Sebelepší hra nemůže spoléhat na to, že se kvality obsahu stanou omluvenkou pro technickou stránku. Omlouvat vývojáře, hledat důvody tam, kde bychom jindy byli nekompromisní, je alibismus. CD Projekt nemá nárok na žádné zvláštní zacházení. Nemá smysl zastírat skutečnost, a sice že Cyberpunk 2077 není na konzolích v dobré kondici. Neplatí to přitom jen pro základní verze PS4 a Xboxu One, ačkoli ty jsou na tom zdaleka nejhůř. I když se však pokusíte vymáčknout maximum z PS4 Pro verze na PS5, čelíte plejádě chyb a technických nedostatků. Předmětem kritiky není grafika jako taková, od ní člověk musí mít s ohledem na zvolenou platformu vždy realistická očekávání, ale problémem jsou především framerate a bugy.
Autoři věděli, co mají v rukou, a přesto se rozhodli, že to stačí. Je proto fér hodnotit, co poslali na pulty, a neomlouvat je po několika odkladech s tím, že všechno určitě opraví.
Vychytat tak obrovskou a komplexní hru, jako je Cyberpunk, bude nepochybně obrovská výzva. Nezapomínám na to. V tomto úkolu mohou selhat i zkušení vývojáři. Stačí se podívat na hry od Bethesdy, které jsou kvůli tomu opakovaně terčem vděčné a jízlivé kritiky. Jak vidno, udělat gigantické RPG není legrace. To lze pochopit. Problém je v něčem jiném. Vývojáři udělali všechno proto, aby se o tom hráči nedozvěděli včas. Zjevně vědomě neprezentovali verze pro PS4 a Xbox One a především CD Projekt zcela záměrně neposkytl v první vlně žádné konzolové review verze, díky nimž by si hráči mohli udělat lepší představu o tom, co mohou čekat. Není proto divu, že ohlasy od zákazníků a první recenze z konzolí, které nepocházejí z neautorizovaných leaků retail kopií, jsou plné rozčarování a mnohem přísnější než early testy PC verze.
Nejde o to autory pranýřovat. Je snadné překročit tenkou hranici oddělující spravedlivou kritiku od honu na čarodějnice. Ale hra na konzolích prostě není v dobrém stavu a CD Projekt se ji i přesto rozhodl vypustit na trh. To není odsudek, ale konstatování faktu. Autoři věděli, co mají v rukou, a přesto se rozhodli, že to stačí. Je proto fér hodnotit, co poslali na pulty, a neomlouvat je po několika odkladech s tím, že všechno určitě opraví. Cyberpunk se nemůže spoléhat na to, že hratelnost přebije vše ostatní. Leccos půjde opravit, vývojáři už to hráčům slíbili a po víkendu vydali i omluvu, na kterou někteří zákazníci čekali.
Cyberpunk nečelí větším pochybám, než by čelily jiné hry, protože je velký, bedlivě sledovaný nebo úspěšný. Takový technický stav by byl ostudou u jakékoli hry a nepochybuji, že by byl podroben stejné kritice.
Za hru je možné nechat si vrátit peníze – to je správný a férový přístup. Nelze ale akceptovat, aby někdo u multiplatformního titulu nepřímo naznačoval, že je to hra, která patří na PC. Jednou vyšla na konzolích a hráči mají právo očekávat, že bude fungovat. Stáří konzolí je nepochybně velkým problémem. Pokud by ale Cyberpunk neměl na starších systémech fungovat pořádně, neměl tam vyjít vůbec, jakkoli by to bylo bolestné a třeba by to zase část hráčů nechtěla přijmout. Jenže základna majitelů těchto konzolích je až příliš lákavým odbytištěm.
