Jedním z překvapivých oznámení na Xbox Games Showcase minulý čtvrtek byla novinka od vývojářů z Obsidianu. Bez ohledu na to, že studio chystá rozšíření pro The Outer Worlds a dokončuje svůj zahradní survival Grounded, souběžně pracuje také na třetím projektu, kterým je first person akční RPG Avowed ze světa Pillars of Eternity. Hra byla prezentována prostřednictvím dynamicky střiženého traileru, v němž nechybělo několik úryvků přímo ze hry, které v hráčích automaticky evokovaly vzpomínky na sérii The Elder Scrolls od Bethesdy. A i když se původně zdálo nepravděpodobné, že by Obsidian vlastní hrou zaútočil na jednu z nejikoničtějších RPG sérií, nové informace naznačují přesný opak. Přináší je insider s přezdívkou Sponger, který na diskuzním portálu Resetera mluvil nejen o podobnosti s The Elder Scrolls, ale také o velikosti hry, mnohokrát převyšující Skyrim.
Ještě než se ale pustíme do probírání všech detailů, musíme se zastavit u zmiňovaného insidera. Pokaždé, když se na konto čerstvě oznámené hry objeví velmi detailní soupis jejích domnělých vlastností, rozbliká se nám v redakci alarm a už od začátku přistupujeme k těmto „únikům“ s velkým despektem. Jméno Sponger jsme totiž v souvislosti se zákulisními informacemi dosud neskloňovali a bez ohledu na to, že pravost nových informací o Avowed potvrdil insider Klobrille, nedalo nám to a podrobně jsme pátrali po zdroji aktuální zprávy. Podle historie příspěvků na Reseteře pracuje Sponger ve společnosti, poskytující v herním odvětví PR služby, ochranu dat a poradenství ohledně umělé inteligence. Alespoň tak o sobě Sponger mluvil na konci května, když v diskuzi o Xbox Game Studios mluvil o inXile. V průběhu uplynulých několika měsíců pak poměrně často psal o „novém AAA RPG projektu Obsidianu“ a opakovaně poukazoval na velikost týmu i lidi, kteří do Obisidanu v nedávné době přišli.
Aniž bychom měli začátkem července tušení, na čem přesně v Obsidianu pracují, mluvil Sponger o projektu „Pillars of Eternity: The Living Lands“, kterým by klidně kódově (?) označené Avowed mohlo být.
Zmiňoval například programátora Paula Burga, který je v Obsidianu už přes rok a před tím pracoval v Rockstaru na Red Dead Redemption 2. Dále o animátorovi Call of Duty a Uncharted Longovi Nguyenovi, systémovém designérovi BioWare Martinu Smithovi nebo vedoucím scenáristovi FarCry 3 a 4 Lucienu Soulbanovi. „Můžeme očekávat historicky největší pokrok v kvalitě her od Obsidianu. Nově přijatí lidé míří převážně do oddělení animátorů a nasvětlovačů – tedy do míst, kde je Obsidian nejslabší,“ glosoval Sponger na začátku května. Nechybělo z jeho strany ani porovnání počtu lidí v Obsidianu s týmy, které se podepsaly pod Fallout 4 nebo Zaklínače 3, na němž Sponger už v dubnu demonstroval, že připravované Avowed může být opravdu velké. Jen pro zajímavost, Fallout 4 dokončilo přibližně 140 lidí za čtyři roky, Zaklínače 3 o sto lidí více za pět let a v Obsidianu má být už od roku 2017 odhadem 150 lidí, takže rozhodně nešetří ambicemi. Jeden z posledních důkazů, že Sponger něco ví, pak dokazuje i jeho seznam očekávaných oznámení pro Xbox Games Showcase, který na Reseteře zveřejnil začátkem července. Aniž bychom měli v té době jakékoliv tušení, na čem přesně v Obsidianu pracují, mluvil Sponger o projektu „Pillars of Eternity: The Living Lands“, kterým by klidně kódově (?) označené Avowed mohlo být.
Teď už ale k tomu, co Sponger tvrdil před několika hodinami. Jak už padlo v úvodu, Avowed má být podle jeho slov mnohem větší než Skyrim, nezmiňuje však vysloveně rozlohu jako takovou – šlo přibližně o necelých 40 kilometrů čtverečních – ale o hustotě zajímavých míst a událostí. Nikoho by pak nemělo překvapit, že se má jednat o open world, konkrétně zasazený do regionu The Living Lands světa Eora, která je domovem pro již zmiňovanou sérii Pillars of Eternity. Velký důraz pak mají podle Spongera klást vývojáři z Obsidianu na fyzikální systém, a to zejména v kombinaci s magií, dále na postupnou změnu světa a přirozené nasvětlení scén. Hra má mít dynamické počasí, pokročilý nástroj pro vytvoření vlastní postavy a podporu modifikací nejen na PC, ale také na Xboxu.
Co se týče zasazení, Sponger mluví o velkém množství frakcí, vypjatých bossfightech a speciální roli božstev Eory, o nichž ale z důvodů možných spoilerů nechceme prozrazovat příliš. Při vzpomínce na Pillars ale zaznívají také sliby stran známých míst, soch či budov a o dvojici velkých měst a spousty menších vesniček. Hra by pak měla plně respektovat estetiku a schopnosti nepřátel a odkazovat se na známý lore série. Vývojáři si údajně pohrávají i s myšlenkou, že ve hře bude možné kohokoliv zabít – tedy podobně jako například v The Outer Worlds – ani Sponger ale neuvádí, zda tomu tak ve výsledku skutečně bude. Změnit se totiž může podle insidera spoustu věcí, což chápeme nejen jako objektivní připomínku, ale také určitou pojistku, kdyby chtěl někdo konfrontovat jeho informace z roku 2020 s těmi, které budou odpovídat finální podobě. Na hře se totiž podle Spongera bude ještě nějakou dobu pracovat a sám ji neočekává dříve než na přelomu let 2022 a 2023. Momentálně je prý Avowed ve vývoji téměř tři roky a počet lidí, kteří na ní pracuje, se má z aktuální stovky postupně zvyšovat.