branding
Anifilm 2022 z pohledu hráče aneb zaostřeno na hry

Anifilm 2022 z pohledu hráče aneb zaostřeno na hry

Ani letos se hry na festivalu animovaných filmů neztratily, herní program měl co nabídnout

Zdroj: koláž/Vortex
27. 5. 2022

Mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm, který se již potřetí konal v Liberci, uspořádal celkově už 13. ročník. Navíc se vše vrátilo do starých kolejí a festival proběhl v klasickém jarním termínu, jak bývalo zvykem, konkrétně od 10. do 15. května. Jak už samotný název napovídá, festival se soustředí na animaci, nicméně nejen tu filmovou. Kromě celovečerních, krátkých a studentských filmů, nenarativních počinů či videoklipů mají na festivalu své místo i hry, jež se bez animace rovněž neobejdou. A nutno říct, že i letos bylo k vidění mnoho zajímavých stylů s možností setkat se s řadou inspirativních tvůrců, což samozřejmě platí také o herní sekci. Navíc se hodí poznamenat, že za hravým a humorným vizuálem festivalu, přičemž humor byl současně tématem letošního ročníku, stojí nám velice dobře známý Jaromír Plachý, autor Happy Game či Botaniculy z Amanita Design. Pojďme se však nyní vrátit ke hrám – co Anifilm nabídl letos?

Hry, hry, setkávání a zase hry

Oproti minulému ročníku došlo k menším změnám. Game zóna se o své prostory podělila se školou animace, což však neznamená, že by zájemci o hry či práci v tomto odvětví přišli zkrátka. Dalo by se říct, že první polovina týdne byla zóna zejména v obležení dětí, které si mohly vyzkoušet jednak hry nominované v letošní soutěži, ale právě i nejrůznější animační techniky v již zmíněné škole. Druhá polovina týdne však přála i samotným tvůrcům, především těm začínajícím. Po roce se zde opět ukázal tým Fairy Snail Games se svou slepičí strategií Weasel In Shadows, na níž autoři za tu dobu odvedli ohromný kus práce a ještě letos se titul patrně dočká vydání. Druhým týmem, který se letos na festivalu prezentoval, byl The Acid Growth Games složený rovněž z nováčků z řad studentů, kteří pro změnu ukázali svou „farmářskou“ adventuru Flowerized. Jejich počiny si opět kromě návštěvníků vyzkoušeli i někteří z řad profesionálních vývojářů, kteří na akci zavítali.

Ti všichni se následně mohli setkat během pátečního Creatoola Animarketu. Ani letos zde nechyběli zástupci z předních českých studií, například Warhorse Studios (pokud by vás náhodou zajímalo, na čem nyní pracují, tak samozřejmě na jistém dosud neoznámeném projektu) nebo Hangar 13, stánek zde mělo i studio DIVR, opět se mihlo i Charles Games a v průběhu celého festivalu bylo možné narazit na většinu Amanity. Herní studia doplňovala i ta animační, triková a postprodukční, navíc ve větším množství než před rokem, a tak bylo možné si popovídat s lidmi ze studií BareBear production, Tri Pirogy, Beep, PFX, Magic Lab, Kouzelná animace, UPP nebo Dazzle Pictures. Své místo zde našly i školy, z těch vysokých konkrétně UMPRUM a FAMU, jejíž studenti současně ukázali první herní plody své práce v rámci nového oboru herní design. Nechyběly ale ani střední školy, které se podílely na fungování školy animace, například Hollarka, královehradecká Kyberna nebo plzeňská Nerudovka. Nad rámec stánků však Animarket nabízel i možnost si zarezervovat osobní setkání s některým z vystavujících tvůrců a během něj mu například představit své portfolio.

