branding
Autor Sonica Judži Naka žaloval Square Enix

Autor Sonica Judži Naka žaloval Square Enix

Důvodem byl Balan Wonderworld a vyhazov od vývoje. Square prý vydal nedokončený titul

Zdroj: Square Enix
29. 4. 2022

Herní vývojář Judži Naka, který proslul coby autor Sonica, začal v roce 2018 pracovat na hře Balan Wonderworld. Do vývoje se pustil z pozice game directora ve své vlastní společnosti Balan Company, kterou pod svou střechou otevřel vydavatelský gigant Square Enix, a až do začátku celosvětové pandemie nic nenasvědčovalo tomu, že by se hra potýkala s jakýmikoliv problémy. Přechod vývojářů k práci na dálku a zapojení druhého týmu ze studia Arzest, však mělo vést k dosud blíže neurčitým komplikacím, kvůli kterým byl nakonec Judži Naka od vývoje odvolán. Balan Wonderworld pak dorazil na konci března loňského roku a rozhodně nesplnil obrovská očekávání, která do hry fanoušci Nakovy práce vložily. Recenze s podprůměrnými známkami poukazovaly zejména na myriádu technických chyb a nedodělků, stejně jako na nudný design jednotlivých úrovní, bezduché minihry nebo příliš snadné souboje s bossy. Celá kauza má však nepříjemnou dohru, když v sérii tweetů Judži Naka odhalil, že v mezičase žaloval společnost Square Enix a nyní, když je soudní řízení u konce, může vnést do celé záležitosti trochu více světla.

Informace poskytnuté game directorem Balan Wonderworld přišly v rodné japonštině, o překlad se však pro magazín Video Games Chronicle postaral překladatel Robert Sephazon, který i pro zbytek světa odhaluje poměrně znepokojivý příběh. Jak Naka uvádí, od vývoje byl odejit přibližně šest měsíců před vydáním hry, a to ze dvou důvodů. První z nich má co dočinění s hudebním doprovodem, ve kterém mělo být nepřiznané aranžmá cizí skladby. Tým vývojářů na to narazil a prosazoval použití původní skladby, což mělo způsobit problémy blíže nespecifikovaného charakteru. Druhým důvodem vyhazovu Judžiho Naky měly být časté hádky s vedením studia Arzest, které vyústily v dodání finálního buildu hry, v němž ale nebyly opraveny nahlášené chyby. Naka měl údajně tlačit na odladění celého buildu, což se nelíbilo viceprezidentovi Naotu Ošimovi, který situaci řešil za zády Naky s producentem titulu Hirokim Fudžimotem.

Myslím, že je zvláštní odstranit ředitele vývoje, který má připomínky ke všem procesům, ale nikdo s ním nekonzultuje jeho názory, řekl Judži Naka.

Vše mělo vyvrcholit zkrácením doby nutné na otestování hry, což se Nakovi nelíbilo, ale jak sám na Twitteru uvedl, plánování z pozice game directora neměl v moci. „Věřím, že dobrá hra vzniká tak, že se na ní tvrdě pracuje až do konce, a teprve pak se doufá, že se bude fanouškům líbit,“ uvedl Naka ve zjevné narážce na postup Square Enixu, který se mu ani trochu nezamlouval. „Myslím, že je zvláštní odstranit ředitele vývoje, který má připomínky ke všem procesům, ale nikdo s ním nekonzultuje jeho názory. A pak mu ani nedovolí, aby se na vývoji jakkoliv dále podílel kvůli časovému omezení,“ postěžoval si Judži Naka. Vysvětlil také, že se v době konání soudního řízení nesměl ke hře žádným způsobem vyjadřovat, což označil za velmi špatný přístup Square Enixu. Vývojář rovněž vyjádřil lítost nad tím, že nemohl reagovat na milé komentáře a krásné fanarty, které hráči sdíleli na sociálních sítích a omluvil se všem, kdo si Balan Wonderworld koupili.

„Osobně se domnívám, že bylo skutečně ostudné vydat Balan Wonderworld v takovém stavu. Chtěl jsem světu ukázat akční hru v pravém světle, ale oni mé žádosti ignorovali,“ dodává Naka a ukončuje sérii svých tweetů konstatováním, že Square Enix a Arzest patří k těm společnostem, kterým nezáleží na hrách, ani na jejich fanoušcích. Přirozeně známe nyní jen výpověď jedné strany a je možné, že vývojáři z Arzestu a lidé ze Square Enixu mají jiný názor, momentálně se ale ke kauze vyjádřit odmítli. Neznáme ve skutečnosti ani výsledek soudní bitvy, požadavky Judžiho Naky a protiargumenty druhé strany. Na Square Enix to ale v žádném případě nevrhá dobré světlo, zvlášť v kombinaci s jinými přešlapy z nedávné doby. Za všechny můžeme samozřejmě zmínit Babylon’s Fall, který se vysloveně nepodařil, ale také Kingdom Hearts Integrum Masterpiece pro Switch, mobilní Final Fantasy VII The First Soldier nebo Marvel’s Avengers.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru