si vážíme Bobbyho Prince, Randyho Pitchforda i lidí z Gearboxu, že s námi spolupracovali na vyřešení problémů, které pan Prince zahrnul do své žaloby,“ říká mluvčí 3D Realms. Za celou společnost si pak sype popel na hlavu a konstatuje, že po přezkoumání všech dokumentů je zřejmé, že došlo k přehlédnutí podmínek licence od Bobbyho Prince a značka byla Gearboxu prodána bez patřičných detailů.
Sám Randy Pitchford práci Bobbyho Prince vyzdvihuje a označuje ji za klíčovou pro budoucnost značky i fungování celého Gearboxu.
Ty měly zahrnovat podstatnou část, podle které náleží hudebníkovi 1 dolar za každý prodaný kus hry Duke Nukem, ve kterém hraje jeho hudba, a právě zaplacení těchto poplatků Prince požadoval. Jak se tedy zdá, 3D Realms nemohli jinak, než peníze vyplatit z vlastní kapsy, díky čemuž bude moci soud spor po roce uzavřít. Ostatně, vyjádření Gearboxu k celé kauze potvrzuje, že podle jejich informací byl spor vyřešen ze strany 3D Realms, což výše uvedený scénář potvrzuje a do budoucna by neměl spor značit neochotu k další spolupráci. Sám Randy Pitchford práci Bobbyho Prince vyzdvihuje a označuje ji za klíčovou pro budoucnost značky i fungování celého Gearboxu. Z druhé strany pak zaznívají podobně přátelská slova o snaze najít řešení a vypořádat se s Gearboxem bez dalších následků. „Po produktivní diskuzi jsme dospěli k dohodě, která umožňuje, aby hudba a zvukové efekty zůstaly v Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour. Vážím si Randyho Pitchforda a Gearboxu díky jejich spolupráci a pochopení. Jsem vděčný, že už tohle všechno konečně můžeme nechat za námi a pohnout se kupředu,“ uzavírá hudebník.
Pro Gearbox tak končí další nepříjemná kapitola kolem série Duke Nukem, bez ohledu na to, že coby vlastníci práv v poslední době nevyvíjí přílišnou aktivitu posunout značku někam dál. Právě Duke Nukem Forever byl dosud poslední díl, který však u hráčů, ani kritiky příliš nezabodoval, což je zřejmě i důvodem, proč další díl dosud nepřišel. Na druhou stranu se ale Gearbox alespoň snaží postavu Duka občas vracet do hry, jako se tomu stalo v roce 2019 ve speciální edici Bulletstormu pojmenované Duke of Switch.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.