branding
Fanoušci zprovozňují on-line infrastrukturu prvního Xboxu

Fanoušci zprovozňují on-line infrastrukturu prvního Xboxu

Dekádu vypnutá služba se dočká opětovného spuštění. Pomoci mohou uniklé zdrojové kódy

Zdroj: Microsoft
25. 5. 2020

Když v listopadu v roce 2001 dorazila na trh první generace konzole Xbox a když následně o rok později spustil Microsoft on-line službu Xbox Live, tak šlo o jeden z prvních kroků k zásadní proměně herního trhu. PlayStation 2 ještě tak dokonale zareagovat nedokázal a ani Nintendo s konzolí GameCube ještě neumělo plně pochopit potenciál on-line hraní, nicméně Microsoft už tehdy trefil hřebíček na hlavičku a již před téměř dvěma dekádami pomohl definovat standardy, jež jsou platné dodnes. Mezi ty patří kromě klasického multiplayeru například ještě matchmaking, seznamy přátel, možnost komunikace skrze hlas i psané zprávy, a to vše za pomocí pravidelně placené služby. Zrovna poplatky se zprvu hráčům příliš nezdály, nicméně i včetně formy poplatků takováto forma funguje dodnes. To se ovšem nedá říci o původní podobě Xbox Live. Tato služba pro původní Xbox přestala fungovat už v roce 2010 a od té doby si majitelé prvního Xboxu už on-line nezahráli. To se ale může již brzy změnit, neboť komunita se pokouší Xbox Live vzkřísit.

Samozřejmě ti z vás, kteří původní Xbox měli a zkoušeli jej používat v rámci našeho trhu, moc dobře ví, že z důvodu u nás neexistující podpory Xbox Live (ostatně stejně tak vázla i samotná oficiální distribuce konzole) zde vždy existovala alternativa v podobě programů využívajících přemostěné LAN připojení. Tyto aplikace fungují dodnes, nicméně plnohodnotný zážitek z Xbox Live tyto alternativy nahradit nikdy nemohly. Ovšem aktuálně odhalený projekt Insignia si klade zcela jiné ambice a za pomocí využití původních DNS záznamů služby Xbox Live plánuje majitele letitých konzolí opět jednou propojit. A to navíc zcela zdarma a bez nutnosti sahat do softwaru zařízení, svá specifika to ale samozřejmě mít bude. Novinka by navíc měla být dostupná jak pro standardní prodávané konzole, tak i pro ty, které prošli takzvaným „očipováním“ a byly upravené pro spouštění „záložních“ kopií her. Malou ochutnávku již zprostředkovává přiložené video, které ukazuje funkční vstup do prostředí služby Xbox Live:

Pod projektem je jako autor podepsán Luke Usher, který je na Redditu, kde sdílel bližší informace k projektu, známý pod přezdívkou SoullessSentinel. Pro Luka Ushera přitom v tomto případě nejde o první podobně ambiciózní projekt spojený s originálním Xboxem. Z minulosti je znám například také jako jeden z vývojářů platformy Cxbx-Reloaded, tedy jednoho z nejpokročilejších emulátorů původního Xboxu na PC. Ushera lze jeho snaze podpořit formou pravidelné platby na platformě Patreon a pokud půjde vývoj dobře, tak se v budoucnu fanoušci už téměř dvě dekády staré konzole dočkají mimo jiné i implementace ochrany proti podvádějícím hráčům a proti podvodníkům obecně, byť v tomto případě lze jen těžko domýšlet, kolik hráčů se bude moci vlastně sejít on-line, natož kolik jich bude chtít škodit těm ostatním. Konzole samotná se totiž oficiálně vyráběla pouhé čtyři roky a prodáno jí bylo něco přes 24 milionů kusů. Možná je tedy na místě ptát se, kolik jich je ještě v pravidelném provozu a kolika hráčům se po on-line funkcionalitě reálně stýská.

Ale takové otázky nejsou vůbec prioritou. Důležité je, že komunita zjevně žije a spolu s ní existuje i myšlenka na reinkarnaci původní podoby on-line služeb, a to nejen klasického multiplayeru – zpět se má totiž vrátit i matchmaking, on-line žebříčky a dodatečné komunitní funkce. Odhadované datum spuštění je prozatím stanovené na podzim letošního roku, předcházet by ale měla uzavřená betaverze, jež navrátí hráče zpět do doby před 15. dubnem 2010, kdy byla původní verze služby Xbox Live vypnuta. Bližší informace pak slibuje Luke Usher sdílet nejen na Patreonu, ale třeba i na Discordu.

Fanoušci zprovozňují on-line infrastrukturu prvního Xboxu

Uniklé zdrojové kódy prvního Xboxu

Magazín Verge na základě ověřených zdrojů uvádí, že se na veřejnost dostaly zdrojové kódy operačního systému Windows NT 3.5 a spolu s tím i zdrojové kódy softwaru prvního Xboxu. To by s dnešní zprávou o snaze vzkřísit Xbox Live mohlo úzce souviset, neboť se tím mohou otevřít nové možnosti optimalizace a vychytání možných příčin potenciálních problémů. Verge nadále uvádí, že zdrojový kód konzole vychází z operačního systému Windows 2000 s podporou DirectX 8 a součástí úniku dat (které mezi diskrétními fanoušky kolovaly údajně již delší dobu) jsou i vývojářské nástroje a dokonce i oficiální dokumentace. Dopad takovéhoto úniku pak může přesahovat zmíněnou službu Xbox Live a může posloužit i domácím pokusům a modařské komunitě obecně. Vhod může ostatně přijít i při tvorbě a optimalizaci emulátorů.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru