Pokud se řadíte k fanouškům série Final Fantasy nebo vás prostě jen zaujaly trailery lákající na plnohodnotný šestnáctý díl, už brzy budete mít důvod k oslavám. Ne k těm největším – vydání může být vzdáleno ještě několik měsíců – ale aspoň k těm, které přijdou právě s očekávaným odhalením data vydání. Vedoucí vývoje Hiroši Takaj potvrdil v rozhovoru s redaktory magazínu Famitsu, že Square Enix bude o termínu uvedení Final Fantasy XVI mluvit ještě před koncem roku a je velmi pravděpodobné, že se tak stane na The Game Awards v prosinci. Hra je podle jeho slov z 95 procent hotová, nenechte se ale tímto tvrzením úplně uchlácholit. Ačkoliv Takaj potvrdil, že probíhá mohutné testování a vývojáři hrají titul stále dokola, pořád dochází k obrušování hran, odchytávání mnoha chyb a ladění herních mechanismů. Zbývajících pět procent dokončení tak může být na ještě relativně dlouho a není samozřejmě vyloučeno, že vývojáři narazí na větší problém, který si může vyžádat i odklad. Jestli bude interní nebo jej už budou muset komunikovat i veřejně poté, co datum vydání oznámí, se dozvíme v nadcházejících týdnech.
Quanto dura Final Fantasy 16? Tutti i dettagli sulla longevità https://t.co/afXeTICoc1 pic.twitter.com/XQvqD2Jc7O
— Everyeye.it (@Everyeye) November 4, 2022
Hiroši Takaj nicméně nemluvil pouze s magazínem Famitsu – v uplynulých dnech dal rozhovor například italskému portálu Everyeye nebo IGN a odhaloval další zajímavé detaily, díky kterým si můžeme skládat obrázek finální podoby hry. Pokud vás zajímá délka a třeba se jí i s odkazem na předchozí díly série obáváte, možná pro vás nemáme dobrou zprávu. Dohrát příběh zabere podle Takaje přibližně 35-40 hodin, pokud byste si však chtěli projít i vedlejšími misemi, číslo v podstatě znásobte dvěma. „Pravda je taková, že během hraní příběhové části bude k dispozici mnoho volitelného obsahu k prozkoumání. Můžete si jej užít ještě před tím, než Final Fantasy XVI dokončíte,“ řekl Takaj, čímž ale nevyloučil možnost vrátit se do hry poté, kdy projdete celým příběhem. Navíc již byla dříve potvrzena možnost spustit hru znovu v režimu New Game Plus a zvolit třeba i vyšší obtížnost, takže ti z vás, kdo rádi dokončujete vše na sto procent, můžete počítat s tím, že vám půjde hra naproti.
Zajímavé také je, že Final Fantasy XVI je první hrou v sérii, která přijde s věkovým ratingem M – tedy pro dospělé publikum. I k tomu se Takaj vyjadřoval, konkrétně v rozhovoru pro IGN, kde uvedl, že už s tím počítali od začátku. „Není to ale o tom, že bychom se vydali nějakou násilnou cestou. Klíčovým bodem je to, že nechceme dělat věci extrémnějšími, jen je vykreslit realističtěji a přirozeněji,“ vysvětlil vedoucí vývoje. Odkazuje se na vleklé války, které svět hry zpustošily, a k takovým samozřejmě patří také jednotlivé hrůzné obrazy bojujících stran. „Pokud pak postava neskončí s krvavým cákancem [na oblečení] poté, když někoho prokleje mečem, bude to s ohledem na současné možnosti grafiky nepřirozené,“ dodává Takaj a naznačil, že se z tohoto způsobu zpracování hry nestává automaticky nový standard pro celou sérii. I v budoucnu by měli hráči očekávat víc fantazie, za což série vděčí zejména tomu, že na sebe jednotlivé díly těsně nenavazují a je pro ně možné pokaždé vymyslet něco nového, případně jim kompletně změnit styl v mnoha ohledech herního designu.