Přednášky v rámci industry programu

Na hry byl stejně jako loni bohatý především program v podání profesionálů z herního odvětví, který čítal řadu poutavých přednášek. Díky různě zaměřeným přednášejícím byl program prezentací skutečně pestrý, navíc bylo po dvou letech možné přivítat i zahraniční hosty. Martin Vaňo tradičně představil tituly, jež se probojovaly do soutěže v kategorii počítačových her (a my si je též o kus níže představíme). O první plnohodnotnou přednášku se pak postaral Jakub Špiřík z Ashborne Games, který promluvil o grafickém designu ve hrách, jak k němu přistupuje on a jak by se k němu v žádném případě přistupovat nemělo. Při té příležitosti naťuknul i téma přístupnosti ve hrách. Poté se slova ujala art directorka studia Charles Games Eva Nečasová, jež zároveň působila jako porotkyně v soutěži her. Ta představila svou nejen herní tvorbu a několik nástrojů, kterých využívá pro 3D skenování a obličejových animaci. Smutným zjištěním pro mě však bylo, že vývoj její hry The Legend of the Spirit Bird, na níž začala znovu pracovat právě pod hlavičkou Charles Games, je v tuto chvíli pozastaven.

V pátek následovala přednáška další porotkyně, tentokrát nizozemské výtvarnice Céline Veltman, jež spolupracovala například na hře Hidden Folks, která byla oceněna na Anifilmu 2017. Ta hovořila o mrhání časem a jisté potřebě čas během tvorby ztrácet. Osobně jsem však její přednášku minula, neboť jsem zrovna svůj čas trávila někde jinde, věřím však, že její povídání ulehčilo hned několika lidem v sále. Večer se pak nesl v humorném duchu, neboť se ke slovu dostal herní vědec Jaroslav Švelch. Jeho prezentace se příhodně ve vztahu k letošnímu tématu festivalu týkala humoru ve hrách, jeho dělení a pochopitelně i ukázek, přičemž smích nebyl jen na některých místech a nesl se celým sálem.

Sobotní poledne bylo vyhrazeno pro poslední z porotkyň, jíž byla italská designérka, ilustrátorka a art directorka Claudia Molinari, která je jednou ze zakladatelek nezávislého milánského studia We Are Müesli. Její povídání se soustředilo na pátrání po výtvarném stylu a přehršli trendů, jež nás obklopují a mají vliv na tvorbu a vlastní styl. Odpoledne přednášky nahradilo autorské hraní, jež nabídlo dva tituly. Jako první se k ovladači dostal Arnaud de Bock, designér z londýnského studia Nerial, jenž představil svou hru Card Shark, která překvapivě není ani tak o hraní karet, jako spíš o podvádění. Pohovořil o hře samotné, dal na odiv výtvarnou stránku a ukázal prvky a triky, které mohou hráči zkoušet už nyní v dostupném demu, případně v plné hře, naplánované na 2. června pro Steam a Switch. Poté následoval další nezapomenutelný výstup Járy Plachého, ačkoli letos bohužel oproti loňsku chyběla bonusová hudební vložka. Zatímco tehdy se ve své Happy Game vydal jen lehce za demo, neboť hra nebyla dosud vydána, letos již mohl skákat sem a tam napříč celou hrou a komentovat kromě viditelného gameplaye i své myšlenkové pochody.

V neděli dopoledne následovalo tradiční indie menu, které opět servírovali Jakub Dvorský a Lukáš Kunce z Amanita Design. Za zmínku a zahrání totiž stojí i jiné hry než jen ty, které se ucházely o ocenění. Příjemnou zprávou navíc bylo, že na samý závěr Jakub Dvorský promluvil o nadcházejícím oznámení další hry, tedy papírového Phonopolisu, k němuž pak došlo oficiálně minulou středu. Nakonec vše završila jistým způsobem netradiční přednáška Tomáše Větrovského, jenž je především vědcem, konkrétně bioinformatikem. I tak si však láska ke hrám našla cestu a tato nečekaná kombinace vede k právě vyvíjené hře Mycosis: Heroes of MBÚ. I povídání samotné se proto neobešlo bez biologického základu, bylo tedy možné se dozvědět řadu zajímavostí o mravencích nebo houbách. Pokud si nejste jisti, jak můžou ve hře houby fungovat (ta slovní hříčka vznikla náhodou), můžete se o jejich funkci přesvědčit sami v dostupném demu.

MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ NEZÁVISLÝCH POČÍTAČOVÝCH HER

Do soutěžní kategorie nezávislých her bylo letos opět nominováno 15 titulů. O jejich výběr z přihlášených her se postarali Jakub Dvorský, Martin Vaňo a Pavel Dobrovský. Za Česko se o cenu ucházelo již zmíněné Happy Game, mezi nominace se rovněž probojovalo prezentované Card Shark nebo polská papírová adventura Papetura (Petums), k níž skládal hudbu Tomáš ‚Floex‘ Dvořák, jenž je rovněž spjat s hudební tvorbou pro Amanitu. Kromě nich zaujala i kouzelná 2D point and click adventura Growbot (Wabisabi Play), která se stejně jako Papetura netají inspirací v Amanitě, Card Shark doplnila další karetní hra, i když v temnějším duchu, neboť Inscryption (Daniel Mullins Games) navíc kombinuje psychologický horor s roguelike žánrem. Z jiného soudku je pak procedurálně generované RPG Wildermyth (Worldwalker Games LLC), ve všech ohledech ztřeštěná psychedelicko-hudební plošinovka The Artful Escape (Beethoven & Dinosaur), nedávno vydaný „logický simulátor“ Heavenly Bodies (2pt Interactive) či ručně kreslená hororovka Mundaun (Hidden Fields) o pátrání po děsivém tajemství v Alpách.

Dětským nebo zkrátka jen příjemnějším a poklidnějším titulům se pak přibližují The Eternal Cylinder (Ace Team), v jehož mimozemském světě nechybí prozkoumávání ani podivná zvířátka, stop-motion animací inspirovaná hra There You Are (Rong Deng) založená na příběhu a rozhodování, logické Slice of Sea (Mateusz Skutnik) s netradiční hrdinkou, jíž je mořská řasa toužící se vrátit zpět do moře, Sable (Shedworks) se stejnojmennou hrdinkou, s níž se vydáme na dlouhý průzkum plný krásných scenérií a chvilek, akční dobrodružství uvnitř lidské mysli plné hlavolamů ve Figment 2: Creed Valley (Bedtime Digital Games) a ručně ilustrovaná puzzle adventura Labyrinth City: Pierre the Maze Detective (Darjeeling) podle stejnojmenné dětské knižní série.

Jak už bylo zmíněno, letos v porotě usedly Eva Nečasová, Céline Veltman a Claudia Molinari a společně měly zvolit nejlepší hru ve dvou kategoriích – výtvarný počin v počítačové hře a hra pro děti. Jako nejlepší výtvarný počin byla nakonec oceněna hra Sable, jejíž vizuální styl hráče přímo nabádá, aby se pustil do prozkoumávání. Došlo ovšem i na uznání poroty, toho se dostalo Papetuře. V kategorii her pro děti zvítězilo Labyrinth City: Pierre the Maze Detective, přičemž důvodem je samotné zpracování knihy a rovněž příběh a jednotlivé interakce. Uznání poroty si odnesla hra Growbot, především díky krásnému vizuálnímu zpracování.

Vyhlídky do budoucna?

Těší mě, že hry či celá herní sekce jsou na Anifilmu vnímány jako rovnocenné ostatním médiím, i když samozřejmě už z povahy samotného festivalu je pochopitelné, že nejvíce pozornosti bude věnováno filmům. Přesto herní sekce letos opět nabídla bohatý a pestrý program a navíc mnoho příležitostí pro začátečníky, ať už v oblasti her nebo animace samotné, poznat nové lidi, navázat spolupráci či získat zpětnou vazbu. Navíc jsem toho názoru, že jiný pohled na svět her a jejich představení s ohledem na jejich umělecké kvality a ve společnosti dalších působivých děl v oblasti animace, může zaujmout i lidi, které hry obyčejně nezajímají, případně o nich nic nevědí či si dokonce myslí něco nehezkého. Anifilm je rozhodně inspirativním místem pro setkávání a zajímavou alternativou k jiným tradičně herním akcím a konferencím. Teď už jen nezbývá než čekat na další ročník, jenž se uskuteční od 2. do 7. května 2023 opět v Liberci.

Nahlásit chybu v článku

Napsat komentář

Další články
Nahoru