Vývojáři z českého studia SleepTeam se v průběhu pondělí pochlubili prvními záběry z hraní druhého dílu akce Bulánci, které představují přepracovanou grafiku, ale také zachování oblíbeného stylu, včetně chování zbraní nebo efektů při usnutí zasažených bulánků. Společně s krátkým videem pak vývojáři poskytli nové informace o vývoji, v nichž zmiňují například předběžný přístup a vrací se k některým slibům z crowdfundingové kampaně, která proběhla na Startovači a vývojáři v ní vybrali přes 7 milionů korun.
První gameplay ukázka toho, pravda, neukazuje příliš, pokud však patříte k příznivcům prvního dílu, pohled na mapu původně pojmenovanou Na dobrou noc – nyní Pohádka – ve vás musí aktivovat záplavu nostalgie. Ústřední domeček se střechou připomínající muchomůrku je na svém místě, vše je ale přirozeně mnohem detailnější, včetně trávy, která na jednotlivé bulánky pěkně reaguje a podtrhuje celkový posun grafiky. Samozřejmě nechybí obligátní zbraně, jako je pistole nebo brokovnice s velmi podobným rozptylem, což je jen další z mnoha bodů, které podle dosavadních reakcí fanoušci očekávají a vývojáři zřejmě nevidí důvod, proč úspěšnou formuli nezopakovat. Nutno ale podotknout, že mapa je větší a má trochu jiné rozvržení díky řece a dalším překážkám, které nepochybně vstoupí do hratelnosti i celkového zážitku.
Co se týče aktuálního stavu vývoje, vývojáři zmiňují zejména onen předběžný přístup, který sice nabírá navzdory původnímu plánu zpoždění, ale hráči by se jej měli dočkat už v průběhu léta. „Sami se nemůžeme dočkat, až hra vyjde, ale uvědomujeme si, že očekávání jsou velká, a proto nechceme nic uspěchat,“ říkají zástupci SleepTeamu. Dodávají, že se těší také na zpětnou vazbu, protože to bude vůbec poprvé, kdy se do jejich hry bude moci pustit širší veřejnost z řad podporovatelů, kteří přispěli na Startovači alespoň 600 korunami. Patříte-li mezi ně, těšit se můžete na multiplayer, který bude zastoupen jak ve své lokální, tak online variantě, a to až pro 8 hráčů. Na druhou stranu nečekejte kampaň, kterou se vývojáři rozhodli přidat až do plné hry. Jde o poměrně obvyklý postup, stále ovšem platí, že se na kampani pracuje, mají hotový příběh a jsou si jistí, že hráče dobře pobaví. „Už jen proto, že nabídne řadu herních módů, které v multiplayeru nebudou,“ říkají vývojáři a právě takový přístup by skutečně mohl namísto opakování stále stejných postupů dobře zafungovat.
V rámci kampaně na Startovači ale SleepTeam neslíbil pouze early access – součástí odměn byla i karetní hra Bulánci – speciální jednotky, která se však nerodila snadno. „Stejně jako ostatní odměny, i karetní hra se ukázala být větším oříškem, než jsme si původně mysleli. Koncept, který jsme měli hotový už v květnu 2021 při zahájení kampaně na Startovači, jsme nechali testovat zkušené hráčské skupiny a ukázalo se, že je oproti počítačové hře příliš složitý,“ vysvětlují vývojáři ale obratem přidávají trochu slov na uklidněnou. Hra je od poloviny letošního dubna hotová, momentálně probíhá její fyzická výroba a v řádech týdnů by už měla být k dispozici všem zájemcům. Tedy nejen těm, kdo si ji pomocí příhozu v příslušné výši zajistili v kampani, ale také těm, kdo by si ji chtěli koupit v obchodě.
Pokud se ptáte na další odměny, vývojáři už naznačili, že jejich množství v kombinaci s obrovským zájmem o hru trochu podcenili a trvalo delší dobu, než pro více než 8500 podporovatelů připravili všechny polštáře, cínové figurky, onu karetní hru, trička, dorty, ale také sbírku bulánčí poezie. Nyní ovšem platí, že většina odměn už našla své majitele a kromě karet už zbývá rozeslat jen cínové figurky. Vývojáři si navíc našli prostor k tomu, aby se dohodli na spolupráci s hercem Tomášem Hanákem, který je pozval do své restaurace a odrecitoval jim hned sedm básní z připravované sbírky, aby následně ještě jednu – vlastní – přidal. „Je to prostě skvělý člověk a spolupráci s ním si vyloženě užíváme,“ dodávají vývojáři a radost mají i z ostatních dabérů, kteří propůjčují hře svůj hlas. Český dabing se natáčí ve studiu Soundsquare a podle dostupného deníčku se jej vedle podporovatelů z řad fanoušků zúčastnili například Filip Kraucher, Petr Žalud nebo Oldřich Štěrba.