EXCLUSIVE: In a brand-new interview on IGN, we talk to Final Fantasy XVI’s development team about everything from its persistent Game of Thrones references to representation for people of color in its world. You can find the whole interview here: https://t.co/LCLCHhC1pv
— IGN (@IGN) November 4, 2022
V rozhovoru pro IGN zazněla také otázka, proč dosavadní trailery převážně vyobrazovaly postavy světlé barvy pleti, na což odpovídal producent Naoki Jošida. S přihlédnutím k tomu, jak citlivé je téma diverzity a snahy o férové zastoupení všech menšin ve Spojených státech, bylo možné takovou otázku předpokládat, což Jošida obratem potvrdil. „Je to těžká otázka, která však nebyla nečekaná, protože rozmanitost v zábavních médiích se v poslední době stala velmi diskutovaným tématem. Odpověď, kterou mám, však může být pro někoho v závislosti na individuálních očekáváních zklamáním,“ uvedl producent hry. Snažil se vysvětlit, že koncepce Final Fantasy XVI stavěla už od prvních konceptů na základech středověké Evropy, takže logicky zahrnovala historické, kulturní, politické i antropologické standardy, které v té době převládaly. „Při rozhodování o prostředí, které by se nejlépe hodilo k příběhu země sužované nákazou, jsme cítili, že spíše než vytvořit něco v globálním měřítku je nutné omezit rozsah na menší část pevniny,“ uvedl Jošida. Dodal, že jde o část země, na kterou je nutné pohlížet jako na geograficky a kulturně izolovanou od zbytku světa, a to v době, kdy globalizaci nebylo možné podporovat například letadly, telefony či televizemi.
Následně producent mluvil o omezeních, která zabraňovala zemi Valisthea stát se tak rozmanitou, jako například dnešní Spojené státy, kam spadá právě i ona zmíněná izolace kvůli nákaze. „Nakonec jsme cítili, že ačkoliv je začlenění etnické rozmanitosti do Valisthey důležité, přehnané začlenění do tohoto jediného koutu mnohem většího světa by nakonec mohlo narušit vyprávění. Příběh, který vyprávíme, je fantasy, to ano, ale má také kořeny v realitě,“ řekl Jošida. Přáním vývojářů pak podle jeho slov bylo, aby se pozornost méně soustředila na vnější vzhled postav a více na to, kým jako lidé jsou. Tedy že jsou složití a různorodí ve svých povahách, zázemí, ze kterého pochází, přesvědčeních, samotných osobnostech a v neposlední řadě také motivacích, se kterými do příběhu vstupují. „Ve Valisthee tedy je rozmanitost. Není sice všeobjímající, ale je v souladu s prostředím, které jsme vytvořili a je věrná inspiracím, z nichž čerpáme,“ uzavřel producent hry, ale jak předpokládal v úvodu své odpovědi, ne všechny potěšil.
Final Fantasy XVI dev has a terrible answer for why the game is so white: https://t.co/ngk48bCxV4 pic.twitter.com/pm8dWng4X1
— Kotaku (@Kotaku) November 4, 2022
V komentářích, ale i v řadě mnoha dalších článcích, se vyrojila značná kritika směrem k Jošidovi, hře i společnosti Square Enix, v níž dotyční odmítají akceptovat předložené argumenty. Kritici mluví zejména o tom, že místo mnoha slov, která producent v odpovědi použil, stačilo jen říct, že vývojáři zkrátka nechtějí vyobrazovat lidé jiné barvy pleti, etnika či původu, čímž v očích mnoha hráčů i novinářů klesají kamsi do úrovně rasistů. Kotaku se například zmiňuje o nedostatečné rešerši historických podkladů o přítomnosti černochů na území středověké Evropy, zatímco redaktoři Rock Paper Shotgun mluví o všech špatných věcech, které producent zmínil při vysvětlování nedostatečné diverzity. Zpochybňují především jeho slova o snaze dosáhnout historické věrnosti, když ve hře budou bojovat velká monstra, zatímco po Valisthee běhají různá nadpřirozená stvoření.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A to píšu jako člověk, který dělal roky ve špitále = z principu věci nemůže být rasista. Člověk, jehož ségra si vzala Turka a žije s ním 15 let v Turecku. A jako člověk, který je SILNĚ proti jakékoliv diktatuře a náckům. Jako člověk, který by nikdy nevolil psychopaty jako SPD a spol. A jako člověk, který roky dělal na jednom oddělení hned se dvěma homosexuály. Takže mě nikdo nemůže ani vzdáleně nařknout z nějaké nesnášenlivosti či rasismu. Svět se naprosto vymyká z kloubů a racionálního myšlení. Velmi by mě zajímalo jak hrozně moc by ve skutečnosti spadly prodeje, kdyby se každý tvůrce jasně vymezil, ohradil a dělal si bez bázně své věci po svém. Nejhorší jsou případy, které skloní hlavu, poníží se, přepíší své dílo a vydají naprosto korektní sračku aby náhodou neurazily. Přesně takových lidí není možné (v mém vesmíru) si vážit.