Po společnostech Activision Blizzard a Bethesda nechal z knihovny podporovaných titulů služby GeForce Now své hry stáhnout i vydavatel 2K Games. Stalo se tak jen pár dní poté, co jsme vás informovali o případu týmu Hinterland Studio. Ten prohlásil, že Nvidia umístila hru do GeForce Now bez souhlasu vývojářů a rovněž požádal provozovatele, abych jejich produkt z nabídky odstranil. Čím dál víc hráčů se tak obává o osud jinak velmi perspektivní cloudové streamovací platformy.
Kompletní seznam postižených her najdete v dalším příspěvku, ale jsou mezi nimi ty ze sérií BioShock, Borderlands, NBA 2K, Sid Meier’s Civilization, WWE nebo třeba Mafia III a XCOM 2.
K podobnému kroku se odhodlalo několik společností ještě předtím, než GeForce Now opustilo zkušební provoz. To byl třeba případ Capcomu, Rockstaru a Square Enix. Další firmy se je pak rozhodly následovat poté, co byla služba oficiálně spuštěna a představena veřejnosti, což hráče trápí a vneslo to prvek nejistoty a nestability do nabídky avizovaných podporovaných titulů. Odchod 2K Games oznámila Nvidia v krátkém příspěvku na oficiálním fóru s tím, že se týká všech her tohoto vydavatele. Provozovatel nicméně naznačil, že spolupracuje s firmou na tom, aby se v budoucnu mohly jeho tituly opět vrátit.
Kompletní seznam postižených her najdete v dalším příspěvku, ale jsou mezi nimi ty ze sérií BioShock, Borderlands, NBA 2K, Sid Meier’s Civilization, WWE nebo třeba Mafia III a XCOM 2. I vhledem k uvedenému vyjádření se znovu jeví jako nejpravděpodobnější důvod problémů přechod od zkušební verze do plného provozu či placeného modelu. Vývojáři a vydavatelé si zjevně přejí podepsat s Nvidií nové smlouvy, ať už jde jen o “formální” postup, anebo skutečně někteří usilují i o nějaký podíl ze zisku, jak se opakovaně spekuluje na základě starší informace, kterou přinesl Bloomberg.
Opět se objevují ohlasy, které se odvolávají na skutečnost, že si hráči koupili některý z uvedených titulů jen kvůli GeForce Now a jinak ho na svém PC nespustí.
Ve všech uvedených případech se Nvida chce pokusit získat partnery a jejich hry zpátky, můžeme tak jen doufat, že se všechny strany dohodnou a najdou oboustranně výhodné řešení. Jak si asi dokážete představit, uživatelé jsou zklamaní a někteří přímo zuří. Opět se objevují ohlasy, které se odvolávají na skutečnost, že si hráči koupili některý z uvedených titulů jen kvůli GeForce Now a jinak ho na svém PC nespustí.
Někteří už vyjádřili pochyby, zda by pro ně nebylo tedy lepší nakonec investovat do nového počítače než do cloudové streamovací služby s nejistou podporou vydavatelů, na kterých je závislá, přestože hry sama nenabízí, ale využívá už existující knihovnu titulů uživatele třeba na Steamu či Epic Games Storu. Další uživatelé tvrdí, že v tuto chvíli je GeForce Now nepoužitelná, protože není schopná poskytovat hry a zaručit jejich setrvání v knihovně. Na fóru někteří tvrdí, že proto předplatné ruší.
Epic bezvýhradně podporuje službu Nvidie s Fornitem a všemi hrami na Epic Games Storu, jejichž autoři se rozhodnou být na GeForce Now. Včetně exkluzivních titulů. To je třeba příklad hry MechWarrior 5: Mercenaries.
Aby to ale nevypadalo tak katastroficky, na druhé straně jsou tu firmy, které chtějí službu aktivně podpořit. Na podporu a obranu GeForce Now vystoupil třeba zakladatel a šéf Epic Games Tim Sweeney. Epic podle něj bezvýhradně podporuje službu Nvidie s Fornitem a všemi hrami na Epic Games Storu, jejichž autoři se rozhodnou být na GeForce Now. Včetně exkluzivních titulů. To je třeba příklad hry MechWarrior 5: Mercenaries. Obě firmy navíc budou dál spolupracovat na integraci do GeForce Now.
