Stav Cyberpunku se stal předmětem nejen mnoha diskuzí a článků na internetu, ale i konferenčního hovoru s investory a zástupci finančních médií, v němž představitelé CD Projektu odpovídali na některé nepříjemné otázky stran launche a technické stránky. Jeho celý přepis v angličtině najdete na webu studia, my proto vybereme jen některé důležité otázky, protože celý vydá na bezmála deset hustě popsaných stránek. I tak se připravte na pořádnou nálož informací.
Je prý příliš brzy na to říct, kolik reklamací bude, tým by nicméně raději, aby zákazníci počkali a nechali se přesvědčit dalšími updaty.
Spoluzakladatel studia Marcin Iwiński prohlásil, že nepovzbuzují hráče k tomu, aby hru vraceli, a doufají, že dají autorům šanci Cyberpunk vylepšit i na starých konzolích. Ale je to možnost. Hráči mohou o vrácení peněz požádat. Je prý příliš brzy na to říct, kolik reklamací bude, tým by nicméně raději, aby zákazníci počkali a nechali se přesvědčit dalšími updaty. Michał Nowakowski zodpovědný za vydavatelské aktivity zdůraznil, že o vracení peněz za digitální verze na konzolích rozhodují společnosti Sony a Microsoft. Mají na to podle něj vlastní pravidla, která se vztahují i na Cyberpunk. Částečně tak odpověděl i na otázku, proč reklamace digitálních verzí neprobíhají automaticky a proč s nimi mají někteří zákazníci problémy, jak jsme psali dnes dopoledne.
Nowakowski naznačil, že se nedomnívá, že by verzi pro staré konzole pomohlo, kdyby se k projektu připojilo ještě víc vývojářů. Šéf společnosti Adam Kiciński zase odpovídal na otázku, zda by jim nepomohlo více testerů a zda se hra neměla testovat i externě. Kiciński vysvětlil, že mají vlastní QA tým, ale spolupracují i s jinými firmami. Postěžoval si na důsledky pandemie s tím, že testeři externích firem nemohli zkoušet hru z domova. Testovat mohou jen v práci, což byla potíž, protože testerů bylo méně. Kiciński si ale nesmyslí, že by šlo o hlavní zdroj problémů.
Firmy Sony a Microsoft spoléhaly na to, že vývojáři do vydání chyby opraví. Což se nakonec nestalo tak, jak tým plánoval.
Otázky se týkaly také toho, zda studio nemělo Cyberpunk tedy znovu odložit až na příští rok. Michał Nowakowski prohlásil, že se tým víc soustředil na PC verzi a next-gen než na stárnoucí systémy. Připustil, že tomuto problému nevěnovali dost času. Pokud jde o certifikační proces na konzolích, Michał Nowakowski předpokládá, že se firmy Sony a Microsoft spoléhaly na to, že vývojáři do vydání chyby opraví. Což se nakonec nestalo tak, jak tým plánoval.
Padl i dotaz, zda jsou vývojáři přesvědčení, že nejpomalejší konzole budou schopné nabídnout přijatelnou verzi Cyberpunku. Michał Nowakowski prohlásil, že plánovali hru doručit v mnohem lepším stavu, než je nyní. Mnoho změn ještě přijde v průběhu prosince, ledna a února. Uvidíme prý velká zlepšení, ale nemáme samozřejmě očekávat, že by titul vypadal jako a PC nebo next-gen konzolích. Michał Nowakowski řekl, že výsledkem bude dobře hratelný titul bez glitchů a pádů.
„Nedali jsme médiím šanci správně ji (konzolovou verzi) zrecenzovat a je to nepochybně naše vina.“
Dotazující zajímalo, proč CD Projekt před vydání hry neukázal gameplay z dosluhujících konzolí. Marcin Iwiński uvedl, že tým ukázal hru, ale ne na nejslabších konzolích. Důvodem prý bylo, že hru na těchto systémech do poslední chvíle updatovali a mysleli si, že to stihnou včas. Proto se k této verzi i média dostala až těsně před vydáním, což bylo pozdě, jak nyní studio připouští. „Nedali jsme médiím šanci správně ji zrecenzovat a je to nepochybně naše vina,” uvedl Iwiński. Popřel však, že by šlo o záměr. Jen hru podle jeho slov do posledních okamžiků opravovali.
Řeč se stočila i k tomu, zda je možné, že by cena konzolové verze klesla, když není hra v takové kondici jako na PC. Adam Kiciński zopakoval, že Cyberpunk projde updaty tak, aby nepadal, neobsahoval závažné chyby a aby se zlepšil jeho výkon i grafika. Titul je podle něj hratelný i nyní, což je podle něj důležité. Protože to není tak, že by se Cyberpunk na konzolích nespouštěl nebo nešel hrát. “Plně rozumím tomu, že tenhle zážitek má pro mnoho lidí daleko k uspokojivému a my si to uvědomujeme,” uvedl Kiciński. Zřejmě i proto zatím o žádném zlevňování CD Projekt neuvažuje. Zaměřují se prý na opravy a na to, aby hráči byli s produktem spokojení.
Průměrné skóre od hráčů na PC roste. Čím více času podle něj se hrou stráví, tím více si ji užívají.
