Vývojáři ze studia CD Projekt RED se čtyři dny po vydání Cyberpunku 2077 vyjádřili k výrazným technickým problémům, kterými trpí hra na konzolích minulé generace. Vzhledem k tomu, že novináři mohli v první vlně hodnotit pouze PC verzi, bylo pro všechny nad rámec plejády glitchů a bugů velmi nepříjemný zjištěním, že na Xboxu One a PlayStationu 4 běží hra v nízkém rozlišení a s velmi nestabilní frekvencí snímků za sekundu. Už během víkendu se proto ozývaly hlasy, že zejména na PS4 je hra v podstatě nehratelná a fanoušci se v komentářích podivují nad tím, jak vůbec mohl Cyberpunk 2077 v takovém stavu vyjít. Připomínáme rovněž, že z osmi milionů předobjednávek připadlo 40 procent právě na konzolové verze, dnešní omluva vývojářů je proto jediným logickým vyústěním celé záležitosti, která pochopitelně neskončí jen u slov.
— Cyberpunk 2077 (@CyberpunkGame) December 14, 2020
„Ze všeho nejvíc bychom chtěli začít omluvou, že jsme vám neukázali hru na konzolích minulé generace a neumožnili vám adekvátně se rozhodnout o své koupi,“ začíná další z již nechvalně proslulých žlutých příspěvků od CD Projektu na sociálních sítích. „Měli jsme věnovat větší úsilí, aby bylo hraní na PlayStationu 4 a Xboxu One lepší,“ dodávají pak vývojáři, zastoupení nejvyššími představiteli studia. Hned vzápětí přichází příslib budoucích vylepšení a updatů, které by měly zážitek z konzolí co nejvíce přiblížit hraní na PC, kde hra běží o poznání uspokojivěji. „První vlna updatů už byla vydána a další dorazí v nadcházejících sedmi dnech. Pracovat ale budeme i po Vánocích – vydáme dva velké patche, první v lednu, který bude následovat druhý patch v únoru,“ slibují vývojáři. Upozorňují však na to, že bez ohledu na množství a rozsah chystaných patchů, Cyberpunk 2077 nebude na konzolích minulé generace vypadat jako na PC, což je ale na druhou stranu něco, po čem hráči rozhodně nevolají.
Oceníme, pokud nám dáte šanci, ale jestli nejste spokojení se hrou na vaší konzoli a nechcete čekat na updaty, zažádejte o refund, říkají zástupci studia.
Co naopak chtějí, je férové jednání, na které byli v minulosti od CD Projektu zvyklí a které není v souladu s cíleným zamlčením stavu hry na konzolích. I proto se už koncem minulého týdne objevily zprávy od zklamaných hráčů ohledně žádostí o vrácení peněz, na které reagovala Sony bez ohledu na nesplnění v pravidlech stanovených podmínek. A právě vracení peněz je to, k čemu vybízí i vývojáři a pravděpodobně už komunikují se Sony a Microsoftem na benevolentnějším přístupu při vyřizování těchto požadavků. „Oceníme, pokud nám dáte šanci, ale jestli nejste spokojení se hrou na vaší konzoli a nechcete čekat na updaty, zažádejte o refund,“ říkají zástupci studia. V případě digitálních kopií se mají hráči pochopitelně obracet na podporu PSN a Xboxu, v případě fyzických nákupů pak nejprve na příslušný obchod a následně na nově zřízený e-mail [email protected], kde vývojáři slibují v případě neúspěšné žádosti v obchodě další pomoc. Kontaktovat je ale na zmíněném e-mailu můžete pouze do 21. prosince, kdy – zřejmě – podpora ze strany vývojářů skončí.
To nejpalčivější ale CD Projekt RED ve vzkazu fanouškům nevysvětlil – a sice, co stálo za rozhodnutím konzolovou verzi neukázat a nalákat hráče na sliby, že na PS4 a Xboxu One běží hra uspokojivě, což ještě nedávno prohlašoval CEO Marcin Iwiński. A i když nepochybujeme, že vývojáři hru nakonec opraví a vydání next-gen upgradu přinese další posun, na tenhle podivný přístup zřejmě hráči jen tak nezapomenou.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Chápu složitou situaci s covidem, chápu komplexnost nelineárního rpg v openworldu (srovnání s RDR2 je trochu nefér, protože na něm pracovali tisíce lidí (z toho stovky testerů) a jde o přímočarou akční adventuru v openworldu), chápu náročnost vývoje pro mnoho různě výkonných platforem současně, ale jedna věc je, jak hra ne/běží na různých platformách (to se časem nějak vyřeší hotfixy) a jiná věc je, jak se komunikuje směrem k zákazníkům a jaká technická kvalita se dodá za plnou cenu, o které se – zcela záměrně – neinformuje předem.
Zpětně se pro mě ale zcela nejvíce nepochopitelně jeví informace, že CD Projekt dostal od polského státu grant v hodnotě 7 milionů dolarů na vývoj pokročilé umělé inteligence a živoucího realistického světa. Což ve výsledku vypadá snad jako vtip, protože v té hře je všechno možné, jen ne pokročilá AI a živoucí svět. Nikdy bych nevěřil že to řeknu, ale i chování NPCéček v Oblivionu je mnohem propracovanější než tady. Auta jsou jen krabice které se posouvají po připravené trase a které ani nejsou schopné objet překážku (pokud auto někde zahradíte, tak se celá kulisa města rozbije, takže začnou auta jezdit i na červenou jako by se nic nedělo). NPCčka jsou jen prázdné schránky s náhodně vybranými (a mnohdy i nelogickými) animacemi které mají snad jen dva módy chování. A úplně nejhůře je na tom snad policejní systém, respektive jeho naprostá absence. Policie má pouze dva stavy. Klid: Policie existuje pouze na předem připravených scénách, jinak její existenci ve městě nikde nepotkáte. A pak poplach: Po spáchání nějakého zločinu se policie prostě zničehonic naspawnuje hned vedle vás (a to například i v zavřeném výtahu do kterého jste se zrovna schovali). Třešničkou na dortu je to, že když se vracíte do svého bytu, tak se stále dokola opakuje jedna a ta samá divadelní sekvence a je úplně jedno kolik hodin či dní jste ve městě strávili.
Osobně zastávám názor, že ve hrách je vždy nejdůležitější příběh a až pak hratelnost, a i když v rámci scénáře je Cyberpunk dost v pohodě (až tedy na rádoby svobodné rozhodování které ale ve skutečnosti vůbec nic neovlivňuje a skutečnost, že je ze hry evidentně velká část příběhu vyseknutá), tak to nic nemění na tom, že alespoň ten zbytek by měl být v nějakém uspokojivém stavu. Mám ale obavy, že by Cyberpunk 2077 nebyla nijak zářivá hra i kdyby se jí bugy a glitche vyhnuly. Pro mě osobně se jedná o největší herní zklamání letošního roku. Závěr roku 2020 par excellence.
Dobrý video na tohle téma 😀 GTA V vs CP. spoiler 10 let stará hra to natřela novince 😀