Jen měsíc dělí hráče od vydání fantastického Flight Simulatoru na Xboxu. Během konference Microsoftu a Bethesdy na E3 jsme mohli zhlédnout nový trailer se záběry z konzolové verze, dozvěděli jsme se také konkrétní termín uvedení, připadající na 27. července, a mohli jsme se pustit do debaty, jak bude hra na Xboxu Series vlastně vypadat. V průběhu uplynulých dní vývojáři potvrdili, že ačkoliv poběží Flight Simulator na Series X ve 4K, hranici 30 snímků za vteřinu překoná jen mírně, a to pouze na televizích či displejích s podporou VRR, ani to ale nevnímáme jako prohru a byli jsme upřímně dychtiví dalších informací. O jejich přísun se postaral šéf vývojářů z Asobo Jörg Neumann, který vystoupil na včerejší rozšířené prezentaci Microsoftu a promluvil o změnách, které vstříc konzolovým hráčům ve Flight Simulatoru učinili. A hned na úvod vás můžeme uklidnit – nedošlo na zjednodušení simulace, nýbrž na přidání nových prvků, které pomohou s osvojením hry i těm, kdo přijdou do styku se slavnou sérií vůbec poprvé.
Prvním z chystaných vylepšení jsou tzv. vyhlídkové lety, v rámci kterých bude většina operací s letadlem na instruktorovi a hráč do vlastního vedení letadla vstoupí jen prostřednictvím kniplu a maximálně skrze řízení výkonu. Jak už bylo uvedeno výše, nejde o snahu vývojářů odejmout hráčům možnost plně se ponořit do pilotáže – možnosti zůstanou stejné jako na PC – ale spíš úplně novým hráčům ukázat, jak Flight Simulator vypadá a co od něj mohou čekat. Neumann vyjmenoval, že v rámci těchto letů navštívíme i turisticky atraktivní lokace, protože grafické zpracování hry je nedílnou součástí celého zážitku a vývojáři logicky chtějí ukázat místa, která by mohla vybudit další zájem prozkoumávat nejrůznější kouty světa. „Vybrali jsme 10 míst na Zemi, některá z nich patří k těm nejlákavějším, jako třeba Mount Everest, Rio de Janeiro, New York nebo pyramidy, a prostě vás posadíme do letadla, které je připravené k letu. Je hezké počasí a všechno, co musíte udělat, je letět,“ říká designér hry.
Ruku v ruce s popisky pamětihodností jde také asistent řízení, který dovoluje bez starostí se rozhlížet kolem, vybírat si další zajímavá místa k prozkoumání a nestrachovat se z možné havárie.
Druhou věcí, která má povzbudit zmiňované prozkoumávání, jsou popisky zajímavých míst a měst. Vzhledem k tomu, že Flight Simulator zpracovává data z map Bing, není nic jednoduššího než tuto vrstvu použít i ve hře, takže na konzolích – a hádáme, že po updatu i na PC – hráči uvidí na mapě před letem i přímo v krajině cedulky s popisky. Ty lze samozřejmě vypnout, pokud o ně konkrétní hráči nestojí, což se dá říct o celé řadě dalších nastavení, chcete-li si z Flight Simulatoru udělat simulátor. Ruku v ruce s popisky pak jde třetí novinka, tedy asistent řízení, který dovoluje bez starostí se rozhlížet kolem, vybírat si další pamětihodnosti k prozkoumání a nestrachovat se z možné havárie. Systému lze určit, kam se má plynule přesunout, případně na jakém letišti přistát, opět ale máme chápat tyto možnosti jako další režim, který není povinný a jiné způsoby hraní nevytlačuje.
Jako velmi užitečný se pak jeví také přepracovaný tutoriál, který nabídne víc kratších lekcí – z osmi vzroste počet na 22 – které přímočaře vysvětlí, jak ovládat letadlo a na konci hráče ohodnotí. Smyslem je vyvolat chuť, vracet se k jednotlivým lekcím a snažit se být ještě lepší než v předchozích pokusem, což by mělo ještě lépe přispět k pochopení a osvojení hry. Kromě vzletu, jednoduchých i pokročilých manévrů a rozboru fungování jednotlivých instrumentů pak bude tutoriál hráče učit pochopitelně i přistávat, což je podle Neumanna věc, která hráčům stále tolik nejde. Ať už za to může nutnost opravdu citlivě ovládat letadlo, nebo zkrátka jen strach z velkých letišť, rozhodli se lidé z Asoba dát hráčům trochu víc volnosti a sejmout z nich veškerou obavu a nejistoty. Řadě letadel tak přibyly v určitých verzích plováky či lyže a v duchu nového systému „Land anywhere“ nabídne hra víc příležitostí k přistávání.
V závěru svého vystoupení Neumann potvrdil, že vydání konzolové verze neznamená stopku pro vylepšování hry na počítačích a slíbil, že i v nadcházejících měsících mohou hráči očekávat jeden velký update měsíčně a spoustu menších updatů na nepravidelné bázi. Jednou z nejdůležitějších věcí jsou tzv. World updaty, v rámci kterých si Asobo vybírá jednotlivé regiony či velká města, ručně zasahuje do jejich dřívějšího poloautomatického vygenerování a značně je vylepšuje. Nejnovějším vylepšením prošla Skandinávie, která má rázem vylepšená data pro 100 letišť a přibylo 77 pečlivě vybraných míst zájmu, které můžete během svých vzdušných toulek navštívit. Zároveň prý máme do budoucna počítat s tím, že se mohou objevit i překvapivá rozšíření, jako tomu bude v případě spojení Flight Simulatoru a filmu Top Gun: Maverick. Neumann ale k němu bohužel nepřinesl žádné detaily nad rámec traileru, který jsme už viděli a jen naznačil, že se bude létat opravdu rychle a že vstoupíme do nebezpečné zóny.