Taktickou akci Gray Zone Warfare od vývojářů z českého studia Madfinger Games již v horizontu několika měsíců rozšíří prvek PvP soubojů. Ačkoliv se s přídavkem Winds of War počítalo původně až na podzim, vývojáři se rozhodli vyslyšet komunitu a dvojici chystaných updatů mezi sebou prohodit. Až ke konci roku tedy přijde ke slovu rozšíření mapy o nové lokace a doplnění příběhového pozadí, což zní rovněž jako slibný update, hráči ale jsou už zřejmě nedočkaví, až se Gray Zone Warfare posune na ještě vyšší kompetitivní úroveň.
„Hráči se mohou těšit na nové PvP mechanismy, které výrazně obohatí zážitky ze vzájemných bojů. Nově se každé střetnutí nepřátel na mapě zobrazí jako PvP zóna, díky čemuž se každý hráč může rozhodnout, jestli se k boji připojí, nebo se mu naopak vyhne,“ popisují vývojáři obecně v tiskové zprávě. Další detaily pak přinesli v obsáhlém komunitním streamu, jehož neveřejné novinářské verze jsme se mohli zúčastnit v několikadenním předstihu. Kreativní ředitel Marek Rabas postupně odhalil dílčí novinky a vedle PvP soubojů kladl důraz také na dynamické počasí a přirozeně i změny v hratelnosti.
Pokud bychom měli začít počasím, vývojáři s ohledem na realismus nechtěli podle očekávání přidat pouze jednoduché efekty, ale od prvních okamžiků přistupovali k počasí jako k něčemu, co bude přímo ovlivňovat hru a způsob boje. V Gray Zone Warfare se budou střídat roční období, takže v první řadě dojde na vizuálně odlišitelné střídání období dešťů a období sucha. Co se týče bouřek a právě zmiňovaných dešťů, budou mít schopnost měnit terén, když se například rýžová pole nebo jen koryta řek naplní vodou. To by pak mělo ve velkém ovlivnit průchodnost terénem a tudíž i možnosti, které budete během hry mít. Co je také důležité, během bouřky se sníží vaše viditelnost, ale přírodní živel na oplátku skryje mnoho zvuků, což ve finále nezmění jenom váš přístup, ale také chování umělé inteligence. A nemluvě o tom, když se do boje vydáte v noci a stihne vás bouřka – kombinace všeho dohromady působí jako solidní peklo, které bych osobně s chutí vynechal a nahradil posedáváním doma v teplých ponožkách…
Co se týče PvP soubojů, jak už bylo uvedeno výše, když dojde na střet mezi frakcemi, vznikne na mapě jasně definovaná PvP zóna a je jen na vás, zda se do ní chcete vydat, či nikoliv. Pokud se do bojů rozhodnete zapojit, čekají vás samozřejmě odměny v podobě zkušeností, ale přirozeně také lootu od živých hráčů. Až souboj skončí, zmizí také zóna a vše se v oblasti vrátí do standardních PvE vod, jak byli hráči dosud zvyklí. S příchodem PvP soubojů dojde nicméně k dalším změnám, jako jsou například pásky na rukou pro snazší identifikaci nepřítele, v zájmu zachování autenticity se ale počítá i s tím, že ne všichni mohou mít pásku nasazenou, a pak se s ním může nakládat jako s nepřítelem, a tudíž může být zabit. Trochu zákeřně, ale ve finále velmi užitečně, pak působí sledovací zařízení, která můžete umístit na zbraně nebo jiné cenné předměty, abyste je byli schopní najít i po vlastní smrti. Sledovací zařízení bude vysílat signál, který uvidíte na mapě, takže se můžete defacto ze záhrobí vrátit a svést o „svou“ výbavu další boj. Ale pokud ten, kdo výbavu získal, sledovací zařízení odhalí a zničí, máte už patrně v tomhle neúprosném světě smůlu.
Nadstavbou soubojů, ať už v rámci pravidel PvE nebo PvP, pak bude novinka v podobě základen, které je možné dobývat, resp. je v případě PvP bitev bránit. Na mapě se objeví menší základny, kde narazíte jen na malý odpor počítačem ovládaných nepřátel, ale také rozsáhlejší základny s několika klíčovými body, těžšími nepřáteli a lepšími odměnami. Výhodou pro PvE část je pak to, že obsazené základny mohou posloužit jako místa pro respawn, případně zde můžete narazit na speciální obchodníky s unikátními a cennými předměty. Aby ale hraní nebylo jen o přímých střetech či dobývání, vývojáři se zaměřili také na nové typy úkolů, které se budou dynamicky objevovat na mapě a budou se generovat podle průběhu hry. Mimo hlavní mise se objeví také více vedlejšího obsahu v podobě nových budov či lokací k prozkoumávání a do zážitku vstoupí také prvek dominance frakcí, což by mělo ovlivnit určitou dynamiku vašeho postupu.
S přihlédnutím k tomu, že i komunitní stream trval déle než dvě hodiny bychom ale u novinek mohli strávit ještě spoustu času a pospat stohy digitálního papíru. Proto už jen telegraficky zmíníme plánované přidání vlastních serverů až pro 126 hráčů bez NPC, plány na hardcore režim s permanentní smrtí, do budoucna možná i zcela PvP verzi hry, ve hře by se mohly objevit také menší dopravní prostředky a hlavně dojde i na slibovaný příběh a lore závěrem roku. Nadále také platí, že Madfinger úzce spolupracuje s komunitou, vývojáři čtou všechny připomínky a aktivně se snaží implementovat zpětnou vazbu. S tím je pak spojená i vidina většího množství komunitních eventů, ať už v rámci pravidel PvE nebo PvP. A abychom nezapomněli, součástí updatu na verzi 0.3 bude také přidání české lokalizace!