“Je to ta nejvíc přátelská (platforma) k vývojářům i vydavatelům z hlavních streamovacích služeb,” prohlásil s tím, že herní firmy, které chtějí posunout odvětví kupředu blíž ke zdravějšímu stavu pro všechny, by měly takovou službu podpořit. “Cloudové streamovací služby také budou klíčovými hráči v ukončení platebních monopolů iOS a Google Play s jejich třicetiprocentním poplatkem,” napsal na Twitteru. Apple podle něj nařídil, že tyto služby nejsou na iOS vítané a nemají prý právo ucházet se o přízeň zákazníka.
Informace o odchodu 2K Games z GeForce Now přišla shodou okolností jen pár dní poté, co se Nvidia pochlubila, že naopak ulovila do své knihovny nové hry.
Tim Sweeney tvrdí, že Google lobuje za Stadii na iOS, kterou Apple blokuje, ale Google podle něj zase brání službám GeForce Now nebo xCloud na Google Play. Tahle prohnilá struktura se podle něj musí zhroutit. Nutno podotknout, že sám Sweeney a Epic Games Store jinak mnohdy čelí zdrcující kritice, takže je pro něj vítané stát pro změnu “na straně obyčejných hráčů”. Je také otázka, do jaké míry skutečně Apple a Google službám brání, když se třeba xCloud na obou mobilních operačních systémech testuje. Jinou věcí je, zda za to chtějí zmíněné firmy nějaký podíl ze zisku.
Informace o odchodu 2K Games z GeForce Now přišla shodou okolností jen pár dní poté, co se Nvidia pochlubila, že naopak ulovila do své knihovny nové hry. Šlo o pět titulů – Romance of the Three Kingdoms XIV, Dead or Alive 6, Nioh: Complete Edition, Deadliest Catch: The Game a Dungeon Defenders: Awakened. Nvidia už dříve prohlásila, že více než 1500 her se do služby chystá a objeví se mezi nimi v den vydání třeba netrpělivě očekávaný Cyberpunk 2077. GeForce Now nadále podporují třeba Ubisoft, Warner Bros. Games, Sega nebo Codemaster.
Společnost Nvidia se chlubí, že její cloudová streamovací služba GeForce Now přilákala přes milion registrovaných uživatelů. Jak už jsme dříve psali, funguje jinak než Stadia nebo PlayStation Now, protože spoléhá výhradně na tituly, které už člověk vlastní na jiné platformě, jako je Steam nebo Epic Games Store. Nvidia prostřednictvím služby žádné hry neprodává. Nicméně v GeForce Now přesto nenajdeme celou svou knihovnu z ostatních distribučních kanálů, firma musí vydavatele žádat minimálně o souhlas, jak se ukazuje. A ten je možná v některých případech podmiňován podílem ze zisku, který plyne z předplatného.
Což je další kontroverzní bod. Řada uživatelů se totiž na rozdíl od vývojářů domnívá, že GeForce Now “prodává” vzdálený hardware podobně, jako by si jinak člověk kupoval počítač nebo jednotlivé komponenty. A ani u nich samozřejmě nemůže autor hry rozhodnout o tom, zda na daném stroji chce být, či nikoli. Respektive teoreticky tak může činit (ne)podporou jednotlivých výrobců, ale byl by sám proti sobě. Pochopitelně ani v tomto smyslu nemá vývojář žádný podíl z výdělku výrobců hardwaru.
Je to komplikovaný problém a i z vašich ohlasů dobře víme, že hráče polarizuje, protože nemá úplně jednoznačný precedent. Důvody k obavám a lítosti mají především platící zákazníci, kterým opakované případy dokazují, jak je seznam podporovaných titulů v prostředí podobné on-line služby vrtkavý. Nvidia proto už dříve připustila, že tyto změny souvisí s přechodem od testovací fáze do plného a komerčního provozu. Bylo podle ní možné, že některé firmy ještě své hry z katalogu podporovaných vyjmou, jak se také stalo. Jiné prý ale záhy pochopí, jaká je skutečná hodnota GeForce Now. Nvidia také ujišťuje, že po překlenutí této přechodné fáze už by měly hry z nabídky mizet jen výjimečně a naopak by se katalog měl pravidelně rozrůstat o nové tituly.