Když hráči s nejstaršími konzolemi kritizují stav hry, není v tom z jejich strany nenávist nebo nesplnitelné přání, aby hra vypadala jako na PC. Alespoň u většiny z nich tomu věřím. Cyberpunk nečelí větším pochybám, než by čelily jiné hry, protože je velký, bedlivě sledovaný nebo úspěšný. Takový technický stav by byl ostudou u jakékoli hry a nepochybuji, že by byl podroben stejné kritice. Nenadávají na něj jen notoričtí kverulanti, ale nad jeho stavem se ve svých analýzách pozastavují i odborná média jako Digital Foundry s tím, že technická kvalita je neomluvitelná, neakceptovatelná a hra v této podobě neměla vůbec dorazit na trh.
CD Projekt neukazoval konzolovou verzi a nebyla to náhoda. Zajistil, že první recenze mohly být jen z PC verze, a ani za tím nelze nevidět záměr.
Záměrně jsem přitom do tohoto textu nezahrnul žádné “vtipná” videa a animace, které ukazují, jak je hra na konzolích rozbitá. A to i po udpatech. Paradoxně totiž mohou vyvolat pocit, že se do autorů někdo nespravedlivě strefuje, že jde jen o náhodné anomálie, kterým se dostává pozornosti, protože jde o Cyberpunk. Verzi pro PS4 na PS5 jsem hrál celý víkend a i v noci na dnešek jsem po několika updatech stále narážel na neuvěřitelné množství chyb. Vejdu do místnosti a zničehonic se zblázní fyzika a věci začnou padat na zem. Postavy procházejí auty nebo dveřmi. Lidé i vozy mizí a zase se objevují přímo přede mnou. NPC z jedné z misí mě sleduje po celém světě. Neustále se mi resetuje nastavení hry včetně titulků a grafiky. U postav vypadávají animace a jezdí jen tak po scéně. Mnohdy se mi prolínají různé objekty. A především hra neustále padá do dashboardu. Nic takového jsem nezažil celé roky. Nechci z toho vytvářet žádné zábavné video, které má hru zostudit. Protože ji ani její autory nechci zostouzet a protože to není zábavné. Je to obrovská škoda.
Lidsky dokážu pochopit, že se spousta věcí nepovede. Nedokážu ale pochopit, že hra vyšla v tomto stavu. Vývojáři o tom věděli, nebylo to pro ně překvapení, nešlo o žádnou skrytou závadu, která vyšla nečekaně najevo, i když autoři vše dokončili a v dobré vůli poslali do obchodů. CD Projekt neukazoval konzolovou verzi a nebyla to náhoda. Zajistil, že první recenze mohly být jen z PC verze, a ani za tím nelze nevidět záměr. Především ale dopustil, aby utrpěla jeho reputace. Dal hráčům do rukou titul, o němž vývojáři věděli, že trpí neomluvitelnými problémy. A učinil tak s vědomím, že fanoušci mají ve studio na základě předchozích zkušeností takovou víru, že nepodezřívají autory, že by jim něco tajili. To je obrovská škoda a utrpí tím vzájemná důvěra. O to horší, že tam uvnitř nepochybně je i na konzolích zajímavá hra. Ale tahle skutečnost by nám neměla bránit autory spravedlivě pokárat za to, jak se postavili k majitelům nejen základní PS4 a Xboxu One. Ale současně bychom jim – a sobě – měli dál držet palce, aby maximum možného napravili.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Za sebe pevně věřím tomu, že následující patche dotáhnou Cyberpunk k dokonalosti.
Jen mi přijde správný se na tu hru dívat objektivně, rozebírat její jednotlivé části a kritizovat opravdu jen věci, který nefungují.
P.S. a to zatajovanie a zahmlievanie skutočností to sa nedá ani okomentovať bez toho aby neboli použité vulgárne výrazy z mojej strany
Každopádně si beru poučení, že v dnešní době není jisté nic a nemá smysl se na něco těšit, protože výsledek není garantovaný.
V sobotu jsem byl v JRC kde jsem udelal predobjednavku a bavil jsem se s obsluhou a rikal jsem mu ze bych se nedivil kdyby to lidi reklamovali a uprimne jsem o tom sam premyslel jelikoz jsem na tu hru cekal s neuveritenym ocekavani a kdyz jsem ji pak na ps4 zapl tak jsem tak sklamany ze jsem to ukoncil vyjmul disk z mechaniky a uz jsem to nezapl a nevim jeatli to vubec kdy budu hrat, nemrzi me jen ta rozbitost toho titulu ale i graficke zpracovani protoze i kdyz je ps4 7let stara konzole tak na ni vychazi tituly ktere jsou graficky nadherne a v pripade cyberpunku postava koukajici se do zrdcadla ma helmu a po 30 vterinach ji doskoci vlasy ktere nejsou stejne dokreslene atd… Cd project red mam velmi rad a udelali moji nejoblibenejsi herni serii ale tohle je temer neodpustitelne
Zo zaklinaca 3 som sa osobne až tak nedocikal ale musim uznat, ze aspon prvych par hodin som si hovoril: ,,uvau“. U cyberpunku som akurat zhnuseny a zhrozeny.
Aj výkonovo je to v pohode, na ryzen 2700x a 5600xt vo fullhd všetko max okrem tieňov a volumetrických oblakov na medium.
Co se tyce hodnoceni, pokud plati ze 10 je urcena hram, ktere prinesly neco nevidaneho. Pak Cyberpunk tuto definice splnil. Tohle se proste jen tak nevidi. 😀
P.S. – cim vice se hypuje, tim vice se chybuje. 🙂
Smutný že v dnešní době ani herní recenzeti nejsou důvěryhodní..
Nevím jak tomu někdo mohl dát 10/10? I bez těch bugů ta hra není na 10/10 .. stupidní AI, driving model, nudné side questy.. mrtvé město..
Proč si myslíte, že jste to nedostali vy nebo hrej.cz, proč to dostali jen zrovna ti, co tomu napálili maximum a zejména indián a games.cz, kteří jsou k CD Redům brutálně nekritičtí? Kdyby to mělo na sobě značku Bethesda nebo Ubisoft, tak by přesně tyhle dva weby byly plné chytráckých komentů a zvracení na projekt a ve svých videích by se krásně hezky herecky rozčilovali před svým publikem.
A to není jen zde, podobný filtr aplikovali CD Redi všude. Pak plus ty prezentace jen v HD, plus rozesílání jen PC verzí – tady někdo se snažil (samozřejmě se to netýká vývojářů ve studiu CD Project Red, ale marketérů a těch co se zodpovídají ve firmě investorům).
Normálně prostě prodali důvěru ve značku a dočasně trochu zamachrovali na finančním trhu a odvedli zisk. A nechali na vývojářích v samotné fimě, ať se s tím následující rok poperou, jim a ani jejich komunitním managerům teď vůbec nezávidím, čeká je spousta práce (já mám hru na XOX a taky chci aby ji dodělali).
Otázka ale je, jak získali ty investory a peníze na tak velkej projekt a jestli tam prostě vedení na sebe neušilo past s dedlajnama. Samotný projekt je ale naopak velice hezký, autoři poctivě se učili i u ostatních studií a jejich her, od Bethesdy, R* přes Ubi po japonská studfia a velice pěkně to v chytrém designu seskládali do sebe. Přidali hodně nápadů a ten výsledek nebude špatný, ale skutečně potřebují ještě půl roku a možná i rok na tom pracovat. Škoda jen, že finanční ředitel tam zjevně špatně řešil ty investory a zjevně už museli s produktem ven.
– AI ridici jezdi na cervenou
– Pred hracem na semaforu vzdy preblikne zelena
– Pri zavodech se v pripade, ze hrac vyrazne vede se AI oponenti spawnuji nekolik desitek metru za nim a narazeji do sebe.
