Letos v srpnu uběhlo pět let od vydání P.T. – hratelné ukázky toho, co nás teoreticky mohlo čekat v rebootu slavné hororové série Silent Hill. Příběh, kterak designér Kodžima z Konami odešel, už ale dobře znáte a přirozeně víte, že se žádné Silent Hills nekonají a že se k hraní P.T. dostanou jen ti, kdo si hru nesmazali z disku. Případně s trochou přemlouvání a podle tohoto návodu i tací, kdo si stihli hru alespoň přidat do své knihovny, když to bylo ještě možné. Kodžimův odkaz, který nezapomenutelným způsobem otisknul do hratelné ukázky Silent Hills, ale žije stále dál, inspiroval mnoho vývojářů, kteří postupnou snahou protlačili žánr walking-hororů na přední místa v žebříčcích zájmu, jednotlivé autory pro změnu motivuje k vytvoření co nejvěrnějších napodobenin a fanoušky nenechá spát kvůli všemožným záhadám a spekulacím. Jinými slovy, kult i po pěti letech stále žije a do skládačky můžeme nově zařadit také počin Lance McDonalda, který se ve volném čase zabývá modováním/hackováním her z dílny From Software a k P.T. si jen tak odskočil.
She actually attaches to the player’s back as soon as you get the flashlight, here, I demonstrate how you can see some strange shadows. I then lock the camera in place and walk forward, showing how she’s always there… following you… pic.twitter.com/zarhwjNmZz
— Lance McDonald (@manfightdragon) September 9, 2019
Nedalo mu totiž spát, že ačkoliv ve hře můžeme takřka pořád slyšet sípání ducha mrtvé ženy Lisy a na stěnách vidět poskakovat její stíny, nelze ji zahlédnout ani při rychlém ohlédnutí. Technicky lze tuto záležitost zřejmě vyřešit mnoha způsoby, Kodžima se však rozhodl, že Lisu umístí těsně za záda hráčovy postavy a takto schovanou ji tam ponechá po celou dobu. „Ve skutečnosti se na hráčova záda přilepí v momentě, kdy si vezmete baterku. Ve videu se na to můžete podívat, včetně divných stínů. Pak jsem kameru ukotvil v prostoru a šel dál, abyste viděli, že je tam a chodí za vámi,“ popisuje McDonald techniku vývojářů na jednom z krátkých videí na svém Twitteru. V reakcích se pak ostatní sledující shodují v tom, že tahle skutečnost činí hru ještě děsivější a sám McDonald potvrdil, že si na lekačky nezvykl ani po dlouhém testování, kterému se v souvislosti s modifikací kamery věnoval: „Momenty, kdy po mě Lisa během testování patche sáhla a k smrti vyděsila nejde spočítat. Nedokázal jsem si na to vůbec zvyknout.“
Co se týče postupu, kterým přiměl kameru zafixovat na místě, nepřináší McDonald žádné velké detaily. Měsíce prý trávil pečlivým zkoumáním kódu hry a nacházením užitečných částí, které by mu buďto osvětlily, jak to Kodžimův tým udělal, anebo mu poskytly vodítko k tomu, aby mohl sám s kamerou manipulovat. Průlom nastal v momentě, kdy objevil ovládání zoomu kamery, který se ve hře aktivuje stiskem tlačítka R3. „Pomalu jsem se prokousával kódem, hledal užitečné části, ale obvykle jsem jen bez jakéhokoliv progresu spálil několik hodin týdně. Pak jsem ale konečně objevil kód, který ovládá zoom […], ten jsem následně odstranil a nahradil ho svým. Poté jsem ještě připravil patch, který si hru přinutí myslet, že tlačítko R3 držíte pořád stisknuté a tím jsem do P.T. promítnul svůj kód,“ vysvětlil McDonald redaktorům VG247.
Please anticipate interesting content. pic.twitter.com/t0gK907Ez7
— Lance McDonald (@manfightdragon) September 7, 2019
Na svém Twitteru pak naznačuje, že tento objev není jediným, na co ve hře narazil a už o víkendu sliboval, že se v nadcházejících dnech dočkáme dalších zajímavostí. „Mluvím o tom proto, že věřím, že mám ještě co ukázat a schovávám si to do většího videa,“ uzavírá aktuální výsledek svého snažení. Již poněkolikáté tím navíc dokazuje, že výjimečnost P.T. opravdu nebyla ze strany vývojářského týmu dosažena žádnou náhodou, ale velmi promyšleným postupem, který právem stanovil nové trendy. O to větší škoda, že jsme se v tomto ohledu (zatím?) nedočkali ničeho rozsáhlejšího.