Podle SleepTeamu teď ve studiu panuje mírně nervózní atmosféra, která přišla s kampaní na Startovači. Vývojáři si podle svých slov uvědomují zodpovědnost a mají respekt k tomu, co hráčům slíbili. „Hráči dali jasně najevo, že hru chtějí a čekají, že bude skvělá. Uděláme pro to vše, co je v našich silách,“ slibují vývojáři a tvrdí, že tím nejzásadnějším budou ohlasy z předběžného přístupu. „Pokud budou ohlasy dobré, dost nás to uklidní a zbytek vývoje by mohl probíhat v klidnější atmosféře,“ uzavírají autoři Bulánků.
No nevím tedy. Bulánci mi připadali jako dost nudná kravina už ve své době, multiplayer her tehdy bylo dost a podstatně lepších. Asi se to snáz kradlo a instalovalo do školních PC… No a tohle mi trochu připomíná tuctovou iPadovou hru za tři eura pade, jakých jsou stovky a tisíce. Nevím jestli ta nostalgie bude stačit, abychom zase neposlouchali ty přepočty o ztracených milionech prodejů kvůli pirátství.
Tak to asi úplně nebude, když na to mezi komunitou vybrali přes sedm mega. Upřímně jsem ale čekal i já čekal víc, zejména graficky. Animace jsou kostrbaté, efekty slabé a celkově to mohlo vypadat a fungovat za ty prachy o dost líp. Jo, je to kratičká ukázka. I z té je poznat, že to prostě jaksi není ono. A nedělají na tom první týden, aby mohli říct, že se to bude ještě zásadně lišit v jádru. Možná to ale po vlně kritiky, která evidentně spíš bude než nebude, udělají pořádně. 😉
Souhlas, mohly být generované mapy, 3d kamera, nebo alespoň ne tady ta fixní. Větší mapa, crafting ala worms w.m.d, alespoň částečně zničitelné prostředí. Zatím mi to jako plnohodnotné komerční pokračování po dvaceti letech od vydání freeware hry nepřijde.
Určitě se můžeme bavit o tom, zda se ukázka někomu líbí, nebo někomu ne. Ale to, co píšeš, je s prominutím hodně přehnané. Viděli jsme doslova pár sekund z jedné jediné mapy. Vývojáři mluví o remaku starých a přidání nových. Mluví o tom, že každá mapa přijde s nějakým interaktivními prvky, na základě kterých bude nutné upravovat taktiku. Má se střídat den a noc, má se střídat počasí. Má to mít příběhový režim s dalšími herními variantami a výzvami, multiplayer samozřejmě atd. Dělat závěry z tohohle videa mi přijde asi jako „recenzovat hru z obrázků na zadní straně krabičky“. Ano, rozhodli se pro tuhle kameru, což lze pochopit v souvislosti s odkazem na původní hru i snahu zachovat nějaký přehled na bojišti. Jestli je to dobře a pamětníky to potěší, nebo spíš naštve hráče, kteří by k tomu přišli jako k nové hře, to je teď těžký říct. Ale šmahem všechno odsoudit a mít hned na něco názor, mi tváří v tvář míře poskytnutých informací přijde prostě takové … no, nedospělé.
Zdeňku, ale přesně takhle podle traileru jsi dokázal hodnotit hru hatred, dokonce si útočil na vzhled vývojářů.. copak si zapomněl? Not enough hatred 😅😅😅
Ad JohnnyBane: Vždy jsem si představoval, že můj rezidentní hater bude přicházet se sofistikovanou nekompromisní kritikou, kvůli které budu chtít plakat do polštáře a prostě nebýt. Budeš se ale muset víc snažit, tohle je hodně slabý pokus 🙂
V tom článku hodnotím technický stav jen hodně okrajově, resp. říkám, že mi to prostě nepřijde hezký, což je něco, co dokonce zmiňuju tady v komentáři k Bulánkům, že je to klidně věc k diskuzi. Navíc šlo o delší gameplay video, ne 20 sekund z jedné mapy z mnoha.
V tom článku ale mluvím zejména o pozadí vývoje té hry, rozhodně si nemyslím, že „napadám vzhled“ vývojářů konstatování, že jeden z autorů je „nařachaný týpek s černými brýlemi a lebkami na hlavní fotce svého facebookového profilu“, jenže to je zase jen typický rys tebe a tobě podobným. Urážet všechno a všechny je OK, ale jen do chvíle, kdy někdo jiný okomentuje hloupé brýle a svalnatou postavu 🙂 Co naopak napadám, a napadal bych stále dál, je jejich smýšlení, vystupování vůči homosexuálům, příklon k neonacismu… Něco, proti čemu budu vystupovat pořád, protože tohle chování odmítám a považuju ho za zcela neakceptovatelné 🙂
A nakonec, porovnáváš výkřik v diskuzi s článkem, který na základě faktů komentuje nějakou situaci. Navíc na některých místech dost benevolentně 🙂 Takže dobrý, ale příště to fakt zkus lépe, když už trpíš touhle (už vážně chorobnou a bezzubou) potřebou se do mě stále strefovat 🙂
Souhlasím že je to možná trochu přehnané, proto jsem pod mým předchozím komentářem psal, že mě to zklamalo, ale uvidíme. Každopádně pokud vyleze na veřejnost ukázka hry, měla by být aspoň trochu reprezentativní. A pokud si z videa mám něco vzít, tak je to jen to, že se jedná o přeskinovanou 20 let starou freeware hru. No uvidíme co z toho vyleze, snad tam bude dostatek obsahu.
