Představte si crowdfundingovou kampaň nové hry, která se objeví na Kickstarteru. Nic neobvyklého. Ve světle podobných projektů by vás možná ani nezarazilo, kdyby ji autoři sami po pár dnech zastavili. Vyskytl se problém? Nebo snad jde o další „geniální“ marketingovou strategii? A proč se vlastně neúspěšnou kampaní zabývat? Zejména proto, že zmiňovanými autory jsou lidé z českého nezávislého studia Angels Pictures, které si u nás připsalo nebývalý úspěch – má na svém kontě dosud nevydaný, přesto legendární animovaný snímek Bubeník a princezna, který se na internetu před pár lety proslavil svou bizarností a ošklivostí. Nyní se však studio pustilo i do vývoje her, a jak už možná tušíte, diplomaticky řečeno to opět není ono…
Pokud vám snad milník české animované tvorby před lety unikl, vězte, že pohádka Bubeník a princezna pobláznila český a slovenský internet v roce 2018 a už jen díky svému traileru si vydobyla téměř kultovní status. Kromě velmi pozoruhodné animace a efektů nebo designu postav tomu přispěl například i dabing Karla Gotta, který se ujal role krále se vším všudy. Ostatně, podívejte se sami. Rozpočet filmu měl dle IMDb činit více než neuvěřitelných 80 milionů korun, ale že by byl tenhle rozpočet znát v traileru, to se opravdu říct nedalo. Je ovšem chvályhodné, že se tvůrci rozhodli věnovat 4 % z příjmu za prodané vstupenky vybraným charitativním organizacím a nadacím v každé zemi. Problém je, že zatím snímek nebyl uveden ani u nás, ale ani v žádné z dalších 27 zemí, které byly (a vlastně stále jsou) naplánovány a 4 procenta z nuly jsou, no, pořád nula.
Všechna ta ošklivost navíc měla být pouze marketingovou kampaní, aby se o filmu dozvědělo co nejvíce lidí, proto získanou pozornost označili tvůrci za velký úspěch, ať už jim to věříte, nebo ne. V tuto chvíli se navíc chlubí „zápisem do historie“, neboť se jim povedlo dosáhnout na titul „nejsledovanějšího českého animovaného teaseru/traileru všech dob na YouTube“. Datum premiéry se však neustále v tichosti posouvá, nyní například na webu nalezneme termín 2023/2024, ale byli bychom opravdu překvapení, kdyby na uvedení pohádky skutečně došlo.
Vraťme se však zpátky k nejnovější tvorbě Angels Pictures, tedy hernímu vývoji, který nás samozřejmě zajímá ještě víc. Na oficiálním webu se už nově objevila sekce vývoje her, kde zatím stojí pouze nápis: „VELKÉ a NEJVĚTŠÍ novinky již brzy!!!“. My už ovšem víme, že se Angels Pictures pouští do tvorby hry Magic Carpet Games, protože 14. září na ni rozjeli kampaň na Kickstarteru a samozřejmě představili trailer, který slibuje: „Nejzábavnější létající objekt všech dob, draky, zábavu, čaroděje, ještě více zábavy, závody, bitvy, poklady, éry, místa a světy a ještě více zábavy“. Oním nejzábavnějším létajícím objektem je samozřejmě létající koberec, jak už napovídá sám název hry. A zároveň si možná pamětníci vzpomenou na hru Magic Carpet z roku 1994 od Bullfrog Productions pro DOS a o rok později i pro PlayStation a Saturn. Co mají tyto dva tituly společného, zatím zjevné není, něco nám ale říká, že o sobě obě strany (zatím) vůbec neví, nebo naopak zkouší Angels Pictures další propracovaný marketingový tah a slavnou značku – navíc v názvu své hry hrdě označeno symbolem trademarku – zneužívají využívají zcela záměrně.
