Pokud jste v průběhu středy sledovali náš stream hry S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, jednou z prvních informací, kterou jste se dozvěděli, je fakt, že na vypršení dnešního embarga pro vás ještě nemáme připravenou recenzi. Faktorů se sešlo víc, ale také s přihlédnutím k rozsahu hry, s nímž vývojáři z GSC Game World rozhodně nešetřili, to ještě bohužel nějaký čas zabere. Nicméně i přes to, že si sám nechci vystřílet všechnu munici, pečlivě shromažďovanou právě pro finální hodnocení, dlužím vám jako doplněk ke streamu kratší článek s dojmy po přibližně 20 odehraných hodinách. Už jen proto, že hry jako tato nevychází každý den a už dopředu mi bylo jasné, jak bude polarizovat fanoušky i ty, komu připadl úkol posoudit její kvality.
Vábení Zóny
Na prvním místě chci mluvit o atmosféře, protože to je něco, co přirozeně každý vnímá jinak, ale z druhé strany je to atribut, díky kterému je člověk ochotný hrám leccos odpustit. Pokud se rádi necháváte vtáhnout herními světy a jde vám o možnost naplno se ponořit do prostoru na displeji před vámi, S.T.A.L.K.E.R. 2 tuto roli obstojně zvládá. V čem exceluje, je samotný pocit ze Zóny, tedy vyloučené oblasti kolem jaderné elektrárny Černobyl, v níž se příběh hry i celé série odehrává. Nejde o místo, které by bylo za každých okolností smrtelně nebezpečné, dlouhé minuty se můžete procházet, aniž by vám cokoliv hrozilo. Stačí ale, aby se situace jen nepatrně a někdy i zcela plíživě změnila a nic z výše napsaného neplatí. Právě nevyzpytatelnost, se kterou se mohou věci změnit k horšímu, vás drží v neustálém napětí, stejně jako podněcují zvědavost, co dalšího si ještě můžete dovolit.
Druhá věc, nedílně spojená s atmosférou, ale spočívající na práci vývojářů ještě výrazněji, je design celé 64 čtverečních kilometrů velké lokace, která ve velmi uspokojivé míře nabízí jedno zajímavé místo za druhým. To je pro mě osobně to největší lákadlo celé hry, tedy vědomí, že když s dostatečnou opatrností kamkoliv vyrazím, něco mě tam čeká. Upřímně, snad naposledy u Cyberpunku 2077, ne, u Baldur’s Gate III, jsem zažil ten starý dobrý pocit, že nad hrou člověk přemýšlí, i když ji nehraje a přeje si být zase zpět ve světě, kam možná i trochu nečekaně kompletně uniknul. Je to uhrančivá síla něčeho tak zvláštního, jako je právě tahle oblast, která vás – samozřejmě při určité kompatibilitě s náladou i zpracováním zbylých částí hry – může vážně zaujmout. Nehledě pak na pocity těch, kdo hráli předchozí díly a právě tyhle těžkopádně popisované pocity brali za svou drogu. Je to tam. Je to tam znovu a nebudete chtít přestat.
Malé příběhy malých lidí
Druhá, pro mě velmi důležitá část zážitku, je samozřejmě příběh a ne nutně jen ten hlavní, který se točí kolem podivného artefaktu, o který má zájem z postupně odhalovaných důvodů hned několik lidí či subjektů. V tomhle ohledu vlastně S.T.A.L.K.E.R. 2 zase připomíná Cyberpunk 2077 a jeho příběh o čipu nesmrtelnosti, jen, promiňte, příběh hry od GSC není tak dobrý. Alespoň z toho, co jsem mohl vidět, nepůsobí přirozeně zejména v pasážích, kdy se ho snažíte posunout vpřed pomocí dialogů. Nemyslím si, že by ve skutečnosti chtěl vážně každý za informaci nějakou protislužbu, kterou by nezvládl někdo jiný lépe, rychleji a bezpečněji. Nebo zkrátka něco, co na vás coby hráče a hlavního hrdinu Skifa klade nutnost někam se vydat, tam zpravidla někoho zlikvidovat, něco najít či objasnit a vrátit se zpět. Tohle je bohužel bod, který atmosféru ničí a i když jsou některé dílčí zápletky, vyústění nebo zvraty vážně chytlavé a místy i na pootevřenou sáňku, celek je zatím slabší.
