O situaci kolem hry Rune II jsme vás na Vortexu informovali opakovaně. Vše začalo už loni v listopadu, kdy měla hra vyjít, ovšem den před 12. listopadem oznámili vývojáři ze studia Human Head svůj nečekaný konec. Zdálo se, že jde o vyústění dosud neznámých problémů, zřejmě způsobených vydavateli z Ragnarok Games, takže následnou informaci o pokračování Human Head pod křídly Bethesdy a novým názvem Roundhouse Studios brali všichni veskrze pozitivně. Záhy se však ukázalo, že je situace s největší pravděpodobnosti opačná a poškozenými jsou právě vydavatelé, kteří neměli o plánech vývojářů tušení, nebyla jim doručena kompletní hra a navíc jim již bývalí lidé z Human Head Studios nechtěli vydat zdrojový kód a grafické podklady. V tu chvíli se příběh Rune II rozdělil na dvě linie – soudní žalobu, která trvá do dnešních dní, a hektické hledání vývojářů, kteří by byli schopní hru opravit a minimalizovat dopad dalších problémů, ideálně tak, aby jimi nebyli postiženi samotní hráči.
Záchranářem se stal interní tým Ragnaroku pojmenovaný jednoduše Studio 369, a podle nedávného rozhovoru pro magazín SixthAxis mají jeho zaměstnanci výživnou historku k vyprávění. Do práce se totiž museli pustit už 13. listopadu, a jak je naznačeno výše, hru si v danou chvíli mohli s trochou nadsázky maximálně tak koupit a stáhnout z Epic Games Storu. „Po 13. listopadu jsme opakovaně žádali finální zdrojový kód a opakovaně nám byly požadavky na vrácení našeho majetku zamítávány,“ vysvětluje výkonný producent Matt Candler. Popisuje pak, že v prvních týdnech hledali někoho, kdo je obeznámen s prací v Unreal Enginu a chtěl by po odstranění nejpalčivějších problémů vývoj hry převzít. „Každé studio, které jsme oslovili, po nás ale chtělo detaily ohledně kvality zdrojového kódu a grafických podkladů,“ vyjmenovává Candler dvě podstatné věci, které dlouhou dobu nechtěli původní vývojáři hry vydat.
Důvodem spolupráce se Symmetric Games ale nebyla snaha vydavatele zapojit právě tento tým, nýbrž osobní vztah některých zaměstnanců, kteří si vzájemně začali pomáhat a vylepšovat dílčí části hry.
„Bylo v podstatě nemožné s kýmkoliv se dohodnout, protože jsme neměli kód ani původní assety, díky kterým by bylo možné odhadnout rozsah prací a stanovit časový plán,“ vysvětluje producent a míří k bodu, kdy si on a jeho zaměstnanci uvědomili, že to budou muset být oni, kdo budou hru držet při životě. Nezůstali ale úplně osamoceni, když se k nim přidal malý tým vývojářů ze Symmetric Games, autoři střílečky Outpost Zero, která běží právě na Unreal Enginu. Důvodem této spolupráce ale nebyla snaha vydavatele zapojit právě tento tým, nýbrž osobní vztah některých zaměstnanců, kteří si vzájemně začali pomáhat a vylepšovat dílčí části hry, jako je souboj, loot nebo spawnování nepřátel.
V březnu 2020 pak došlo na plnou integraci studia 369 do struktury Ragnarok Games a malý 18členný mnichovský tým teď vede vývoj speciální edice Rune II pojmenované Decapitation Edition. Jde o verzi, která mohla po vypršení roční exkluzivity pro Epic Games Store vyjít na Steamu a která se stane základní verzí ve všech obchodech. Přesto aktuální vývojáři Rune II nechtějí minulost úplně smazat a Candler potvrzuje, že uplynulý rok byl z pohledu budoucnosti hry hodně důležitý. Uvádí, že ohlasy hráčů, kteří hráli Rune II skrze Epic Games Store formovaly současnou podobu a dovolují opatrně se začít zabývat i dalšími plány. „Budeme se soustředit na některé velké problémy, na jejichž vyřešení pracujeme s komunitou (změny rozhraní, možnost nést dvě zbraně). A pak už máme design nové hry a koncept, který budeme představovat investorům či vydavateli. S vývojem chceme začít v lednu 2021,“ uzavírá Candler. A i když se může zdát tento postoj přehnaně ambiciózní – zvlášť když Rune II: Decapitation Edition má na Steamu smíšené hodnocení, to nejhorší už má hra a hlavně její fanoušci zřejmě za sebou.