Zdá se, že exodus her, vývojářů a vydavatelů z cloudové streamovací služby GeForce Now navzdory snahám a dřívějším slibům provozovatele stále nekončí. Společnost Nvidia na svém blogu oznámila, že v pátek 24. dubna z její knihovny zmizí tituly od firem Warner Bros. Interactive Entertainment, Xbox Game Studios, Codemasters a Klei Entertainment. Znovu přitom dodala, že doufá, že se tyto hry v budoucnu zase vrátí. Jedná se přitom o společnosti, které donedávna používala na obranu, když jí někdo vyčítal nedokáže garantovat stabilní podporu.
Přízeň naopak GeForce Now zachovávají společnosti jako Ubisoft, Epic Games, Bungie nebo Bandai Namco. Nvidia tvrdí, že 30 ze 40 nejhranějších her na Steamu podporuje GeForce Now, navzdory tomu, že někteří vydavatelé stále váhají, pokud jde o strategii, jak se postavit ke cloudovým streamovacím platformám. Provozovatelé podle svých slov pracují na tom, aby do služby umístili dalších více než 1500 her.
Asi největší loajalitu Nvidii prokazuje Ubisoft, který tradičně rád zkouší různé věci i novinky na poli technologií a podporuje rovněž konkurenční Stadii od Googlu, která však funguje na odlišném principu. GeForce Now se nově chlubí tím, že v seznamu podporovaných titulů najdeme všechny počiny ze sérií Assassin’s Creed a Far Cry. A dalších her od Ubisoftu se máme dočkat v nadcházejících týdnech.
Nvidia usiluje o to, aby bylo možné ve spolupráci s provozovateli digitálních obchodů uvádět hry na GeForce Now ve stejnou chvíli, kdy vyjdou v klasické verzi, což je chvályhodné. To má v budoucnu učinit knihovnu stabilnější a pomoci ji rychleji rozšiřovat. Nvidia navázala podle svých slov spolupráci se stovkami vydavatelů a chlubí se, že jsou mezi nimi autoři těch nejpopulárnějších a nejlepších kousků.
O zájem hráčů se zjevně GeForce Now obávat momentálně nemusí. Jak jsme psali už v březnu, předplatné si kvůli koronaviru nekoupíte. Služba byla vyprodaná a tento stav trvá doposud. Na druhé straně nelze opomenout ani to, že od přechodu do plné verze se knihovna nejen rozrůstala, ale mnohé velké firmy Nvidii naopak opustily. Patří mezi ně například giganti jako Activision Blizzard, Bethesda nebo 2K. Ti všichni si buď podporu rozmysleli, nebo chtěli vyjednat nové smlouvy. Spekulovalo se také o tom, zda vydavatelé nechtějí nějaké podíly ze zisků plynoucí z předplatného.
Později se navíc ukázalo, že Nvidia umístila do služby GeForce Now některé tituly bez souhlasu jejich vývojářů. Ozvali se například autoři hry The Long Dark ze studia Hinterland. Zlobili se, že se jich provozovatel nezeptal, a nechali svůj titul z knihovny odstranit. Spekulovalo se, zda šlo o nešťastnou výjimku, anebo existuje víc podobných případů. Později se bohužel ukázalo, že se to týká i dalších menších a nezávislých vývojářů. Patřili mezi ně autoři FTL a Into the Breach ze studia Subset Games nebo Matt Makes Games, kteří mají na kontě Celeste. Na rozdíl od Hinterland Studio se ale rozhodli své hry ve službě ponechat.
GeForce Now funguje jinak než Stadia nebo PlayStation Now, protože spoléhá výhradně na tituly, které už člověk vlastní na jiné platformě, jako je Steam nebo Epic Games Store. Nvidia prostřednictvím služby žádné hry neprodává. Nicméně v GeForce Now přesto nenajdeme celou svou knihovnu z ostatních distribučních kanálů, firma musí vydavatele žádat minimálně o souhlas. A ten je možná v některých případech podmiňován podílem ze zisku, který plyne z předplatného.
Tento bod hráče velmi polarizuje. Řada uživatelů se totiž na rozdíl od vývojářů domnívá, že GeForce Now “prodává” vzdálený hardware podobně, jako by si jinak člověk kupoval počítač nebo jednotlivé komponenty. A ani u nich samozřejmě nemůže autor hry rozhodnout o tom, zda na daném stroji chce být, či nikoli. Respektive teoreticky tak může činit (ne)podporou jednotlivých výrobců, ale byl by sám proti sobě. Pochopitelně ani v tomto smyslu nemá vývojář žádný podíl z výdělku výrobců hardwaru.
