V roce 2018 opustil studio DICE dlouholetý šéf Patrick Söderlund, aby si za pouhé čtyři měsíce po ukončení dlouholetých pracovních povinností kolem Battlefieldu, Battlefrontu či Mirror’s Edge založil vlastní studio. Spolu s dalšími veterány z DICE, doplněnými o nové vývojáře, začali psát éru Embark Studios s tím, že první hrou měla být střílečka Arc Riders zasazená do sci-fi kulis odpovídajících vizím ze 70. let minulého století. Jak jsme se ale dozvěděli loni v létě, vývoj plánované free to play akce nabral zpoždění a titul se objeví nejdříve letos, to ovšem neznamenalo, že bokem nemůže vzniknout nic jiného. A tak tu máme The Finals, opět na multiplayer zaměřenou střílečku, vyvinutou v souladu s DNA svých autorů, kteří jsou přirozeně ovlivnění i systémem destrukce, jenž byl příznačný pro sérii Battlefield. Kombinace těchto rysů nechala vzniknout hře, která své brány otevřela vybraným hráčům v betatestu a nutno podotknout, že na konto The Finals přichází velmi pozitivní ohlasy.
Ještě než se do nich pustíme, pojďme si shrnout, čím chce The Finals být a na koho cílí. Předně, hra zatím míří pouze na PC, takže pokud byste si chtěli sami zahrát, o přístup do hry můžete požádat na Steamu. Čekají vás souboje ve virtuálních arénách, které můžete upravovat k obrazu svému pomocí zmiňované destrukce. Výbušniny, zbraně ale i vybuchující předměty mohou dělat díry do zdí, strhávat celé mostní konstrukce, pohřbívat nepřátele v nenadále vytvořených propastech nebo jen upravovat cestu k jednotlivým kontrolním bodům. Pozadí hry stojí trochu neoriginálně na televizní soutěži – odtud jméno The Finals – nad rámec hučení diváků nebo hlášek komentátora to ale nehraje příliš velkou roli. Smyslem je v týmech po třech hráčích bojovat proti ostatním třem týmům (tedy v celkovém počtu 12 hráčů), najít na mapě ukryté krabice s penězi a umisťovat je do speciálních terminálů. Vše má samozřejmě několik háčků, například když nesete krabici s penězi, nemůžete střílet a o ochranu se musí postarat ostatní členové týmu. Také ukládání peněz trvá nějakou dobu a během ní lze z terminálu peníze ukrást, takže můžete o obnos přijít, resp. o něj někoho připravit a na poslední chvíli zvítězit. Mechanismus se samozřejmě může měnit podle ohlasů hráčů, ale prozatím funguje vcelku standardně a žádnou větší kritiku jsme nezaznamenali.
Celkově je nicméně cítit, že vývojáři vsadili na vertikalitu a velmi dynamický pohyb po mapě, umocněný například i lany pro slaňování nebo plošinami, které vás mohou vystřelit přes větší propast.
Kouzlo The Finals ale spočívá v už několikrát zmíněné destrukci, která zasahuje do hratelnosti v bezprecedentní míře. Určitě jste si zvykli – třeba právě v Battlefieldu – nevnímat nějaké bezpečné místo jako ultimativní kryt před střelbou nepřátel. Ovšem v The Finals můžete zničit skutečně úplně vše, co si vyberete a na co máte patřičný arzenál. Hra navíc počítá s tím, že vytvořené díry v budovách nebo sutiny nadále slouží k pohybu, umí tedy napojovat přitahování k překážkám a dovolí vám pohybovat se i po rozbitých částech mapy. Těmi mohou být třeba stržená schodiště ve výškové budově nebo zkrátka jen sutiny domu, který se zřítil a vzal s sebou vše, co se v něm potenciálně mohlo nacházet. Celkově je nicméně cítit, že vývojáři vsadili na vertikalitu a velmi dynamický pohyb po mapě, umocněný například i lany pro slaňování nebo plošinami, které vás mohou vystřelit přes větší propast. Co se týče hratelných hrdinů, vývojáři se prozatím omezili na jednoduché rozdělení podle typu postavy, které s sebou přináší jen základní specializace například v podobě možnosti léčit spolubojovníky rychleji nebo využívat násobič pro udělování poškození. Jinak ale vše závisí na výbavě, která je poměrně pestrá a zahrnuje vedle střelných zbraní třeba i meč pro souboj z blízka a nejrůznější gadgety.
Co se týče dojmů, hráči oceňují destrukci a označují ji za rozdílový prvek, který může pomoci The Finals v přilákání pozornosti. Hra samozřejmě v aktuální verzi vykazuje i nějaké chyby, ale jsou převážně technického rázu a dají se nepochybně opravit. Jde například o občasné problémy na straně serveru, který vůbec nezaznamenává zásahy nebo podivné zpomalování reakcí na vlastní ovládání hry. Zazněly i výtky stran příliš malých modelů postav – tedy specificky nepřátel – které je složité v kombinaci s dlouhým časem nutným pro zabití nepřítele zasáhnout. I z toho důvodu ale běží uzavřená beta a zdá se, že Embark Studios mají velmi dobře nakročeno. Jen těžko ale můžeme nyní prorokovat jasný úspěch, uvážíme-li, kolik free to play na začátku vzplálo jasným plamenem, aby po nich ve velmi krátké době zbyla jen hromádka popela. Ne, že bychom to The Finals přáli, ale zůstáváme opatrní a teprve čas spolu s provedenými změnami ve hře ukáže, zda se ze hry může stát něco víc než zajímavost od lidí, kteří dělali Battlefield.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.