Magazín Digital Foundry měl nedávno příležitost částčně otestovat PlayStation 5 Pro. Ačkoliv renomované hardwarové redakci zatím nebyla konzole zapůjčena pro podrobné a hloubkové testování, redaktoři si mohli zahrát několik her, které už byly doplněny o příslušné updaty k tomu nejlepšímu možnému hraní na PS5 Pro a mohli si ze svého hraní natočit vlastní záběry. Odtud pak už byl jen krůček jednak k porovnání, jak vypadají hry na PS5 Pro a jak na základní PS5, ale jednak k testování výkonu upscaleru PSSR proti technologiím DLSS a FSR, konkrétně pak ve hře Ratchet & Clank: Rift Apart.
Hned na úvod článku a příslušného videa Digital Foundry vysvětluje, že nebylo možné nasimulovat stoprocentně stejné podmínky pro testování všech tří upscalerů, udělali ale podle svých slov maximum k tomu, aby bylo porovnání co nejpřesnější. Co se týče nastavení DLSS 3.7, došlo k počítání pixelů, aby Digital Foundry zjistili přesné rozlišení, ve kterém je hra renderovaná na PS5 Pro a pomocí aplikace DLSSTweaks stejné rozlišení nastavili pro testování DLSS. V případě FSR 3.1 pak bohužel museli sáhnout jen po profilu kvalita a transparentně uvádí, že verze běžící s upscalerem od AMD byla renderována v o trochu nižším rozlišení. Digital Foundry také uvádí, že závěry nelze chápat univerzálně, protože nasazení upscalerů je ryze individuální záležitost každé hry a v každé tak bude fungovat trochu odlišně.
Ačkoliv je video všeříkající, je na místě uvést, že podle analýzy Digtal Foundry upscaler PSSR pracuje lépe nežli FSR. Odhalují to nejen celkové pohledy na jednotlivé scény, ale především detaily, podle nichž například upscaler od AMD nezvládá částicové efekty, které se na některých místech kvůli rekonstrukci obrazu zcela ztrácí. Jde i o efekt rozpíjení obrazu, například za trajektorií švihu Ratchetovy zbraně, který současně ovlivňuje další části obrazu na pozadí. A jde samozřejmě i o celkovou nestabilitu obrazu v pozadí, proti které PSSR nabízí poměrně konstantní obraz, na kterém degradace a artefakty nejsou tak patrné.
Při porovnání s DLSS je situace opačná, ovšem rozdíly podle pozorování Digital Foundry nejsou tak velké. Při porovnání s technologií společnosti Nvidia generuje PSSR méně stabilní obraz, dalším rozdílem je pak určitá měkkost či rozostřenost obrazu proti DLSS. Jak Digital Foundry vysvětluje, DLSS už nezahrnuje automatické zostření obrazu, ale nechává jej uživatele nastavovat separátně, tady se už ale podle magazínu dostáváme do úrovně individuálního vkusu. Přesto se zdá, že i základní upscale pomocí DLSS je ostřejší než obraz vycházející z PSSR, což ale Digital Foundry vysvětluje například i tím, že Nvidia svůj model vybrušuje už několik let, zatímco Sony s ním debutuje. Jediné, v čem dosahuje PSSR lepších výsledků, je rekonstrukce ray tracingu, resp. v ray tracingem poháněných odrazech. To je ale zase dáno tím, že Insomniac Games podle informací Digital Foundry upravovali upscaler přesně podle chování ray tracingu v Ratchetovi, což Nvidia nabídnout nemůže.
Zbytek už ale necháme na výše přiloženém videu, které je vcelku poučné a může fungovat jako předzvěst testů a analýz, které přijdou s uvedením konzole.
Klidně mně ukamenujte ale ta technologie za dvojnásobek ceny je dobrej fail 🙂 U jediné hry přímo pro ps5 nemohu mít slova proti grafice a kolikrát raději udělám ústupek a hodím hru na 30 fps pro lepší a stabilnější požitek z textur a filmovosti. Je super mít upscaling, který 1) umí každá druhá lepší TV 2) samotná konzole už od počátku tuto technologii supluje. Mnohem trapnější je FPS boost, který dáme jen do PS5 PRO aby se bylo na co odkazovat.
