branding
Epic Games Store nově umožňuje vydávat hry komukoliv

Epic Games Store nově umožňuje vydávat hry komukoliv

Exkluzivní partnerství ale přetrvají, stejně jako hry zdarma. Šéf Epicu nadále kritizuje Steam

Zdroj: Epic Games Store
10. 3. 2023

Na Epic Games Storu se v průběhu noci odehrála jedna z nejzásadnějších změn v historii jeho fungování. Platforma společnosti Epic Games pro digitální distribuci her si totiž až dosud cíleně vybírala tituly, které zařadí do svého katalogu, což nepochybně ovlivňovalo jejich celkový počet. Hráči také díky tomu věděli, že v obchodě najdou jen prověřené tituly, což ale z druhé strany nemusí mít nic společného s kvalitou, jejíž hodnocení je přirozeně velmi subjektivní. Buď jak buď, lidé kolem generálního ředitele společnosti Tima Sweeneyho rozhodli, že na Epic Games Storu může nově vydávat hru každý a zpřístupnili vývojářům i vydavatelům všechny potřebné nástroje. V tiskové zprávě láká Epic Games na to, že tímto způsobem mohou zájemci oslovit každý měsíc až 68 milionů aktivních hráčů a nabídnout jim alternativu ke koupi na Steamu či jiných platformách.

Hry na Epic Games Store může vydat každý

V přehledné infografice popisují provozovatelé obchodu všechny nezbytné kroky, jako je zaplacení poplatku ve výši 100 dolarů, který má pokrýt aktivity ze strany Epic Games během posuzovacího procesu, dále jsou samozřejmě zmíněné nutné kroky v podobě sestavení vlastní stránky v katalogu se všemi náležitostmi a vlastní upload testovacího či finálního buildu hry, podle toho, v jakých krocích tak vývojář a vydavatel činí. V posledním bodě pak Epic Games upozorňuje, že vydáním na této platformě mohou autoři her dostat své tituly až k 230 milionům uživatelů, kteří se kdy na platformě registrovali, a co je rovněž důležité, náleží jim 88 procent z veškerých příjmů z prodeje, což je víc, než kolik činí obvyklý průmyslový standard v podobě pomeru 70/30.

Vydání hry na Epic Games Storu ale podléhá i dalším podmínkám, zaměřeným na obsah a fungování jednotlivých her. Jeden z bodů, který chce v zájmu hráčů Epic prosazovat, je podpora multiplayeru napříč jinými launchery či distribučními kanály. Jinak řečeno, pokud identický titul vyjde vedle EGS také na Steamu, hry musí být mezi sebou kompatibilní a spojovat hráče v matchmakingu či jiných formách online hraní. Tento krok ale nezůstal bez komentáře od CEO Epic Games Tima Sweeneyho, který se ve vyjádření pro PC Gamer opřel do konkurentů z Valve a uvedl, že Steam skrze své bezplatné multiplayerové API vytváří jen další problémy. Na rozdíl od podobného API od Epicu totiž Steamworks fungují pouze ve svém vlastním ekosystému, takže vývojáři musí využít nástroje třetích stran, aby multiplayer mohli hráčům nabídnout. „[Valve] využívá klasickou uzamykací strategii a staví všechny své služby tak, aby fungovalo jenom v jejich obchodě. Využívají toho, že mají majoritní podíl na trhu, což vede k vydávání her, které na ostatních platformách nenabízí plnohodnotný zážitek,“ řekl Sweeney.

Také finální kontrola her ze strany Epic Games může být trochu přísnější než na Steamu, ale je otázkou, jak se bude tento postoj měnit s očekávaným skokovým nárůstem množství her v katalogu.

Podle generálního ředitele Epicu byla tahle překážka důvodem, proč od startu EGS nezamířilo do katalogu víc multiplayerových her nebo proč takové hry měly jen omezené funkce. Řešením je podle Sweeneyho používat systém od Epicu nebo hráče připravit na úkrok stranou v podobě vlastního řešení multiplayerové konektivity. Další věcí, kterou se pak Epic Games Store odlišuje od Steamu, je zákaz pornografických her, ke kterým se Valve nestaví úplně jednoznačně. Kromě nich pak Epic Games pochopitelně nebude přijímat tituly, které jsou diskriminující nebo nenávistné vůči skupinám osob, hry s nelegálním obsahem či prvky, které by mohly narušovat něčí duševní vlastnictví, podvodné hry a malware. Také finální kontrola her ze strany Epic Games může být trochu přísnější než na Steamu, ale je otázkou, jak se bude tento postoj měnit s očekávaným skokovým nárůstem množství her v katalogu.