Zdroj: GSC Game World
Co se mi ale naopak líbí hodně, jsou vedlejší příběhy lidí, které buďto potkáte jen tak v Zóně, nebo vás k nim hra sama nějakým způsobem navede. V tomhle ohledu navazuje S.T.A.L.K.E.R. 2 na emočně silný role play z volného potulování se po mapě a dává vám velkou míru volnosti. Lidé, kteří se v Zóně nachází, žijí své životy, svádí o ně souboj se vším, co na ně tahle proklatá oblast vrhne, a pak se zpravidla ponoří do lihu, aby mohli na chvíli vypnout a všechno vstřebat. Vaší pomoc potřebují zpravidla v situacích, nad kterými si nejednou zakroutíte hlavou, abyste ale následně připustili, že, ano, přesně takhle by se věci ve skutečném životě mohly pokazit. Vtip je ale v tom, že jim prostě pomoct nemusíte, a pak ihned stojíte před následky svého rozhodnutí. Někdo jen pokrčí rameny, někdo se na vás oboří, ale občas se už v takové chvíli vytahují zbraně z pouzder a začíná přestřelka. Pokud ale spolupracujete a svou pomoc nabídnete, čekají vás skvělé příběhy i zajímavé odměny, které mohou výrazně ovlivnit váš další zážitek.
Krev a pot
Jenže pak je tu ten zpropadený technický stav, o kterém jsme už mluvili během streamu, a na který bude dle mého celý zážitek výrazně doplácet. Samozřejmě se bavíme o PC verzi, na které novinku od GSC hraji primárně, už před nedávnem odhalené hardwarové nároky mě ale mírně vyděsily. A skutečně, ani RTX 4070 Ti Super v kombinaci s procesorem Intel I7-12700 KF a 32 GB DDR5 operační paměti mi nedovoluje hrát hru bez kompromisů. Férově uznávám, že se technický stav hry lepšil s vydávaným obřími updaty – které byly patrně i důvodem, proč nešlo hru třeba na Steamu stáhnout před vydáním – ale ani teď zkrátka nemohu pomýšlet na hraní ve 4K. Když totiž slevíte z nároků grafických detailů, hra začne zejména za dne velmi výrazně demonstrovat své nedostatky, zejména stran detailů vegetace nebo monster, které v Zóně potkáte. A ani s nastavením na příznačně pojmenovanou úroveň „Epické“ není hra tím, čím byla v ukázkách od vývojářů.
Zdroj: GSC Game World
Hodně věcí je dílem nasvícení nebo denní doby, ve které se momentálně pohybujete přírodou. A uznávám, že kombinace měsíčního svitu a vodní hladiny umí vykouzlit opravdu skvělou podívanou. Ďábel je ale schovaný v detailech a ty nejsou ničím přelomovým. S.T.A.L.K.E.R. 2 je obří hra, i to je určitě jeden z výrazných limitů toho, jak nakonec vypadá a potvrzuji, že spíš než grafickou kartu vytěžuje hra primárně procesor, na to se ale výsledek zkrátka neptá. Když k tomu navíc přidáte velmi toporné animace, chyby v umělé inteligenci, opravdu obří množství grafických glitchů a nakonec i bugů – a to nejen hry, ale i rozhraní – vracíme se k tomu, co padlo na začátku. Na prvním místě chci mluvit o atmosféře, protože to je něco, co přirozeně každý vnímá jinak, ale z druhé strany je to atribut, díky kterému je člověk ochotný hrám leccos odpustit…
Grafika nie je žiadna revolúcia ako Crysis alebo ešte neskôr Far Cry ale mne postačuje mám všetko na epic ako si to hra sama nadstavila FPS lieta od 150 až k 20 (4090M) občas sa to sekne tak na 20 stotín ale mne to nevadí chyby tam sú, samozrejme sa to dalo čakať zmeniť tlačidlá sa nedá respektíve sa dá ale ak si zameníte náklom s baterkou tak pri náklone sa rovno zapne baterka a keď si zapnete baterku tak sa nakloníte hádam že to je vec čo sa opraví behom pár dní…. občas sa dejú veci že neviem či to je anomália v hre alebo v kóde hry…..Hlavná devíza hry je zasadenie a atmosféra a tá je super pôvodne som to chcel hrať až koncom februára ale neviem si pomôcť a aktuálne tam mám už cez 10 hod odohratého času a hlavne ešte som nenarazil na bug čo by zabraňoval v tom aby som pokračoval hre takže nie je o čom…. to embargo na recenzie si mohli odpustiť zbytočne to ľudí len vystrašilo
Ahoj, hra nevypadá špatně (7800X3D,RTX4090) ale zjistil jsem, že když jsem pustil hru na pohodu na TV a zapnul gamepad (elite 2) tak dost často driftuje pravá páčka, je to prakticky nehratelné, což je škoda. Po zkoumání na redditu vidím, že nás je hromada se stejným problémem.. Snad to brzo opraví. Při recenzování jsi na to nenarazil @Zdeněk Princ?
Ok, děkuju za odpověď a já budu asi čekat na nějakou opravu, co jsem pochopil, hra nemá žádné nastavení deadzony ovladače a ta je nastavena na 0… Už jsem to vydržel takových let, tak se asi úplně nezblázním 😀
Já jsem spokojen s technickou stránkou. Lenovo legion 5 rtx 3070, ryzen 5700 a vyší detaiyl s dlss na 40-60 fps….spíš mi vadí jak hra nic nevysvětlí, za první hodinu a půl jsem chcípnul skoro 20x a to hlavně v té pasáži, kde hazíte šroubkama
Myslím, že tu informaci dostaneš v té cutscéně. Anomálii spustí cokoliv, co do ní vleze/vlítne. Je zbytečný čímkoliv plýtvat, takže proto šrouby. Na krátkou chvíli tu anomálii deaktivuje a to je ta chvíle, kdy můžeš projít, ale nesmíš moc otálet, protože anomálie se na místě objeví znovu.
No takže nakoniec, ako som si chcel zahrať hry z tejto obľúbenej série a mrzelo ma, že dvojka zatiaľ na PS5 nie je, tak teraz som dostal studenú sprchu. Ja si veľmi zakladám na dobrom príbehu, ale očividne ho STALKER 2 nemá. Takže zrejme túto sériu odignorujem tak, ako som to robil aj doteraz 😀
Hele má to příškuby i na high end sestavě. Kdybych si to nestáhl z game passu, ale za hru platil, asi bych byl rozladěný. Musím podotknout, že se zapnutým HDR hra vypadá o poznání lépe než bez něj, ale na zkalibrovaném oledu člověk vidí nedokonale udělanou tmu, čti rozsypaná černá. To mě u hry dnes celkem překvapuje. Ty animace nejsou toporné, jsou otřesné a strašně to vytrhává z imerze. Grafiku dtatické grafiky bych přirovnal třeba k DayZ. Celkový dojem je celkem ok a občas to umí vykreslit fakt hezké scény. Ale jakmile se zaměříš na detaily, tak je to bída. V dnešní době už rozlohu herní mapy neberu jako výmluvu, technicky se stále může načítat pouze dohledová vzdálenost a načtení dalších míst je pak otázka chvilky díky ssd. Procesor mi hra nevytěžuje skoro vůbec, u mě vše přebírá grafická karta rtx 4090. Takže jak jsem psal. Kdyby to nevylo v rámci předplatného, tak bych byl asi nespokojený. Takhle je to za mě ZATÍM průměrný zážitek a uvidím jestli tomu budu dále věnovat čas. Ta atmosféra mě k tomu asi přinutí 😁
ja mám 4090M čo je v porovnaniach len o trochu silnejšie a je to v pohode hrateľné… áno fps lieta a nie málo ale to preto že optimalizácia sa hlavne robila pre xbox keďže od nich dostali za fúrik peniazi…. v pohode to kúp a zahraj ďalší rok keď už bude vonku 2. a možno 3. patch pre PC
Nechci rozjizdet nejaky rant ,ale musim se snad poprve v zivote vyjadrit .
Za me je tato hra vazne zklamani . Grafika je za me vazne za me misty az odporna na dnesni dobu ( Namodovany origo S.T.A.L.K.E.R ,vypada stejne ne-li lepe jak S.T.A.L.K.E.R 2 . Questy jsou nemastny neslany a stejny jako pred 16 lety , AI je na stejny urovni ,jako DLC Clear SKy z roku 2008 .
Rozumim ,ze ma hra neduhy pri spusteni , proto neresim hromady padu her a neustale loadingy shaderu na sestave za 60K , ale tohle je vazne UBI downgrade jako prase ,ktery nefixnou updatama . Neresim ani udajnou snahu o nejaky survival element ,kde se mi uprosted fightu neustale zasekava posr..a zbran . Za me vazne bida
UE5 vypadá skvěle, když se to s ním umí. Jako laik si to vysvětluju tak, že tu hru začali dělat ve čtyřce, a někdy půlce vývoje přešli na pětku, což způsobilo problémy.
Problém je, že U5 trochu předběhl dobu což je vidět nejvíce u konzolí. Každopádně je vidět odkud tekly penízky, takže hlavní platforma na optimalizaci byla xbox. Dle dostupného infa tam hra opravdu běží relativně v pohodě i v perfomance režimu. PC a optimalizace na všechny možné konfigurace šli na druhou kolej.
Neviděl jsem žádnou UE5 hru, která by vypadala skvěle. Ani demo, zkoušel jsem jich asi 10.
Vše se renderuje v nízkém rozlišení, všechno je upscalovaný, materiály a textury vypadají hrozně rozplizle, objekty mají většinou velmi málo polygonů, relativně dobře vypadají akorát objekty, které jsou v určité vzdálenosti, echt rozmazanej obraz, různé artefakty (aniž bys to musel zkoumat lupou) atd. A to vše na úkor lepšímu osvětlení, které ale ani náhodou tyto nedostatky nevyvažuje.
To chce mít koule srovnávat zkušený CDPR (který ještě dle zpráv velmi úzce spolupracuje s epicem a U5 engine dost modifikuje pro své potřeby) se slepencem vývojářů z GSC Game World, kteří jsou vůbec rádi, že hru díky prachům z MS vůbec vydali… 😀
A jéje, spousta falešných nadějí a hltání marketingových keců 🙂
Není to náhodou tak, že vývojáři z CD Projektu jsou tak nařáchlý a superschopní, že řaději vzdali svůj vlastní engine a teď se lopotí s experimentálními technologiemi v nedodělaném bullshitu s názvem UE5? Tedy, že jsou na tom úplně stejně jako GSC Game World? 🙂
Tohle je opravdu frustrující. Po každém spuštění hry musím čekat, než kompilátor shaderů přizpůsobí kód pro GPU, což u mě trvá zhruba 20 minut. Když se mi po několika pokusech konečně podařilo hru spustit a překonat úvodní scénu, hra po přibližně 10 minutách hraní stejně spadla.
V tomhle případě to ale asi bude slabším počítačem, viď? Normálně by ta kompilace shaderů neměla zabrat déle než minutu dvě. Je to ale každopádně pořádná otrava…
Ano, múj PC není rozhodně žádný ‚trhač asfaltu‘, ale mám ho sestavený pro 1440P a zatím jsem s žádnou hrou neměl problém a vše jsem hrál na max detaily a maximální kompromis byl třeba 40FPS. A to mám 5600x a rx6750xt. A btw. Třeba na cpu pri hraní jsem měl max do 70 stupňů a na gpu 90….
Stačí si přečíst ten šílený název té grafické karty a člověku je hned jasný proč ta hra nefunguje jak má. Ale lidi se stejně nepoučí a budou si ty šroty kupovat dál. 🤷♂️🤷♂️
Pokud na vás zapůsobil vesmír STALKER, jaké mobilní hry by podle vás mohly zprostředkovat ducha černobylské zóny? Možná jsou to střílečky, survival hry nebo dokonce strategické hry, které vás udrží v napětí a ponoří vás do atmosféry postapokalypsy. Podělte se o své oblíbené nálezy!
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Samozřejmě ve městě/ stalker zónách jdou fps na 30, mimo mám 45+
To jsou anomálie, které k titulu patří 😀
Chtěli jste je, chtěli jste Stalkera se vším všudy, tak ho máte 😀
Mám 4070 TI Super a i7-13900k. Počítal jsem s tím že to pojede bez komplikací ale teď se obávám.
Za me je tato hra vazne zklamani . Grafika je za me vazne za me misty az odporna na dnesni dobu ( Namodovany origo S.T.A.L.K.E.R ,vypada stejne ne-li lepe jak S.T.A.L.K.E.R 2 . Questy jsou nemastny neslany a stejny jako pred 16 lety , AI je na stejny urovni ,jako DLC Clear SKy z roku 2008 .
Rozumim ,ze ma hra neduhy pri spusteni , proto neresim hromady padu her a neustale loadingy shaderu na sestave za 60K , ale tohle je vazne UBI downgrade jako prase ,ktery nefixnou updatama . Neresim ani udajnou snahu o nejaky survival element ,kde se mi uprosted fightu neustale zasekava posr..a zbran . Za me vazne bida
Vše se renderuje v nízkém rozlišení, všechno je upscalovaný, materiály a textury vypadají hrozně rozplizle, objekty mají většinou velmi málo polygonů, relativně dobře vypadají akorát objekty, které jsou v určité vzdálenosti, echt rozmazanej obraz, různé artefakty (aniž bys to musel zkoumat lupou) atd. A to vše na úkor lepšímu osvětlení, které ale ani náhodou tyto nedostatky nevyvažuje.
Možná tak GTA VI bude nějaký next-gen.
Není to náhodou tak, že vývojáři z CD Projektu jsou tak nařáchlý a superschopní, že řaději vzdali svůj vlastní engine a teď se lopotí s experimentálními technologiemi v nedodělaném bullshitu s názvem UE5? Tedy, že jsou na tom úplně stejně jako GSC Game World? 🙂
a takto postupne pre celu hru, alebo ide o bug.
ale tak ked mas PC bramboru…… 😉