Asi před týdnem jsem sehnal novou PS5 Slim s mechanikou za 9.5k (akce na czc.cz). Když to porovnám s cenou PS5 Pro s mechanikou (cca 23 290,- Kč), tak je to enormní nárůst ceny (+145%). Zatím si vystačím se základní verzí. 🙂
Přesně tak, při tom cenovém rozdílu za to málo navíc u Pro verze nevím, kdo by za to připlácel, dost nepoměr. Kdyby ta Pro měla v ceně 20 tisíc mechaniku, tak už by to bylo lepší, ale pro současné majitele PS5 asi pořád ne úplně nezbytně nutný důvod k pořízení.
Výsledok ma neprekvapil. AMD vo svojom FSR nie je dobrý od základu. A ako sa aj píše, Nvidia to robí dlhšie. Čiže je logické, že PSSR má bližšie k DLSS, ale ešte sa nedotiahli.
Jirka to v jednom videu/streame povedal veľmi dobre. Sony by malo ukázať „svaly“ a nejaký stredný až dlhodobý horizont hier. Takto chcú predať (nateraz) drahú konzolu bez vybudovania „to musím mať“ pocitu.
zatím mně pořád Sony definitivně nepřesvědčilo o tom, že PS5 PRO koupit. Pomineme-li tolik diskutovanou cenu, tak mně jako zákazníka trochu uráží to, že PS5 PRO má být top konzole z nabídky SONY a kromě holé konzole s ovládačem tam nic není? Cokoliv , čím by mně firma Sony dala najevo, že si mně váží jako zákazníka , který si kupuje jejich TOP produkt. Dívám se na různé videa, ale kde je prezentace na nějaké , ideálně nové hře, Sleduji hodně videí od Digital Foundry, ale ty rozdíly, které tam prezentují jsou zatím nic moc přesvědčivé.Většinu her už člověk odehrál na původní PS5. Mám herní PC s 4070Ti a PS5 mám taky ,ale kolikrát když porovnám ty rozdíly ve hrách , které jsem odehrál na obou systémech (GOD OF WAR,TLOU ,Horizon Forbidden West) tak tam kromě lepších fps prostě skoro rozdíly nevnímám. Co je pro vás ostatní, kdo budete kupovat PS5 PRO ta podstatná věc, proč to koupit?
Protože přecházím z PS4 a právě jsme čekal od začátku roku jak to bude s tím PS5 pro jestli se spekulace potvrdí 😁 Takže už mám předobjednáno od prvního dne. Už dlouho jsem se tak netěšil. V knihovně už mám nakoupené nějaké i hry jen je nemůžu hrát 🤣 no a ten proflaknuty stojánek jsem vyřešil za 300kc horizontálním . Stejně je to lepší pro konzoli.
Soudě podle toho, že máš stále ps4 nebudeš mít ani odpovídající TV pro požitek z rozdílů, které údajně ps5 pro bude mít. Tudíž a jelikož šetříš peníz nekupoval bych zbytečnou nálepku PRO.
Omlouvám se, že odpovídám, když vlastně PS5 Pro nebudu kupovat. Ale přesně pro důvody proč píšeš. Teď jsem kupoval příbuzným jako dárek PS5 s mechanikou (Akce nové pobočky Smarty za 9.990,- Kč). A když se ohlédnu na PS5 Pro – není tam jediný selling point pro mě. Jó, kdyby vyšla PS5 Pro a byl u ní Wolverine od Insomniacu. Nebo dejte aspoň tu Horizon kolekci (I+II) k tomu, když to je konečně po remasterech ta „definitivně nejlepší edice jakou hrát“. Nebo aspoň nám dejte State of Play, kde se dozvíme, co na té konzoli máme čekat. Že si můžu znovu zahrát/koupit co už jsem dohrál, teď v trochu lepším rozlišení? Meh…