Na konci října se k zástupu herních společností, v nichž dochází k restrukturalizacím, připojilo také studio Bungie. Informovali jsme vás o přibližně stovce propuštěných zaměstnancích a dopadu na atmosféru ve studiu, která s ohledem na okolnosti nebyla vůbec přívětivá. Hráči si ale možná neuvědomili, jak kritická situace je, do čehož se nyní snaží trochu světla vnést magazín IGN. Anonymně promluvil s několika zaměstnanci Bungie a na základě jejich výpovědí popisuje celou situaci jako velmi depresivní, mluví o velké nejistotě a také plíživém přesvědčení, že pokud datadisk The Final Shape pro Destiny 2 u hráčů nezaboduje, mohlo by studio ztratit svou nezávislost, kterou v rámci struktury Sony dosud má.
One month after a major round of layoffs, those remaining at Bungie say the cuts, as well as other cost-cutting measures, may be part of an apparent scramble by studio leadership to avoid a total Sony takeover of the Destiny studio. https://t.co/rPjymovnPX pic.twitter.com/ZV1flbo51M
— IGN (@IGN) December 6, 2023
S ohledem na to, že IGN mluvilo s vývojáři anonymně, je samozřejmě nutné hned v úvodu podtrhnout, že se k zjištěním nevyjádřilo ani studio Bungie, ani společnost Sony. Jde tedy o jednostrannou výpověď, která nemusí odrážet reálný stav věcí. Přesto je IGN natolik věrohodným zdrojem informací, že vyjádření vývojářů nelze brát na lehkou váhu a skutečně se zdá, že problémy, do nichž se Bungie dostali sami v průběhu uplynulých měsíců a let, možná budou mít skutečně za následek ztrátu anonymity a možná i celkového renomé, se kterým Sony studio kupovala. Obsáhlý článek IGN mluví v první řadě o skutečnosti, že ačkoliv je Bungie dle dřívějších vyjádření nezávisle fungující jednotkou pod deštníkem Sony, v radě společnosti sedí jak ředitel PlayStation Studios Hermen Hulst, tak viceprezident Sony Eric Lempel. Doplňují je sice zakladatel Bungie Jason Jones, provozní ředitel Luis Villegas a CEO Pete Parsons, ale na papíře už v podstatě od akvizice o žádné stoprocentní nezávislosti řeč být nemůže. Vývojářům jde ale spíše o pocit vycházející ze síly, kterou Bungie možná ještě má, ale nemusí si ji udržet a rozdělení sil ve vedení studia tak může být výhledově otočeno ve prospěch Sony.
Dále IGN popisuje, že se Bungie nedaří plnit stanovené cíle, což posiluje strach v zaměstnancích a plní práci velkou nejistotou. Oslovení vývojáři doslova mluví o souboji pracovníků a vedení, který se měl po zmiňované vlně propouštění ještě vyostřit. Problémem má být také to, že vedení podle výpovědí tak, jak je předestírá IGN, není ochotné vidět chybu v tom, že hráči už Bungie a Destiny 2 tak bezmezně „nemilují“ a že je třeba hledat nedostatky v produktech, které zákazníkům nabízí, zvlášť když mezi propuštěnými zaměstnanci měli být dlouholetí pracovníci Bungie, kteří současně silně působili na komunitu kolem Destiny 2 a dalších titulů. Propouštění tak může mít smysl v zájmu úspor, ale podle oslovených vývojářů prý nepovede k instantnímu zlepšení, po kterém vedení volá. Zajímavou informací je i to, že restrukturalizaci neměla vyvolat Sony, jak se jí dává v komentářích za vinu, ale právě vedení Bungie, je ale samozřejmě otázkou, nakolik studio postupovalo již pod vlivem japonské společnosti.
Celkově ale má být nálada ve studiu velmi špatná, zaměstnanci jsou zkráceni o nejrůznější benefity, společné akce, ale také prémie za úspěšné dosažení stanovených milníků. Článek uvádí, že maximální odměnou je 80 procent standardního měsíčního platu navíc, přitom ještě minulý rok to byly částky ještě vyšší, než kolik činí měsíční ohodnocení. A velmi nejistě se to má rovněž s některými odděleními, které by mohly doplatit na zájem Bungie přenášet víc práce na externí spolupracovníky. Týkat by se to mohlo i oddělení testerů, na které v Bungie vždy velmi spoléhali. Podle IGN existovalo hned několik týmů QA, které spolupracovaly s konkrétními skupinami vývojářů a testovali jim dílčí části s důrazem na stanovená specifika, to by se ale mohlo výhledově změnit a tím hrozí i snížení finální kvality her či rozšíření. A pak je tu skutečnost, že Bungie, které platilo v odvětví za bojovníka o svou vlastní svobodu, ji vlivem výše popsaných faktorů ztrácí. Má to dopadat na psychiku vývojářů a ještě prohlubovat celou krizi.
Pro jistotu ještě jednou dodáváme, že článek IGN nekomentoval nikdo z Bungie ani Sony. Jak to v obvyklých případech bývá, zpravidla by se objevila trochu jiná reakce na aktuální stav ve studiu a možná i trochu jiné vysvětlení okolností. Následující měsíce ale bezpečně prozradí, jak na tom studio je a zda v současné podobě zachová dlouholetou integritu a celkový stav.