– Kdyz jste na vyhlidce nad mestem, v udoli vidite kolony vozidel na dalnici. Jenze kdyz tam prijedete, tak na te same dalnici je pusto a prazdno.
Pockam si na recenze, ale zatim me vyvojari nepresvedcili.
P. S. Obrovské rpg svety to budou mít vždy tezke oblivion ci Skyrim byli take těžce zabugovane a považujeme je za krale rpg hlavne Skyrim ale pro to je hrajeme ne
Je alespoň fér, že obě firmy se celému problému co nejrychleji postavili čelem a takřka obratem nabídli svým zákazníkům refundaci a to i v případě, že hráč pro ni nesplňuje standartní podmínky.
Pořád CDPR zbožňuju a tom celém mě nejvíc mrzí to lhaní, ale opět bohužel není to ani poprvé a ani naposledy (co to nějaké studio udělalo). Na druhou stranu si zase musíme uvědomit, že i kdyby hru znovu odložili, či zrušili PS4 a XBOX verze pořád půjde o naprostý sh*tfest jen z jiného hlediska a tak asi zvolili volbu, která se jím zdála nejlepší na dmg control.
Jen znova opakuji lhaní hráčům byl opravdu ohavný krok. Pro mě, ale i nadále zůstává CDPR mým nejoblíbenějším studiem, protože i když jsem na ně nyní teď naštvaný, věřím že právě oni jsou schopni se z chyby poučit.
Ještě bych rád takhle na závěr uvedl příklad právě v Arkham knightovi a Assassin’s creed Unity, obě hry vyšli totálně rozbité, ale obě hry nakonec byli peckami a i když obě hry byli tenkrát za to kritizovány tak dnes minimálně zmíněného Arkham Knighta (batman nepíšu čistě z lenosti), dnes opěvujeme jako skvělé hry. Bohužel nyní to chce čas.
Ještě jednou zmiňuji nesnažím se jich nějak zastávat i když to tak může vypadat jen jsem chtěl na situaci poukázat možná trochu jiným pohledem´. Tak prosím mějte pochopení pro mě a neměňte tuto komentářovou sekci v level Dooma
V té hře v tuto chvíli mám již přes 30 hodin všemožných aktivit a jednoduše nesouhlasím, ale to už je samozřejmě na chuti každého takže se o tom nemá cenu bavit, proto jsem se k tomu záměrně nevyjadřoval. Myslím si, že jedna z chyb CDPR taky v tomhle všem byla, že se tuto hru snažili trochu vykreslit jako GTA, i když tím není a ani nikdy být neměla je to prostě RPG a ne hra typu vyblbni se ve volném světě (mám rád GTA nesnažím se tu na něj házet špínu). Ano AI aut atd. opravdu není dokonalá, ale tady slouží k podnícení atmosféry atd. a ne k vyblnutí se na nich. Je to v tomhle velmi podobné právě Zaklínači.
TLDR: Za stav vydávaného produktu může vydavatel, ne platform-holder.
Bethesda a Tod „It just works“ Howard – 16 times the detail, ždímání peněz s patnácti mizernejma portama Skyrimu, F4 průser, F76 epic průser a kde je ta nedůvěra? Každej slintá až uvidí něco z těch dvou ohlášenejch her.
Teď je to po launchi hrozně emotivní. Za pár měsíců opadne vztek a oni to zatím ozáplatujou. Asi to nebude nejlepší RPG, na který se bude vzpomínat, ale špatný to fakt není, takže se to dostane do zelenejch čísel.
Já si nemůžu pomoct, ale to jsou to pro mě praktiky šmejdů prodávající seniorům hrnce a deky…
Každopádně svým příspěvkem jsem chtěl hlavně vyjádřit, že jak říkáte šmejdi už tady byli, lhali a stejně se jede dál. Lidi jim to odpustili. Když se mohli vykoupit Murray s Howardem, CDPR to zvládnou taky.