Než ovšem znovu sklouzneme do historie, podívejme se, jak hru představili sami autoři ve své kampani. Magic Carpet Games je hra určená pro PC a novou generaci konzolí, tedy PlayStation 5 a Xbox Series X|S, ale kromě toho i pro VR, konkrétně Oculus Quest 2. Na koberci se bude létat napříč krajinami a závodit, přičemž bude možné si prohlédnout světové památky, města nebo divy starověkého světa a proletět se kolem nich. Obsaženy jsou rovněž RPG prvky, neboť bude možné z koberce slézt a volně se pohybovat po světě a vydávat se za dobrodružstvím. Ve hře bude zahrnutý i souboj a na hráče čekají střety se zombie, upíry, draky a dalšími monstry. Kromě zabijáckých příšer a nějakého toho násilí a krve má být obsažena i trocha vulgarismů, proto je rating hry udáván jako M, tedy Mature 17+, a abychom nezapomněli – představivost tvůrců je prý neomezená.
Dle kampaně je vývoj hry na začátku, takže se momentálně pracuje na konceptu, i když už je z druhé strany hotové samotné létání a fyzika koberců. Vývojáři díky tomu byli připraveni svůj projekt představit, a tak zamířili právě na Kickstarter, aby byli dle vlastních slov „nakopnuti“ a ukázalo se, zda je o hru zájem a jak se lidem líbí samotná vize. „Ano, vyvíjíme hru, která v současné nabídce opravdu chybí. Je to hra, kterou si rozhodně chceme užít a bavit se u ní! MCG nejprve vydáme pro virtuální realitu na Oculus Quest 2 a ve verzi bez VR pro PC – jsme velkými fanoušky VR brýlí, chceme na nich super hry a stejně jako Mark [Zuckerberg] pevně věříme v jejich budoucnost,“ píše se v popisu kampaně.
„Příběh Magic Carpet Games začal v roce 2017, kdy jsme v Angels Pictures začali produkovat můj 3D celovečerní animovaný film Bubeník a princezna. V průběhu výroby jsme stejně jako celý filmový průmysl v rámci technologické revoluce v oboru přešli z tzv. offline renderování na renderování v reálném čase. Jednou ze součástí našeho pracovního postupu se stal Unreal Engine. Po vydání nejnovější verze a zjištění, že limitem je pouze fantazie tvůrce, jsem dostal nápad vytvořit další projekt,“ uvedl pak v kampani sám Alex Vladimír Pieter, který za tím vším stojí a je i režisérem onoho legendárního animovaného filmu.
Vzhledem k tomu, že jsou tvůrci především kreativní filmaři, tvrdí, že je jejich hlavním cílem vytvořit co nejlepší grafiku podle technických možností každé platformy a zabalit do hry co nejvíce zábavy. Udávají, že mají mnoho zkušeností s 3D a animací, proto hra nabídne dostatek detailních postav, zatím se ale doslova tváří jako ti z nedokončené pohádky. A právě podobně jako v případě nešťastného Bubeníka a princezny rozhodně „nešetří penězi“ a plánují distribuci do všech koutů světa díky deseti lokalizacím. Ano, Magic Carpet Games má být dostupný v angličtině, španělštině, portugalštině, japonštině, němčině, češtině, korejštině, francouzštině, italštině a polštině, takže by neměl nikdo přijít zkrátka. A co víc, v případě více než 1800 podporovatelů užívajících jiný nežli uvedený jazyk by mohly být přidány na přání i další lokalizace, tomu říkáme servis! Základní verzi hry by pak měla postupně doplnit rozšíření, kterých je dle zveřejněných plánů celkem pět a na jejich seznam či návrhy krabiček se můžete podívat níže.
— Pack Vol. 1 - MCG - Oh, Look! (The Beauty and Wonders of the World)
ESRB Rating T (Teen 13+). RPG a letecký simulátor. Modely zajímavých lokací a sedm divů starověkého světa. Vyhlídkové lety, závody, soutěže s draky, dinosaury a čaroději o poklady.