Přes to všechno ale společnost nezměnila svůj přístup k exkluzivnímu vydávání vybraných titulů, se kterým nehodlá končit. Jak komentoval Sweeney pro PC Gamer, strategie se projevila jako úspěšná, jen dojde k její úpravě. Epic se totiž zaměří na větší tituly, které mají šanci přilákat k EGS více hráčů, jako se stalo třeba u Borderlands 3. Vše jde ruku v ruce i se zájmem financovat vývoj těchto titulů, jako v případě Alan Wake 2 nebo novinky od vývojářů ze studia Playdead. Generální manažer obchodu Steve Allison navíc uvedl, že exkluzivní partnerství může trvat ještě déle, než tomu bylo doposud, týkat se ale bude těch titulů, s nimiž se Epic Games spojí těsněji, právě jako třeba v případě Remedy. Dodal nicméně, že kratší exkluzivní partnerství většinou vychází ze zájmu samotných vývojářů a vydavatelů, využít výhodný poměr příjmů a v tomto bodě Allison jako příklad používá Red Dead Redemption 2, které bylo ne EGS dostupné několik týdnů, než se podívalo také na Steam.

Rok v číslech a pokračování her zdarma

Kromě informací o vydávání her se nicméně Epic Games pochlubil také statistikami, jak se obchodu daří, kolik má uživatelů nebo kolik rozdal bezplatných kopií her a zda v tomto programu hodlá pokračovat. I pro tyto účely vytvořila společnost infografiku, ze které lze v první řadě vyčíst už dvě zmíněná čísla – více než 230 milionů uživatelů a 68 milionů aktivních za jediný měsíc, měřeno podle výsledků z loňského prosince. Epic ale přidává také údaje o penězích, které za uplynulý rok utratili hráči nákupem her – jde o 820 milionů dolarů, z čehož si Epic pro sebe dle poměru 12/88 ukrojil necelých 100 milionů dolarů. Může se to jevit jako malé číslo, ale je nutné mít na paměti hned několik aspektů, které příjmy ovlivňují. V první řadě, Epic Games Store je stále v procesu svého vývoje a tudíž se počítá s tím, že provoz a vylepšování bude společnost něco stát. Dále tu jsou hry zdarma a podpora vývojářů, která rovněž stojí nemalé peníze a v obou činnostech chce Epic pokračovat. A pak je tu samozřejmě finanční strategie společnosti, která se neopírá o Epic Game Store jako o místo, které by mělo přinášet nejvíce peněz. Přesto je zmiňovaných 820 milionů dolarů o dvě procenta nižší, než kolik činily útraty v roce 2021 a pravděpodobně i odsud vychází impuls, otevřít brány obchodu komukoliv a nominálně zvýšit počet dostupných her.

Co se týče titulů nabízených v pravidelných intervalech zdarma, Epic Games Store nabídnul  v loňském roce 99 her s průměrným skóre 75 % v hodnoceních a celkově 700 milionů kusů těchto her umístěných uživateli do svých knihovniček. Hodnota všech 99 titulů, vycházející z ceny v USA, pak činí 2 240 dolarů, tedy v přepočtu asi 50 000 korun. Tohle všechno by mělo pokračovat i nadále, což ostatně potvrzují bezplatné hry vydávané v roce 2023. Kromě nich se ale bude společnost Epic Games zaměřovat i na vylepšování dílčích funkcí launcheru, stejně jako na jeho stabilitu, rychlost a výkon. Epic zároveň chce zpřístupnit na své platformě předplatná třetích stran, jako je tomu například u EA Play na Steamu, a rozšířit možnosti stránek jednotlivých her v ktalogu.

Nahlásit chybu v článku

1

Napsat komentář

Další články
Nahoru