Je to komplikovaný problém a i z vašich ohlasů dobře víme, že hráče rozděluje, protože nemá úplně jednoznačný precedent. Důvody k obavám a lítosti mají především platící zákazníci, kterým opakované případy dokazují, jak je seznam podporovaných titulů v prostředí podobné on-line služby vrtkavý. Nvidia proto už dříve připustila, že tyto změny souvisí s přechodem od testovací fáze do plného a komerčního provozu. Vydavatelé ale podle ní brzy pochopí, jaká je skutečná hodnota GeForce Now. Nvidia také opakovaně ujišťovala, že po překlenutí této přechodné fáze už by měly hry z nabídky mizet jen výjimečně a naopak by se katalog měl pravidelně rozrůstat o nové tituly.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Kdyby službu zpoplatnila jako pronájem virtuálního herního PC , mohli jsme se dávno přihlašovat k personifikovanému prostoru , kde by přihlašovací údaje byly již uložené , měli bychom jasně přidělený prostor i HW profily …Partnerství se Steamem i Epic by bylo jistě také vhodné . (Otázka jak by to bylo s licencemi a tím kolik vlastně OS Microsoftu je použito ;D , i Linux by nakonec dokázal z takového svazku profitovat)
Ovšem místo toho se GeForce Now prezentuje nabídkou certifikovaných titulů cizích firem , které jste schopni na virtuálu spustit .
To je samo o sobě zavádějící .To je jako by bezejmenný prodejce PC na svých strojích uváděl ….a tohle přesně na našem stroji spustíte . Něco jako české / ruské klony ZX Spectra , kde ovšem nikdo dokud nezkusil nevěděl jestli ten program spustí nebo zhavaruje .
Ale přesně tak funguje i GeForceNow ! V betě jste mohli přes Steam spustit v podstatě jakoukoli hru z nabídky Steamu , jen vám nikdo negarantoval , že bude hratelná a funkční . Sám jsem tak přispěl do statistik nVidie několika oldies kousky ze své Steam knihovny . nVidia potom na základě statistiky zapracovala na kontrole těch nejhranějších kousků a ty interně certifikovala .
Problémem je tak nikoli to co služba opravdu dokáže , ale to jaký model vedl ke zpoplatnění služeb pronájmu virtuálních PC u Nvidie .Kdyby si nehráli na knihovnu ale řekli tady vám nabízíme virtuální PC – máte k dispozici Steam , tyhle programy jsou povolené a tyhle ne (těžba kryptoměn , Seti atd ) a mohou být důvodem případného banu , funkčnost vzdálené kanceláře negarantujeme atd…
Bohužel módní a zažité pro běžného manažera v průměru je mít knihovnu a prodávat položky z ní .Ale ta u nVidie je tak nějak nebezpečně prázdná a navíc vám Nvidia nic z ní ani neprodává :/
Svoje kouzlo tahle revoluční služba ztratila . Na notebooku klienta nenainstaluji , protože minimum v podobě podporované grafické karty Intelu je o generaci dál a na mobilu se hraje špatně:/ .
Trochu se obávám , že v očích vydavatelů tahle služba stojí na úrovni Xbox Game Pass , což je sice hloupost , ale u mne to reálně vypadá , že buď budu podporovat Microsoft , který mi zpřístupní vlastní knihovnu na výkonném HW který musím vlastnit, nebo budu držet tiket do Nvidie která mi dovolí hrát s tím stávajícím HW , ale ještě si stejně hry budu muset koupit v jiném obchodě … .
Microsoft firmám za GamePass platí , nVidia umožňuje ty hry hrát ale k placení desátků se nemá protože stejně si ty hry musí nejprve sám hráč zakoupit …Zpohledu majitelů práv nVidia nesplácí obvyklý bakšiš na dřevo …co na tom že stejně ty hry musí hráč zakoupit .nVidia je v očích manažerů ta co jim nenese peníze …a proto ten slepý úprk vydavatelů kteří vnímají zisk jinak než tím ,že by si jejich tituly zakoupilo víc hráčů a hrálo díky nVidii ….