Týden po vydání The Last of Us Part II se ke hře začínají bez obalu vyjadřovat také její autoři a v rámci nejrůznějších rozhovorů či vlastních vyjádření na sociálních sítích poskytují komentář k příběhu, stejně jako k pozadí celého vývoje. Mužem číslo jedna, ke kterému proudí většina dotazů, je pochopitelně creative director Neil Druckmann, kterého si do pořadu Kinda Funny Games pozval novinář Greg Miller spolu s Ashley Johnson a Troyem Bakerem, dabéry Ellie a Joela. Výsledkem je bezmála dvouhodinová debata všech zúčastněných na nejrůznější témata, jako je možné pokračování série, bezprostřednost a brutalita celé hry, význam smrti, začlenění transgender postavy do příběhu a spousta dalších. Vyjmenovávat je na tomto místě však nebudeme, vybrali jsme jen tu část rozhovoru, která se týká důvodů, kvůli nimž byly pozměněny některé trailery a došlo na poměrně striktní informační omezení všech recenzí před vydáním hry.
Z povahy tématu se bohužel nevyhneme příběhovým spoilerům, nečtěte proto dál, pokud jste ještě The Last of Us Part II nedohráli.
Začneme-li změnami v trailerech, které společnost Sony používala k marketingovým účelům, hráče podle jejich kritických reakcí na sociálních sítích nejvíce zaskočila přítomnost Joela na místě, kde se ve hře nevyskytuje. Někteří neváhali označit postup vývojářů za klamavou reklamu a odvolávali se na falešný příslib, že Joel podle svých slov nenechá Ellie všechnu práci jen na ní samotné. Ve skutečnosti se totiž Joel ve hře objevuje po boku Ellie jen ve flashbacích a převážnou většinu hry sledujeme buďto Ellie samotnou, nebo druhou hratelnou postavu Abby. Podle Druckmanna to ale bylo bez ohledu na vlnu kritiky správné rozhodnutí a jeho tým se tak rozhodl v zájmu zachování tajemství celého příběhu. V rozhovoru pro Kinda Funny Games jako inspiraci uvádí Metal Gear Solid 2, konkrétně trailer z E3 2000, který nedal hráčům ani sebemenší náznak, že je hlavním protagonistou Raiden, nikoliv Snake.
„Metal Gear Solid 2 je jednou z mých nejoblíbenějších her a je bez diskuze, že jsme se inspirovali právě tady. Vím, že to někteří lidé úplně nenáviděli, ale já jsem hraní MGS2 miloval, zvlášť když jsem viděl ty trailery a byl jsem na té E3, kde jsme byli podvedeni,“ říká Druckmann s úsměvem. Naráží tím na to, že tým Hidea Kodžimy záměrně prezentoval titul se Solid Snakem v popředí, a až ve hře hráči zjistili, že budou hrát za někoho jiného. V souvislosti s The Last of Us Part II si pak Druckmann myslí, že jakýkoliv náznak Joelovy smrti v trailerech by hře uškodil a podle jeho slov odvál ze hry veškeré její kouzlo a s tím i prožitek. „Chápu, že jsou tady hráči, kteří [na základě trailerů] chtějí o hře zjistit úplně všechno, ale takhle my nepřemýšlíme a nepracujeme. Udělali jsme proto maximum, abychom ochránili celkový zážitek, nechtěli jsme někoho zlákat, aby nám dal svých 60 dolarů [za falešný příslib],“ vysvětluje creative director.
S vědomím, že se podle jeho názoru recenzenti často předhání v tom, co dalšího o hodnocené hře napíšou, proto trval Neil Druckmann na svém a přesně vymezil, co může být před vydáním hry zveřejněno.
Podotýká ale, že prosadit tato a další matoucí rozhodnutí nebylo v rámci studia úplně snadné a na odpor se stavěli zejména zaměstnanci PR oddělení. Nevadily jim tolik změny v trailerech, jako přísná omezení, co smí a nesmí být řečeno v recenzích, na což jsme ostatně naráželi i my v našem hodnocení. „Ve skutečnosti nám PR oddělení říkalo, ať necháme recenzenty napsat, cokoliv chtějí. Říkali mi, že jinak budou naštvaní a dají to najevo. Řekl jsem ale, že mě to nezajímá,“ říká poměrně kategoricky Druckmann. „Věděl jsem, že mezi lidmi kolují [dubnové] úniky, ne všichni je ale viděli. Naopak, většina lidí, kteří si hru zahrají, se k únikům nikdy nedostane, ale určitě si přečtou recenze,“ říká Druckmann. S vědomím, že se podle jeho názoru recenzenti často předhání v tom, co dalšího o hodnocené hře napíšou, proto trval na svém a přesně vymezil, co může být před vydáním hry zveřejněno. Šlo například o stěžejní informaci, že značnou část hry sledujete pohledem úplně nové postavy. Šlo pochopitelně o všechny příběhové zvraty, včetně Joelovy smrti a motivace ostatních ke svým činům. Nakonec nesmělo být nic bližšího řečeno ani o dalších lokacích, v nichž se po Seattlu děj odehrává a další drobnosti. „Za frustraci několika lidí to ale stálo,“ uzavírá šéf vývoje The Last of Us a Uncharted.
Pokud vás zajímá, co si o hře myslíme my, můžeme vás odkázat jednak ke zmiňované recenzi, ale také k naší vzájemné debatě ve třech, kdy jsme bez obalu probírali příběh, zasazení hry a vedle jejích světlých momentů samozřejmě i ty špatné, s nimiž jsme spokojení nebyli.