branding
Dreams, Sony Interactive Entertainment, Dreams od Media Molecule se přibližuje vydání

Dreams od Media Molecule se přibližuje vydání

Editor je po sérii updatů takřka dokončen, chybí už jen příběhová část

9. 8. 2019
Název: Dreams Vývojář: Vydavatel: Platformy: Žánr: Datum vydání: 14. 2. 2020

V polovině týdne jste mohli prostřednictvím našeho streamu sledovat ty nejzajímavější projekty, které vznikly v prostředí hry-nehry Dreams. Postarali se o ně členové aktivní komunity, kteří si za částku 780 Kč zaplatili předběžný přístup, ať už z čiré zvědavosti a chuti tvořit, nebo jen hnáni touhou, být co nejblíž vývoji tak zajímavého počinu. Nutno totiž přiznat, že Dreams se v hlavách lidí z Media Molecule formuje už velmi dlouho a je zčásti paradoxní, že se vydání hry dočkáme až na samém sklonku aktivního cyklu konzole PS4. Málokdo si totiž vzpomene, že zakladatel studia Alex Evans mluvil o Dreams v náznacích už během památné konference PlayStation Meeting 2013, kterou si ale hráči spojují zejména s představeném zmiňovaného PlayStationu 4. Tak dlouho tedy trvá vývoj produktu, který měl definovat kreativní možnosti tehdy nově představené konzole a bude vážně zajímavé sledovat, jak s ním bude naloženo v souvislosti s konzolí PS5, kterou očekáváme už koncem příštího roku. Ovšem vzhledem k tomu, že do té doby můžeme pouze spekulovat, pojďme se raději vrátit do bezpečné přítomnosti a odpovědět na otázku, jak se to má s Dreams nyní, kdo může začít tvořit a hlavně – jak bude vypadat finální verze, která by se měla dočkat svého vydání ještě letos.

Jak už padlo o několik řádků výš, aktuálně je Dreams dostupné v programu předběžného přístupu, který v dubnu navázal na ukončenou betaverzi. Pokud vám v souvislosti s hrami na konzoli PS4 příliš nesedí zmínka o early accessu, pak jste se zarazili správně – stále totiž platí, že v obecné rovině není tento program nabízen žádným vývojářům ani vydavatelům a Media Molecule jen využívá privilegovaného postavení first-party studia, patřícího přímo Sony. Není na tom ale nic špatného, uvážíme-li, že za cenu necelých 800 Kč se zájemci dostanou v tuto chvíli k již takřka dokončenému editoru a samozřejmě i zmiňovanému prohlížeči cizích výtvorů. Kolem hry navíc panuje poměrně přátelská atmosféra a s nákupem hry získáte i přístup do diskuzního fóra, resp. znalostní báze s nejrůznějšími tipy a nápovědami, které by vám měly usnadnit orientaci a samotný vstup do hry.

Komplexnější procesy, ozvučení a základní skripty vyplní klidně i desítky hodin volného času.

Procházet internet ale není tak úplně potřeba, vzhledem k tomu, že se v měsících od vydání neustále rozšiřovala nabídka tutoriálů přímo v prostředí Dreams, a už nyní vám poskytnou dostatečně jasnou představu, jak při tvorbě dosáhnout kýženého výsledku. Není ale asi potřeba zdůrazňovat, že zatímco elementární scénu vytvoříte během chvíle, komplexnější procesy, ozvučení a základní skripty vyplní klidně i desítky hodin volného času. I to je ale součást tvůrčího procesu, který dle nás musí být hlavním hybatelem zájmu o Dreams jako takové. Nelze si totiž představit, že byste dokázali potenciál tohoto titulu vytěžit na maximum jen tím, že budete projíždět knihovnu již vytvořených hříček. Vzhledem k tomu, že ty nejlepší zatím fungují pouze jako technická dema a menších hříček není pro změnu tolik, aby se dalo o Dreams mluvit jako o kolekci nezávislých oddychovek.

Dreams, Sony Interactive Entertainment, Dreams od Media Molecule se přibližuje vydání

Singleplayer bude!

Singleplayerová složka Dreams, na které se v tuto chvíli usilovně pracuje, by měla podle dostupných informací nabídnout tři příběhy, které sice budou oddělené, ale mohou se v některé bodě potkat a navzájem se ovlivnit. V první epizodě se bude liška a medvěd snažit zachránit svého draka (!), následně nás čeká noirová point-and-click adventura a nakonec přijde ke slovu sci-fi plošinovka. Je zjevné, že vývojáři budou chtít demonstrovat monžosti Dreams a pevně věříme, že se jim podaří hráče inspirovat!

Opatrný bych byl i při porovnávání Dreams s nedávno vydaným Super Mario Makerem 2, o kterém jsem směle prohlásil, že vás uspokojí i bez chuti podílet se na obsahu. Jistá schematičnost toho, co lze v SMM2 vytvořit, je totiž současně i zárukou, že úrovně budou fungovat a osloví kohokoliv, kdo zvládá principy plošinovek. Na druhé straně otevřenost a mnohotvárnost Dreams, jakkoliv cenná a unikátní, v podstatě odsuzuje ty, kdo nemají příliš zkušenosti nebo času k tomu, aby po několika usilovných pokusech své snažení kvůli nedostatečně konkrétnímu výsledku vzdali. A to je podle mě to největší riziko, které se momentálně s Dreams pojí. Je také otázkou, jak se chtějí vývojáři, potažmo Sony, postavit k dotazům ohledně budoucí možnosti úsilí v editoru Dreams monetizovat. Nápadů je mnoho – ať už se bavíme o jednoduché podpoře tvůrce uvnitř Dreams, zpeněžené distribuci jednotlivých her s bezplatným prohlížečem nebo dokonce o vydání zcela mimo Dreams. Poslední stanovisko Media Molecule je ale spíše odmítavé a vývojáři naznačují, že by zřejmě nastal problém s testováním a trofejemi, coby nutnou součástí všech her, které na konzoli PlayStation 4 vychází. Do úvah pak samozřejmě mohly nějakou dobu vstupovat i plány na novou generaci PlayStationu, ovšem díky potvrzené zpětné kompatibilitě je tento problém vyřešen a vývojáři se musí zaobírat maximálně obrazovou kompatibilitou stran budoucího rozlišení, které může být vyšší než 4K. Ani v tomto případě se ale nejedná o věc, kterou by nešlo dodatečně vyřešit patchem a držet tak Dreams při životě klidně i několik následujících let.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru