Sheng Long není jen čínská restaurace v Kladně (povinná pauza na to, abyste tuto informaci ověřili na Googlu), ale také legendární postava z bojovky Street Fighter II od Capcomu. Má se jednat o tajného bosse a současně snad i hratelnou postavu. A jak ji hráči mají odemknout? Potřeba je k tomu Ryu a s ním je třeba projít sérií soubojů, aniž by hráč utržil byť jen jedinou ránu. Pak se teprve může utkat s postavou jménem Sheng Long a v případě, že jej dokáže porazit, může s ním dokonce hrát. Údajný čínský mistr Sheng Long přitom ovládá speciální pohyby všech ostatních bojovníků, je rychlejší než ostatní, umí Hadoken jednou rukou a Shoryuken ve vzduchu. Prostě borec.
Legendu přiživila skutečnost, že další média informaci převzala bez toho, aniž by si ji autoři ověřili, a na pevně zakořeněný mýtus bylo zaděláno.
Jak už to v rámci seriálu o herních mýtech obvykle bývá, ve skutečnosti bylo všechno trochu jinak. I když znovu se celá legenda částečně zakládá na pravdě. V americké verzi Street Fighteru II se sice objevila hláška “You must defeat Sheng Long to stand a chance”, odkazovala ale ve skutečnosti na speciální útok nazvaný Shoryuken, který ovládají Ryu a Ken. Celý mýtus vznikl v důsledku chybného překladu. Citát odkazoval k nutnosti vypořádat se s touto technikou, pokud chtěl hráč v souboji uspět. Ryu se takto “posmíval” poraženým soupeřům v automatové verzi s anglickým překladem z roku 1991. Hráči si však mylně vyložili citát tak, že bojovník mluví o nějaké další postavě a nikoli vlastním útoku.
Na tomto omylu si následně po četných dotazech od čtenářů smlslo aprílové číslo magazínu Electronic Gaming Monthly z roku 1992. Právě jeho autoři přišli s dalšími podrobnostmi na konto hrdiny, které fanoušky utvrdily v jejich přesvědčení, že Sheng Long je skrytou postavou. Legendu přiživila skutečnost, že další média tuto informaci převzala bez toho, aniž by si ji autoři ověřili, a na pevně zakořeněný mýtus bylo zaděláno. Podobně jako dnes se tak výmysl šířil především díky špatně odvedené práci. Není třeba dodávat, že dychtiví hráči strávili dlouhé hodiny, týdny i měsíce marnými pokusy splnit obtížnou sérii úkolů ve snaze Sheng Longa odemknout.
Historka se šířila po celém světě a příliš ji nezbrzdila ani skutečnost, že autoři vtipu po několika měsících přiznali barvu a sami postup označili za zjevný nesmysl, když se původní text odvolával na všemožné slovní hříčky naznačující apríl. Toto prohlášení už ale nemělo šanci zastavit lavinový efekt. Vymyslet mýtus je zjevně o poznání snazší než jej sprovodit ze světa.
Když Street Fighter II vyšel na SNES, vývojáři překlad opravili. “You must defeat my Dragon Punch to stand a chance,” pravil Ryu a nikoho neměl nechat na pochybách. Nicméně legenda žila dál. V anglickém manuálu se totiž objevil zmínka, že mistr Sheng Long učil dvojici Ryu a Ken. I ta z pozdějších verzí zmizela. Sheng Long se ale objevil například v roce 1993 na stránkách komiksu od nakladatelství Malibu znovu v roli mistra populárního dua.
Žertík byl tak věrohodný, že zaměstnanci z americké pobočky Capcomu údajně kontaktovali centrálu v Japonsku, aby zjistili, proč o této postavě nic neví.
V roce 1997 pak časopis EGM celou historku oprášil a ještě ji vylepšil. Autoři přidali pár podrobností včetně podoby domnělého bojovníka, nicméně opět naznačili, že jde o vtípek a neprozradili, jak postavu získat. V době, kdy přístup k webu měla jen hrstka šťastlivců a podobné informace navíc nebylo zdaleka tak snadné dohledat jako dnes, se navzdory tomu “zaručené zprávy” šířily bez toho, aniž by je někdo věrohodně vyvrátil. Tento v pořadí už druhý žertík byl navíc tak věrohodný, že zaměstnanci z americké pobočky Capcomu údajně kontaktovali centrálu v Japonsku, aby zjistili, proč o této postavě nic neví.
Sheng Long je díky tomu považován nejen za nejznámější fiktivní postavu v rámci série Street Fighter, ale bojovek obecně. Přispěl dokonce ke vzniku skutečných postav, kterým jsou Akuma a jeho bratr Gouken. Sheng Long je také opakovaně zmíněn v automatové bojovce Street Fighter: The Movie, která vznikla na základě stejnojmenného filmu z roku 1994. A mohl se v ní dokonce objevit i coby hratelná postava, jak se fanoušci později dozvěděli. Není proto divu, že mnozí příznivci si opakovaně přáli, aby Capcom učinil z fiktivního bosse regulérní novou postavu. Plnohodnotného vstupu do Street Fighteru se však navzdory několika náznakům zatím nedočkal.
Z tohoto mýtu se na každý pád však stala součást historie a dost možná ovlivnil svět videoher a Street Fighter víc než leckterá skutečná postava. Zmíněný Akuma debutoval v sérii jako tajný boss v rámci Super Street Fighter II Turbo. I v tomto případě bylo třeba splnit speciální podmínky, aby se objevil. V HD Remixu hry je na něj navíc navázán achievement nazvaný Sheng Long is in Another Castle, který se odemkne po poražení Akumy. Jde samozřejmě současně o narážku na slavný citát ze Super Maria. V posledních letech pak opakovaně využili této legendy i v samotném Capcomu pro všemožné aprílové vtípky a narážky, když párkrát naznačili, že už by se konečně hrdina mohl ve hře objevit.
Spekuluje se dokonce, že legenda o Sheng Longovi vedla obecně ke vzniku skrytých postav, které může hráč odemknout. Narážka na Sheng Longa se objevila i v animovaném filmu Raubíř Ralf z roku 2012. A některé jeho údajné schopnosti si časem opravdu osvojili skuteční hrdinové ságy Street Fighter. Ať už se u Sheng Longa inspirovali, nebo jde o náhodu. Na dozvuk prastarého špatného překladu a jednoho aprílového článku měl ale Sheng Long pořádně tuhý kořínek, nemyslíte? To z něj v podstatě dělá toho neporazitelného bojovníka, kterým měl být…
Michael Jackson složil hudbu pro Sonica
Pod soundtrackem není podepsaný. Může za to kvalita zvuku, či obvinění ze zneužívání?
Jak jsme tajným cheatem svlékali Laru Croft
Indiana Jones v sukních prý mohl být i bez sukně. Nude patch přiživil slávu Tomb Raideru
Automat zabiják měl jako první usmrtit hráče
Hráčům šel údajně po krku virtuální protivník Evil Otto. Mstil se jim za to, že ho ponížili
Jak Saddám Husajn kupoval tisíce PlayStationů
Co děsilo čtenáře bulváru v roce 2000? Že na nás Irák pošle rakety s pomocí PS2
Československá hra Killswitch se sama ničila
Tajuplný zapomenutý hit z roku 1989 s českými lidovkami sám sebe vymazal ze světa
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Divím se, že toho nevyužili.