Mohli autoři vydat hru bez verze pro staré konzole? Adam Kiciński připustil, že teoreticky snad ano. Mohli vydat jen PC verzi a nemohli by rovnou vydat next-gen verzi, která je úplně jiná. Zatím neexistují žádné nativní next-gen verze. Marcin Iwiński zdůraznil, že next-gen verze není hotová, ale každý, kdo si koupil tu stávající, dostane příští rok zdarma slíbený upgrade. Tým i proto věří, že se zákazníci Cyberpunku nevzdají, protože mohou počítat s next-gen verzí bez dalších investic.
Finanční ředitel Piotr Nielubowicz uvedl, že počáteční prodeje hry byly velmi dobré a zpětná vazba od hráčů na PC je mnohem lepší než na konzolích. I hráči na PC mají s ohledem na různé konfigurace nějaké potíže, připustil Michał Nowakowski, ale to je obvyklé. Myslí si však, že většina hráčů na PC si Cyberpunk užívá a dělí se o své pozitivní dojmy. Adam Kiciński řekl, že každým dnem je odezva lepší. Průměrné skóre od hráčů na PC roste. Čím více času podle něj se hrou stráví, tím více si ji užívají. Odezva z konzolí je méně lichotivá, ale i tady prý autoři slyší hodně dobrých ohlasů. Adam Kiciński řekl, že to není tak, že by majitelé nejstarších konzolí byli jen nespokojení. Připustil však, že první vlna byla velmi negativní, zvlášť poté, co CD Projekt v kampani ukazoval PC verzi. Ale i spokojených hráčů na dosluhujících konzolích prý přibývá.
„Podcenili jsme rozsah a komplikovanost problémů, ignorovali jsme signály, že hra potřebuje víc času k vyladění na základních starých konzolích.“
Michał Nowakowski také naznačil, že chování umělé inteligence a NPC počítají vývojáři rovněž mezi bugy. Můžeme tak zřejmě čekat i nějaká zlepšení hratelnosti v tomto smyslu. Adam Kiciński přiznal, že po třech odkladech Cyberpunku byli jako vedení příliš zaměření na vydání hry. “Podcenili jsme rozsah a komplikovanost problémů, ignorovali jsme signály, že hra potřebuje víc času k vyladění na základních starých konzolích,” uvedl Kiciński. “Byl to špatný přístup a proti naší obchodní filosofii. A navíc jsme během kampaně ukazovali hru převážně na PC,” doplnil.
To podle něj vedlo ke ztrátě důvěry a pověsti, kterou dlouho budovali. Proto první kroky studia povedou k tomu, aby je znovu získali. Kiciński slíbil opravit Cyberpunk na last-gen konzolích. Další updaty přijdou během týdne. “Opravdu doufáme, že naše úsilí povede k obnovení důvěry, kterou jsme ztratili,” dodal.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jinak dekuji klukum z vortexu za clanek ktery byl jako vzdy (strucne obsahly) 😀
CDP ty buggy opraví a i verze na PS4/ starý XBOX budou použitelnější. Což se u W3-Reforged nestane.
Když jsme se s kamarádem bavili, zda hru na PS4 koupit či ne, tak jsem se vyjádřil, že dle videí a prezentovaného gameplaye už tato hra není pro stávající konzole. Což se také částečně potvrdilo. Na druhou stranu grafika mohla být určitě optimalizována lépe. Inteligence NPC je na úrovni houpacího koně a pokud chtějí dostát slibu, že to bude živoucí město, tak je v tomto směru čeká spouta práce. Spawnující se policie do výtahu taky není úplně in. A tak bych mohl pokračovat. Bugy a glitche u tak velkých her jsou normál a pokud vyloženě nebrání v hraní, tak považuji je spíše za úsměvné, samozřemě do určité hranice. Ale to že se město chová jako živoucí pouze naoko už mi vadí opoznání více.
Dnes už se neoplatí dělat předobědnávky, protože částečně člověk kupuje zajíce v pytli.
Pro příklad studio Bioware provedlo posledními dvěma hrami totální likvidaci důvěry komunity. Opravdu si myslíte, že Anthem zachrání vesmírní piráti? Asi ne Anthem bude stejně na pytel jako před tím. V Andromedě slibovali objevování planet, 1 příšera ve 4 barevných variacích je trochu málo ne. A když teraformujete planetu tak by to mělo mít asi vetší dopad než jen to, že pak můžete volně procházet kdekoli. V CP slibovali, že budete mít vliv na jednotlivé gangy a muset se rozhodovat mezi nimi, pak se ale dočtu, že ve finále je to vlastně jedno komu pomůžete a jak.
Faktem je, že povstat z popela jako NO mans sky, chce pořádné koule.
Díky
A k tomu hodnoceni od hracu co roste. Pokud je myslen MC. Ja se koukal na ty 10-kova hodnoceni. A nejsem si jisty jestli vsechna ta hodnoceni jsou uplne validni. Uz u predchozich pripadu review-bombingu, negativnich, to vypadalo dost podobne. Jedno hodnoceni a nic vic. Ne, ze bych chtel snad CP77 krivdit, ale vahal bych s takovym prohlasenim.
Dám tomu trochu času a když se zadaří s chutí si pak užiju vyladeny C77.
Tady se nejedna o chybu , ale o samotný přístup…