Od nečekaného oznámení, že PC verze Metro Exodus bude po dobu jednoho roku dostupná pouze na Epic Games Store uběhlo několik dní a kauza si pochopitelně žije svým životem. Na jedné straně jsou hráči, kteří vyjadřují své nepochopení, na druhé pak vydavatelé z Deep Silver a další společnosti, které stojí v hierarchii nad ním, tedy vlastník labelu Koch Media a logicky i jejich majitel, společnost THQ Nordic. Vzhledem k tomu, nakolik je ale herní série Metro úzce spojená se svou knižní předlohou a jejím autorem Dmitrijem Gluchovským, dalo se očekávat i jeho vyjádření, pro které si Gluchovskij vybral svůj Instagram.
Pod obrázkem vlaku Aurora z očekávané hry glosuje situaci konstatováním, že to vypadá, jako kdyby jejich parnímu vlaku došla pára. Po sociálních sítích a diskuzích na Redditu nebo Steamu se ale začal šířit domnělý screenshot z komentářů, kde měl odpovědět jednomu z fanoušků, jenž se pousmál, že to vypadá, jako kdyby Gluchovskij zabíjel vlastní značku. „Ne, stojím opodál a sleduju, jak ji zabíjí někdo jiný,“ zní spisovatelova odpověď, pravost obrázku, který existuje pouze v jediné verzi, se však nepodařilo ověřit a podle dalších reakcí to nevypadá, že by Gluchovskému na výběru digitální platformy pro distribuci „jeho“ Metra Exodus příliš záleželo. Ostatních rozhořčených hráčů se ptá, co jim na Epic Games Store tak vadí a žádá je, aby projektu věřili a našli si k němu cestu. V opačném případě označuje kritiky přechodu na Epic Store za lidi, kteří by hru stejně ukradli [na torrentu] a jen jim teď přijde vhod nabízející se výmluva. Několikrát pak v ruštině i angličtině zmiňuje, že s rozhodnutím nemá nic společného a vyvrací i domněnky, že by mu snad díky prodeji Metra Exodus na Epic Games Store plynuly vyšší zisky nebo vůbec nějaké.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Apparently the Steam was not enough for our steam train // Выпускаем пар!
Nevypadá to tedy, že by Gluchovskij situaci jakkoliv prožíval a změna profilové fotografie na Instagramu s popiskem – Já a situace se Steamem – reaguje spíš na samotné hráče. Ti jsou, soudě podle dosavadních ohlasů, ve velké míře přesvědčeni, že tento krok hře neprospěje a že na něj nejvíce doplatí vývojáři z 4A Games. Ti jediní se k situaci příliš nevyjadřují, ale pokud skutečně zájem o hru upadne kvůli exkluzivní dohodě s Epic Games, může to jejich budoucí práci neblaze ovlivnit. Důvodů, proč hru na Epic Games Store nekoupit, přitom mají hráči mnoho, ať už jde o absenci achievementů, uživatelských recenzí nebo o podivnou regionální finanční politiku, kdy hry stojí jinak ve Spojených státech, Evropě, ale také třeba v Indii. Mnohokrát se rovněž zmiňuje i chybějící možnost, nabít peněženku Epic Games Store přes kupón, což sice není běžná praxe v Česku, ale v mnoha jiných státech ano.
Na situaci se ale prozatím zřejmě nebude nic zásadního měnit, vzhledem k tomu, jak se k časově exkluzivnímu partnerství staví THQ Nordic AB – tedy nejvýše postavená společnost v celém tomto řetězu. Ústy svého CEO Larse Wingeforse se nejdříve omluvila za určité zmatení, kdo vlastně záležitost komentuje – vzhledem k tomu, že ve Vídni operuje jejich dceřiná společnost THQ Nordic GmbH, stojící na stejné úrovni jako Koch Media, vlastník Deep Silveru – a dále vyjádřila podporu autonomie všech svých skupin. „Věřím, že je v zájmu všech součástí THQ Nordic a našich zákazníků, že necháváme obchodní rozhodnutí na subjekty, které jsou nejblíže trhu,“ říká Wingefors. „Jsem přesvědčen, že Deep Silver a Koch Media pečlivě zvážili všechny výhody a nevýhody, příležitosti i rizika a toto rozhodnutí má mojí plnou podporu,“ uzavírá šéf THQ Nordic. V kombinaci s předchozím vyjádřením na Twitteru to navíc vypadá, že se velitelské centrále tento krok skutečně zamlouvá a nechtějí smést ze stolu možnost, vydat se touto cestou plošně coby celá společnost.
Metro Exodus vychází 15. února na PS4, Xbox One a PC, všechny předobjednávky se vážou ke službě, kde byly učiněny. Pro zákazníky na Steamu budou dostupné všechna DLC i možnost, zakoupit si Expansions Pass. Krabicové PC verze budou obsahovat klíč na Epic Games Store.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
A přijde mi, že se v herní branži nějak moc rozmáhá (i když v tomhle případě je to jen od osoby přidružené) argument „Nesouhlasíš s naším obchodním modelem – tak to jsi asi zloděj“. Pokud mě pak něco nabádá projektu nevěřit a nehledat k němu cestu, je to přesně takový přístup.