branding
Apple vyhrál soudní spor s Epic Games

Apple vyhrál soudní spor s Epic Games

Aplikace pro iOS sice musí nabídnout další možnosti plateb, ovšem pouze přes odkaz ven

Zdroj: koláž, Apple, Epic Games
12. 9. 2021

Soudní proces mezi společnostmi Apple a Epic Games došel ke svému verdiktu. Podle něj můžeme za vítěze označit Apple, který podle rozsudku soudkyně Yvonne Gonzalez Rogers nenaplňuje podstatu monopolu na trhu s digitálními aplikacemi pro mobilní zařízení. Jediné, co musí Apple na základě požadavků Epic Games udělat, je umožnit zákazníkům provádět platby v aplikacích pomocí alternativních způsobů, tedy bez nutnosti nechávat platbu zpracovávat skrze nástroje Apple, odkud proudí 30procentní poplatek. V samotné aplikaci se však žádná přímá metoda platby vyskytovat nemusí, takže v praxi najdou uživatelé odkaz či tlačítko, které je nasměrují do prohlížeče, odkud bude možné zaplatit bez zmiňované marže. Apple tím pochopitelně přijde o několik miliard ročně, verdikt však na rozdíl od Epic Games považují za vítězství.

O soudním sporu informuje agentura Bloomberg, která shrnuje základní body procesu a přidává kontext, co zrušení povinnosti provádět všechny platby výlučně přes platební bránu Apple pro technologického giganta znamená. Ve hře je přibližně 6 miliard dolarů, které Apple získal na provizích z plateb v loňském roce – většina z nich pochází z nákupů v aplikacích a předplatného, jak podotýká Bloomberg. Analytická společnost Gene Munster pak přidává, že Apple může přijít o 1-4 miliardy dolarů v závislosti na tom, kolik vývojářů se pokusí zapojit vlastní platební metody. Ovšem s přihlédnutím k tomu, že celkový příjem společnosti Apple má podle odhadů činit v letošním roce 360 miliard dolarů, nejsou slova o uspokojivém závěru celého sporu překvapivá. „Soud potvrdil to, co jsme věděli celou dobu: App Store neporušuje antimonopolní zákony, úspěch není nezákonný,“ říká generální poradkyně oddělení zodpovědné za iPhone Kate Adams. „Jde o velké vítězství, které podtrhuje naše zásluhy,“ dodala po zveřejnění verdiktu.

Měnit se nakonec nemusí ani zmiňovaná 30procentní marže pro Apple, jež zůstane v platnost u těch aplikací, které nebudou chtít uživateli komplikovat život tím, že by měl za obsah platit v jiné platební bráně.

Důležité také je, že Apple nemusí vpustit na svůj App Store další digitální obchodní platformy, jak plánoval Tim Sweeney se svým Epic Games Storem, což by už patrně znamenalo větší zásah do příjmů a o vítězství by mluvit určitě nešlo. Měnit se nakonec nemusí ani zmiňovaná 30procentní marže pro Apple, jež zůstane v platnost u těch aplikací, které nebudou chtít uživateli komplikovat život tím, že by měl za obsah platit v jiné platební bráně, namísto několika pohodlných kliků, které odčerpají peníze ze spárované platební karty přímo v rozhraní telefonu. A právě to je bod, který považuje Sweeney za nedořešený a současně i důvod, na základě kterého chce Epic Games dále bojovat za spravedlivou konkurenci mezi metodami plateb. Jak, ptáte se? Pravděpodobně dalším bojkotem App Storu z pohledu hry Fortnite, která se patrně na iOS nevrátí. Sweeney totiž uvedl, že dostupnost hry bude obnovena jedině tehdy, když bude moci nabídnout platby v aplikaci ve spravedlivé soutěži s platbami Applu, a to by šlo až ve chvíli, kdyby v aplikacích směly být přímo zavedeny platební brány třetích stran, což možné není.

I nadále tak platí, že Fortnite může zpět, pokud budou vývojáři z Epic Games hrát podle pravidel, což je stanovisko společnosti Apple, které se ani po rozsudku nezměnilo. A na základě těchto pravidel, které soud posvětil, musí ještě Epic Games vrátit Applu 3,7 milionů dolarů za ušlé poplatky za nákupy ve hře Fortnite, uskutečněné v období od srpna do října 2020, resp. 30procentní podíl za nákupy od listopadu 2020 do vynesení rozsudku. Něco nám proto říká, že tento proces můžeme označit za první kolo, na které bude chtít Epic rychle navázat kolem druhým.

Nahlásit chybu v článku

13

Napsat komentář

Další články
Nahoru