Minulý týden jsme vám přinesli pohled na to, jak vypadal rok 2019 na Steamu. Nešlo sice o oficiální čísla od Valve, ale údaje z portálu SteamSpy dávají smysl a navíc je lze mezi sebou historicky porovnávat. Mimo jiné z nich tedy vyšlo najevo, že se razantně zpomaluje roční přírůstek her a že už druhým rokem skokově klesají prodeje. Jedním z důvodů může být i nástup Epic Games Store coby nejvážnější konkurence v historii Steamu a zájem o platformu Epicu potvrzují sami provozovatelé. V přehledné infografice uvádí, že od prosince 2018, kdy byl EGS spuštěn, už má obchod 108 milionů zákazníků, kteří za hry utratili v minulém roce bezmála 700 milionů dolarů.
Pokud dění na pozadí herních obchodů nesledujete pravidelně, mohli byste si myslet, že lidé z Epicu s čísly trochu čarovali a přimíchali do výsledků i Fortnite, který je neoddělitelně spojen s aplikací Epic Games Store. Tak tomu ale není, uvážíte-li, že jenom v loňském roce utržil Epic za mikroplatby ve Fortnite 1,8 miliardy dolarů. Je to sice podle údajů SuperData o více než půl miliardy dolarů méně nežli v roce 2018, ale přesto nemůže být řeč o tom, že by byla těmito čísly výroční statistika Epic Games Store ovlivněna. Naopak, provozovatelé obchodu férově uvádí, že byl celkový objem utracených peněz – tedy 680 milionů dolarů – z pouhých 36 procent tvořen nákupem third-party her a právě zde se nabízí do budoucna prostor k postupnému zlepšování, začnou-li mít o platformu zájem další vydavatelé a vývojáři. A nedá se říct, že by na tomto poli nebyli lidé z Epic Games úspěšní – v loňském roce získali pro spolupráci například Remedy, Quantic Dream, Ys Net nebo znovuzrozené Telltale s příslibem časově exkluzivního vydání The Wolf Among Us 2.
„Zajišťování exkluzivních her pro EGS znamená, že můžeme vývojářům znatelně pomoci s financováním jejich produktu a investovat do marketingu s vědomím, že tyto snahy přivedou do našeho obchodu více zákazníků,“ řekl pro portál GameDaily šéf Epic Games Tim Sweeney. Následně potvrdil, že strategii v letošním roce měnit nebudou a chystají na nadcházejících 12 měsíců doslova tunu exkluzivních her, které nebude možné získat na jiných místech. Samozřejmě ale Sweeney nemluví o 100procentní exkluzivitě, přihlédneme-li například k partnerství s Ubisoftem, počítající s tím, že vybrané hry si Ubisoft vydá souběžně i na své platformě uPlay. Z dalších věcí, které se měnit nebudou, je pravidelné uvolňování her zdarma, s čímž chtějí provozovatelé Epic Games Store pokračovat na týdenní bázi i v průběhu celého roku 2020. I na tomto místě se přitom může Epic opřít o aktuální infografiku, která jasně indikuje, že o hry zdarma je velký zájem – v loňském roce jich bylo uvolněno 73 v souhrnné hodnotě necelých 1500 dolarů s tím, že si jich hráči přepočteno na kusy rozebrali více než 200 milionů.
Epic platí každému vývojáři či vydavateli za příležitost, distribuovat jejich hru po dobu jednoho týdne zdarma. Cena podléhá vyjednávání a zajišťuje vývojáři větší výnos a nám příliv zákazníků.
Že celý mechanismus funguje, naznačuje mezi řádky i Sweeney v dalších odpovědí pro GameDaily. Nechává totiž nahlédnout pod pokličku, když logicky uvádí, že získat hru do bezplatného týdenního programu stojí nemalé peníze, přesto se ale všechno vrací v podobě nových zákazníků, ochotných dále utrácet. „Epic platí každému vývojáři či vydavateli za příležitost, distribuovat jejich hru po dobu jednoho týdne zdarma. Cena podléhá vyjednávání a zajišťuje vývojáři větší výnos a nám příliv zákazníků. Některá partnerství byla domluvena tak, aby zvýšila povědomí o daném titulu,“ vysvětlil Sweeney. Dokud tedy bude celý proces oboustranně fungovat, mohou se hráči těšit na další a další hry, které navíc měly v loňském roce podle popisované infografiky průměrné 80procentní hodnocení na portále OpenCritic.
V závěru pak Epic slibuje ještě větší důraz na cross-platformové hraní, k čemuž nabízí vývojářům technologii použitou ve Fortnite. Zahrnuje PC, Mac, PlayStation, Xbox, Switch i mobilní operační systémy a Dauntless od Phoenix Labs je první third-party hrou, která této možnosti využila. V roce 2020 prý bude podle Epicu takových her mnohem víc.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.