Mě ani tak nejde o to někoho hejtit. Jen mi přijde zvláštní zrovna u tebe se takto vymezit vůči něčí oprávněné skepsi v diskuzi, když jsi udělal to samé né-li horší kdysi z pozice šéfredaktora. Věštil si a viděl cizím lidem do hlavy, jak smýšlejí a hru si odsoudil jen kvůli jakési hloupoučké berličce v podobě morálky ještě než vyšla, což není případ komentářů pod tímto článkem. Já jsem ho četl a tehdy hojně komentoval 😄
Pořád mi to prostě přijde jako snaha za každou cenu všechno překrucovat a tvrdit něco, co já netvrdím. Jestli se to někomu nelíbí, je v pohodě, proti tomu nic. Reagoval jsem na volání po mapách, něčem „novém“ a na další zvolání typu – jde to udělat za dvě odpoledne. Na to 20 sekund z jedné mapy fakt nestačí plus – vývojáři o novém obsahu mluvili a spoustu z toho, co tady zaznívá, do hry hodlají dát. Jen to, pro někoho asi překvapivě, není všechno nacpané v prvním teaseru. Mohl bys vědět, když už ti ležim v žaludku tolik let, že nemám tyhle rychlý závěry rád.
Článek o Hatred byl zejména o lidech, kteří ho dělali, o lidech, kteří na tu hru reagovali a o tom, že je to celý jen zbytečná reklamní bublina. Tedy mnohem víc než o hře samotné, natož nějaké věštění…
Chápu, že se nechtějí moc odklonit od původní verze… Ale abych byl upřímnej, tak to co jsem na videu viděl je záležitost pro středně pokročilýho kluka na dvě odpoledne v Unity. Za sedm mega a potenciálně nějaká rejža z prodejů mi to přijde jako slušnej scam. Ale samozřejmě možná plánujou nadělat nějaký assety (skiny, hovadiny…).
Za mě teda zatím docela zklamání… Má to pěknou grafiku, ale jinak jsem si nevšiml ničeho nového, co by hra přinášela. Dokonce i pohyby, zbraně, zvuky jsou skoro stejné. Čekal jsem víc, ale uvidíme.
Tak doufejme, že tady si nikdo na piráty stěžovat nebude i když se obávám , že éra flashovek na pár minut bude velkým testem dnešních hráčů . ( Nedá mi to …A víte pročpak se nepracuje na VR verzi Bulánků ? …. Potože je to blbost 😉 )
Za mě se pořídily PCčka do školy když už jsem jí končil 😀 Tzn., že jsem starej 😀 Měli jsme na nich maximálně věci od Accolade a učili se psát v T602, když už na trh mířily Office. Nicméně na nějaké hraní nebylo pomyšlení, učitel na informatiku byl zároveň fyzikář a pedant. Takže smůla… Zjevení byl Doom, ale na střední na PCčkách jelo hlavně první GTAčko ještě z ptačí perspektivy, které milovala snad celá třída. Bulánci jsou na mě už moc moderní. Své publikum si to ale jednoznačně najde i dnes. Hlavně mezi streamery a pamětníky. Já to určitě hrát nebudu 😀
V tom článku hodnotím technický stav jen hodně okrajově, resp. říkám, že mi to prostě nepřijde hezký, což je něco, co dokonce zmiňuju tady v komentáři k Bulánkům, že je to klidně věc k diskuzi. Navíc šlo o delší gameplay video, ne 20 sekund z jedné mapy z mnoha.
V tom článku ale mluvím zejména o pozadí vývoje té hry, rozhodně si nemyslím, že „napadám vzhled“ vývojářů konstatování, že jeden z autorů je „nařachaný týpek s černými brýlemi a lebkami na hlavní fotce svého facebookového profilu“, jenže to je zase jen typický rys tebe a tobě podobným. Urážet všechno a všechny je OK, ale jen do chvíle, kdy někdo jiný okomentuje hloupé brýle a svalnatou postavu 🙂 Co naopak napadám, a napadal bych stále dál, je jejich smýšlení, vystupování vůči homosexuálům, příklon k neonacismu… Něco, proti čemu budu vystupovat pořád, protože tohle chování odmítám a považuju ho za zcela neakceptovatelné 🙂
A nakonec, porovnáváš výkřik v diskuzi s článkem, který na základě faktů komentuje nějakou situaci. Navíc na některých místech dost benevolentně 🙂 Takže dobrý, ale příště to fakt zkus lépe, když už trpíš touhle (už vážně chorobnou a bezzubou) potřebou se do mě stále strefovat 🙂
Článek zde, mohl sis ho před tím aspoň přečíst: https://hrej.cz/article/not-enough-hatred#comments-section
Článek o Hatred byl zejména o lidech, kteří ho dělali, o lidech, kteří na tu hru reagovali a o tom, že je to celý jen zbytečná reklamní bublina. Tedy mnohem víc než o hře samotné, natož nějaké věštění…