Díky českému zastoupení Logitechu jsme jako jediní zástupci domácích médií dostali exkluzivní možnost zajet do Berlína na první ročník Logiplay. Akce, na níž zástupci společnosti představili řadu nových produktů, které se v následujících měsících dostanou na trhy po celém světě. Zároveň byla ta nejdůležitější představená zařízení ihned k vyzkoušení, a to včetně očekávané cloudové konzole jménem Logitech G Cloud, na kterou se v následujících řádcích blíže zaměříme.
Dle předchozích náznaků představil Logitech svoji vizi neustále připojené konzole, na níž je možné využívat různé cloudové služby a hrát bez nutnosti vlastnit větší a těžký hardware, který navíc může topit a mít vyšší nároky na spotřebu energie. V jádru jde o velmi lehký přístroj (463 gramů), který má familiárním způsobem umístěné ovládací prvky po stranách displeje s úhlopříčkou sedm palců. Uvnitř tiká Qualcomm Snapdragon 720G, který pohání Android ve verzi 11, na němž v době launche poběží nikoli nativní streamovací aplikace, ale jejich varianty běžící právě na platformě od Googlu. V praxi to znamená, že v G Cloud jsou předinstalované streamovací aplikace Xbox Game Pass (testovaná verze byla betaverzí) a NVIDIA GeForce Now. Vedle toho lze do 64GB interní paměti instalovat z obchodu Google Play i jiné aplikace či hry a ty hrát v nestreamované podobě.
Naštěstí pro nás nebylo na Logiplay vůbec těžké se k handheldu dostat a rychle jsem měl možnost strávit s tímto zařízením pěkných pár desítek minut a přinést vám díky tomu rozsáhlé dojmy. K vyzkoušení navíc bylo ohromné množství her, které Game Pass od Microsoftu nabízí. Otestoval jsem například Metal: Hellsinger či Halo Infinite jako zástupce stříleček, poslední Forzu Horizon pro otestování latence a odezvy ovládacích prvků a samozřejmě i Microsoft Flight Simulator pro test titulu, který na druhé straně cloudu vyžaduje silný hardware. Co se NVIDIA GeForce Now týče, zde jsme z důvodu nemožnosti přihlásit vlastní účet možnost testovat neměli.
U first person akcí je ovládání celkem pohodlné, s plnohodnotným gamepadem ale srovnání nesnese. I přesto bych však souhlasil s tvrzením, že G Cloud je vhodný i pro delší hraní. Zařízení padne dobře do ruky, díky nízké hmotnosti se nijak nenadřete a odezva tlačítek je příjemná. Jediným nedostatkem v oblasti ergonomie je umístění čtveřice tlačítek na pravé straně v těsné blízkosti analogové páčky. Zde hrozí, že při rychlém přesunu palcem na tlačítka lze o páčku zavadit. U Forzy jsem naplno pocítil, že latence je u cloudového přístroje kritická, z mého pohledu to však nemá smysl více komentovat po pár desítkách minut strávených v přeplněném podniku, kde jsme všichni při vstupu obdrželi QR kód pro připojení k bezdrátové síti. A konečně Flight Simulator byl hezkým příkladem něčeho, co by určitě nemuselo mít na takovémto hardwaru ve streamované podobě žádný problém. Zároveň jde o titul, jenž vypadá přinejmenším velmi obstojně a jenž je pro cloud vzhledem k hardwarovým nárokům obzvláště vhodný.
Displej konzole má rozlišení 1080p a v porovnání například s Nintendem Switch má o něco větší rámeček, svítivost (450 nitů) a pozorovací úhly jsou v pořádku a poskytují pohodlný standard pro hraní doma. A tím se dostáváme k těm slabším stránkám.
Začátek prodeje je naplánován na říjen letošního roku. Nejprve bude konzole dostupná ke koupi na webu logitech.com, do přímé distribuce pak u nás vstoupí až v příštím roce. Oficiální stanovená cena je 349 euro, což je v přepočtu zhruba 8600 korun.
Musíme si uvědomit, že Logitech G Cloud není klasickou konzolí, jelikož ani Logitech není běžným výrobcem ryze herního hardwaru. Logitech je v první řadě kreativním tvůrcem periferií, a přesně tím je i G Cloud. Jde o periferii a příslušenství ke stávajícím cloudovým platformám. Jak již bylo řečeno, standardně si na tomto handheldu pustíte cokoli skrze streamovaný Xbox Game Pass, nebo libovolný titul z platformy NVIDIA GeForce Now. Ovšem s lokálním hraním je situace z logiky věci opravdu omezená. Díky tomu, že G Cloud běží na Androidu, je na tomto hardwaru sice možné skrze obchod Play stáhnout libovolný titul a ten poté hrát lokálně, nicméně dříve, či později narazíte na limit zmíněných 64 GB dat interního úložiště a k tomu pouze slabší Snapdragon 720G. Na druhou stranu, PUBG New State handheld rozběhl na vysoké nastavení a hra působila plynule. Mohu ale jen zopakovat, že okénko pro testování detailní rozbor nenaskýtalo. Sluší se rovněž podotknout, že ne všechny hry budou nativně podporovat ovládací prvky konzole a někdy bude nutné využít standardní dotykové ovládání. Nicméně to nelze G Cloudu vytýkat, středobodem herního zážitku jsou a budou streamované tituly ze zmíněných platforem.
Na testovaných zařízeních byla instalována dva roky stará verze systému Android, což by v případě do budoucna chybějících aktualizací mohlo představovat problém v otázce podpory. Zmíněné streamovací platformy jsou standardními aplikacemi dostupnými v obchodu Play a pokud by se náhodou stalo, že by přestaly pracovat na starších androidech, mohl by to být problém. Při rozhovoru s výrobcem však zaznělo, že pokud by podobná situace nastala, aktualizace se stane okamžitě prioritou číslo jedna.
Pro mě osobně je ale největším problémem konektivita, která je pochopitelně tím nejdůležitějším aspektem cloudové konzole. Připojení je možné pouze skrze Wi-Fi 5, modernější a hlavně rychlejší standard bohužel chybí. Navíc chybí i slot na SIM kartu, což Logitech vysvětluje tím, že důležitým aspektem při plánování byla pro Logitech také cena. To samozřejmě lze pochopit, nicméně handheld by měl být určitě využitelný zejména na cestách, například při dojíždění do práce a na dovolené. Nutnost mít v takových chvílích zapnutý hotspot ale zbytečně sráží hodnotu a celkovou využitelnost.
Pokud bych měl zážitek shrnout, G Cloud je líbivým a použitelným zařízením, zpracování je na první pohled kvalitní a jde navíc i o lehký přístroj, díky němuž si budete moci zahrát své oblíbené tituly i mimo pohovku před televizí nebo bez křesla u počítače. Jestliže se ale budete chtít vydat na cesty, narazíte na některé z překážek.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
BTW: služby cloud gamingu rozjede hladce i můj druhej mobil z roku 2014 a ještě aby ne, když je to v podstatě video.