Ačkoliv se v souvislosti s The Game Awards 2019 mluví především o úspěchu Disco Elysium a představení nového Xboxu, nelze zapomínat na první trailer ze hry pro PlayStation 5. Jde o kooperační fantasy akci Godfall od vývojářů ze studia Counterplay, která vyjde v období příští vánoc a stane se tak jedním z prvních titulů pro novou konzoli od Sony. Přímo na TGA 19 se však hráči kromě krátkého teaseru a odhalení loga bližších detailů nedočkali a museli trpělivě čekat na první rozhovory. V těch pak byli vývojáři překvapivě otevření a promluvili nejen o inspiraci, zasazení a hratelnosti Godfallu, ale také o prémiových funkcí PlayStationu 5 a spolupráci se Sony.
Jako jedni z prvních mohli vyzpovídat vývojáře z Counterplay redaktoři magazínu PlayStaiton Lifestyle a hned úvodní otázka směřovala ke grafickému zpracování. V porovnání se Senua‘s Saga: Hellblade 2 totiž nepůsobí Godfall nikterak výjimečně a nebyli bychom nikterak překvapení, kdyby měla hra původně zamířit už pro stávající PS4. Přesto ale vývojáři potvrdili, že je trailer renderován v reálném čase, jsou v něm k vidění všechny tři hlavní hratelné postavy a prostředí odpovídá tomu, v jakém se na daném místě budeme pohybovat ve hře. Nad rámec teaseru pak redaktoři Gematsu zveřejnili na sociálních sítích krátkou ukázku přímo ze hry, na které vypadá Godfall mnohem lépe a mírou detailů, či zpracováním odlesků a dalších efektů už může začít připomínat titul, který by v podobném grafickém nastavení nemusely současné konzolové platformy zvládat s takovou samozřejmostí.
Souboje jsou v Godfall založené na estetice pohybu, adaptivní triggery a haptická odezva z nich proto čas od času dělá velmi vzrušující a syrový zážitek.
Co se týče spolupráce se Sony a vlastností PlayStation 5, vývojáři z Counterplay potvrdili to, o čem se mluví od chvíle, kdy architekt nové konzole Mark Cerny zveřejnil první detaily. „Výjimečný výkon SSD v PlayStationu 5 přináší novou úroveň detailů každého objektu ve hře, stejně jako instantní načítání našeho rozpínajícího se světa,“ vyjmenovávají vývojáři. Jejich slova tak nepřímo potvrzují, že výkon nových konzolí nemusí být v první vlně her demonstrován odzbrojujícím vizuálním zpracováním, ale spíše technologickými detaily, jako je právě rychlost načítání, všeobecný dohled ve hře, fyzika, nebo míra objektů v jednotlivých scénách. Dalším bodem pak může být i zapojení inovovaných prvků ovladače, o kterých se také mluvilo už dříve a Counterplay je potvrzují: „Souboje jsou v Godfall založené na estetice pohybu, adaptivní triggery a haptická odezva z nich proto čas od času dělá velmi vzrušující a syrový zážitek.“ Jen pro vysvětlení dodáváme, že adaptivní triggery mají v případě PlayStationu 5 umět například vyvíjet v konkrétních momentech větší tlak na prst hráče, pro lepší navození pocitu z probíhající akce. Pokud tedy například během boje sáhnete po větší zbrani, mělo by být nepatrně těžší trigger zmáčknout, možností se však nabízí nepočítaně. Vývojáři si nicméně pochvalují spolupráci se Sony, vyjádřili velké potěšení nad tím, že mohou připravovat jednu z prvních her a počítají s tím, že v příštím roce budou v ještě těsnějším kontaktu.
Zajímavé nicméně byly v rámci popisovaného rozhovoru také odpovědi na otázky stran zasazení a zpracování hry, kde se vývojáři inspirovali nejen u jiných her, ale také u knih. „Vyznění našeho fantasy ovlivnil Archiv bouřné záře od Brandona Sandersona, První zákon Joea Abercrombieho a také Asimovova Nadace,“ říkají vývojáři a dodávají, že Monster Hunter jim pro změnu posloužil jako vodítko k tomu, jak zpracovat rozdílné třídy zbraní a z nich vycházející hratelnost, tedy od rychlých komb, až po rozvážný taktičtější přístup. Pokud bychom se ale měli vrátit ke zmíněným knižním inspiracím, speciálně od Archivu bouřné záře si vývojáři půjčují velkou část námětu i některé prvky tak, jak je Sanderson ve své stále neukončené sáze představuje.
Také zbývající popis hry, spoléhající na tvrdé souboje tváří v tvář v již zmiňovaném brnění se zvláštními schopnostmi hodně připomíná Bouřnou záři.
Stejně jako v knize, také v Godfall se ujmeme role hrdinů, kteří mají odvrátit blížící se apokalypsu, na čemž by samozřejmě nebylo nic třeskutě originálního. Shoda nicméně přichází ve chvíli, kdy zástupci vývojářů začali mluvit o magickém brnění – Valorplates – nápadně připomínající Střepláty (Shardplates) z Bouřné záře. V Godfall by pak měly být zastoupeny také obelisky zasvěcené tzv. Skybreakerům, odkazujícím na stejně pojmenovaný řád rytířů ze zmiňované knihy. Také zbývající popis hry, spoléhající na tvrdé souboje tváří v tvář v již zmiňovaném brnění se zvláštními schopnostmi, byť obalené lootovacími mechanismy, hodně připomíná Bouřnou záři a je jen otázkou, jestli skutečně došlo k nějaké spolupráci se spisovatelem, nebo jde o výsledek čirého fanouškovství na straně Counterplay. Buď jak buď, o Godfall určitě neslyšíme naposledy a můžeme jen s napětím čekat, jestli první oficiálně oznámenou hru pro PlayStation 5 nepotká osud zapomenutého Depp Down, který měl doprovodit do obchodů PS4 a i po dlouhých šesti letech pořád vypadá k světu…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
btw: Streamovat svět (tzn hrnout to z disku do pamětí) za běhu uměly hry už před 20 lety, třeba první mafie, gta 3 nebo morrowind.. (myšleno tam, kde je to fakt hrnutí mraky geometrie do gpu), ale ten „první loading teda pokud nebudou hry mít vůbec, sním svoji čepici… (20 GB dat nahrnout do pamětí pod vteřinu… nereálné)