— Pack Vol. 2 - MCG - Bloody Teeth (Vampires)
ESRB Rating M (Mature 17+). RPG a letecký simulátor. Vyhlídkové lety, závody a krvavé bitvy na život a na smrt s upíry o poklady.
— Pack Vol. 3 - MCG - Delicious Brains (Zombies)
ESRB Rating M (Mature 17+). RPG a letecký simulátor. Vyhlídkové lety, závody, krvavé souboje na život a na smrt se zombie o poklady.
— Pack Vol. 4 - MCG - Roaaar! Fly or Run! Otherwise you’ll become a monster’s next meal... (Monsters)
ESRB Rating M (Mature 17+). RPG a letecký simulátor. Vyhlídkové lety, závody a krvavé bitvy na život a na smrt s příšerami o poklady.
— Pack Vol. 5 - MCG - Hurray! Let's Disappear from this Planet! (The Future in Space)
ESRB Rating T (Teen 13+). RPG a letecký simulátor. Sci-fi vyhlídkové lety, závody, soutěže s mimozemšťany o poklady.
Úspěšná kampaň by znamenala zrychlení vývoje a celkové vylepšení hry, což by bylo s ohledem na zmiňovaný trailer poměrně třeba. Dle zveřejněného plánu měla hra vstoupit ve třetím kvartálu 2023 do uzavřené bety a ve čtvrtém vyjít ve VR a pro PC prostřednictvím Steamu a Epicu. Ve druhém kvartálu 2024 by pak měla dorazit i na PS5 a Xbox Series X|S. Pokud se ptáte, kolik peněz vlastně vývojáři před zrušením kampaně chtěli, jde o další vpravdě bombastickou zprávu – cíl byl nastaven na 8111 liber, což je v přepočtu necelých 230 tisíc korun. To ve srovnání s jinými lokálními projekty (Bulánci, Polda) není tak moc, kupříkladu Kingdom Come: Deliverance vstupovalo před lety na Kickstarter s prosbou o 300 tisíc liber, tedy zhruba 8 a půl milionu korun, ale samozřejmě mluvíme o úplně odlišných hrách. Magic Carpet Games nabídlo na Kickstarteru šest úrovní finančního příspěvku, přičemž nejnižší začínal na 28 librách, kde byla obsažena digitální kopie, bonus do hry, tapety a artbook, nejvyšší pak na 141 librách, kde byla obsažena i veškerá herní rozšíření a přístup do bety. Některé odměny bylo možné získat i po splnění výzvy, spočívající ve sdílení projektu na sociálních sítích.
Jenže jak už bylo zmíněno několikrát, kampaň byla zrušena a momentálně ví jen její autoři, kde přesně vznikl problém. Možná má cosi společného s tím, že před ukončením kampaně ze strany samotných tvůrců přispěli na hru pouze čtyři lidé, a to v prvních čtyřech dnech. V aktualizaci k projektu nicméně tvůrci uvedli, že děkují za projevenou finanční podporu, ale že se každý den učí něco nového, a tak se rozhodli kampaň předčasně uzavřít. Pro úspěch toho, na čem všichni tvrdě pracovali, totiž prý samotné maximální úsilí nestačí. Současně uvedli, že se musí polepšit v propagaci na sociálních sítích, s čímž jde souhlasit vzhledem k tomu, že o hře nikde nic není a narazili jsme na ni úplnou náhodou. Slibují však, že se vrátí, ať už to ve výsledku znamená cokoli.
Ani v popisu kampaně však neopomněli svůj úspěch s Bubeníkem a princeznou a pořád se k němu hlásí. Třeba se filmu jednou skutečně dočkáme, ale také je možné, že to dopadne jako s jiným dosud neviděným českým filmem Poslední z Aporveru. Ale zkusme věřit tomu, že nově udávané datum by mohlo doopravdy platit, a pak třeba dojde i na Magic Carpet. Tedy, Magic Carpet Games, samozřejmě.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Přijde mi zvláštní, že rozšíření má jiný rating než „hra“ samotná. Nedává to smysl.