V polovině týdne jste mohli prostřednictvím našeho streamu sledovat ty nejzajímavější projekty, které vznikly v prostředí hry-nehry Dreams. Postarali se o ně členové aktivní komunity, kteří si za částku 780 Kč zaplatili předběžný přístup, ať už z čiré zvědavosti a chuti tvořit, nebo jen hnáni touhou, být co nejblíž vývoji tak zajímavého počinu. Nutno totiž přiznat, že Dreams se v hlavách lidí z Media Molecule formuje už velmi dlouho a je zčásti paradoxní, že se vydání hry dočkáme až na samém sklonku aktivního cyklu konzole PS4. Málokdo si totiž vzpomene, že zakladatel studia Alex Evans mluvil o Dreams v náznacích už během památné konference PlayStation Meeting 2013, kterou si ale hráči spojují zejména s představeném zmiňovaného PlayStationu 4. Tak dlouho tedy trvá vývoj produktu, který měl definovat kreativní možnosti tehdy nově představené konzole a bude vážně zajímavé sledovat, jak s ním bude naloženo v souvislosti s konzolí PS5, kterou očekáváme už koncem příštího roku. Ovšem vzhledem k tomu, že do té doby můžeme pouze spekulovat, pojďme se raději vrátit do bezpečné přítomnosti a odpovědět na otázku, jak se to má s Dreams nyní, kdo může začít tvořit a hlavně – jak bude vypadat finální verze, která by se měla dočkat svého vydání ještě letos.
Jak už padlo o několik řádků výš, aktuálně je Dreams dostupné v programu předběžného přístupu, který v dubnu navázal na ukončenou betaverzi. Pokud vám v souvislosti s hrami na konzoli PS4 příliš nesedí zmínka o early accessu, pak jste se zarazili správně – stále totiž platí, že v obecné rovině není tento program nabízen žádným vývojářům ani vydavatelům a Media Molecule jen využívá privilegovaného postavení first-party studia, patřícího přímo Sony. Není na tom ale nic špatného, uvážíme-li, že za cenu necelých 800 Kč se zájemci dostanou v tuto chvíli k již takřka dokončenému editoru a samozřejmě i zmiňovanému prohlížeči cizích výtvorů. Kolem hry navíc panuje poměrně přátelská atmosféra a s nákupem hry získáte i přístup do diskuzního fóra, resp. znalostní báze s nejrůznějšími tipy a nápovědami, které by vám měly usnadnit orientaci a samotný vstup do hry.
Komplexnější procesy, ozvučení a základní skripty vyplní klidně i desítky hodin volného času.
Procházet internet ale není tak úplně potřeba, vzhledem k tomu, že se v měsících od vydání neustále rozšiřovala nabídka tutoriálů přímo v prostředí Dreams, a už nyní vám poskytnou dostatečně jasnou představu, jak při tvorbě dosáhnout kýženého výsledku. Není ale asi potřeba zdůrazňovat, že zatímco elementární scénu vytvoříte během chvíle, komplexnější procesy, ozvučení a základní skripty vyplní klidně i desítky hodin volného času. I to je ale součást tvůrčího procesu, který dle nás musí být hlavním hybatelem zájmu o Dreams jako takové. Nelze si totiž představit, že byste dokázali potenciál tohoto titulu vytěžit na maximum jen tím, že budete projíždět knihovnu již vytvořených hříček. Vzhledem k tomu, že ty nejlepší zatím fungují pouze jako technická dema a menších hříček není pro změnu tolik, aby se dalo o Dreams mluvit jako o kolekci nezávislých oddychovek.
Singleplayerová složka Dreams, na které se v tuto chvíli usilovně pracuje, by měla podle dostupných informací nabídnout tři příběhy, které sice budou oddělené, ale mohou se v některé bodě potkat a navzájem se ovlivnit. V první epizodě se bude liška a medvěd snažit zachránit svého draka (!), následně nás čeká noirová point-and-click adventura a nakonec přijde ke slovu sci-fi plošinovka. Je zjevné, že vývojáři budou chtít demonstrovat monžosti Dreams a pevně věříme, že se jim podaří hráče inspirovat!
Opatrný bych byl i při porovnávání Dreams s nedávno vydaným Super Mario Makerem 2, o kterém jsem směle prohlásil, že vás uspokojí i bez chuti podílet se na obsahu. Jistá schematičnost toho, co lze v SMM2 vytvořit, je totiž současně i zárukou, že úrovně budou fungovat a osloví kohokoliv, kdo zvládá principy plošinovek. Na druhé straně otevřenost a mnohotvárnost Dreams, jakkoliv cenná a unikátní, v podstatě odsuzuje ty, kdo nemají příliš zkušenosti nebo času k tomu, aby po několika usilovných pokusech své snažení kvůli nedostatečně konkrétnímu výsledku vzdali. A to je podle mě to největší riziko, které se momentálně s Dreams pojí. Je také otázkou, jak se chtějí vývojáři, potažmo Sony, postavit k dotazům ohledně budoucí možnosti úsilí v editoru Dreams monetizovat. Nápadů je mnoho – ať už se bavíme o jednoduché podpoře tvůrce uvnitř Dreams, zpeněžené distribuci jednotlivých her s bezplatným prohlížečem nebo dokonce o vydání zcela mimo Dreams. Poslední stanovisko Media Molecule je ale spíše odmítavé a vývojáři naznačují, že by zřejmě nastal problém s testováním a trofejemi, coby nutnou součástí všech her, které na konzoli PlayStation 4 vychází. Do úvah pak samozřejmě mohly nějakou dobu vstupovat i plány na novou generaci PlayStationu, ovšem díky potvrzené zpětné kompatibilitě je tento problém vyřešen a vývojáři se musí zaobírat maximálně obrazovou kompatibilitou stran budoucího rozlišení, které může být vyšší než 4K. Ani v tomto případě se ale nejedná o věc, kterou by nešlo dodatečně vyřešit patchem a držet tak Dreams při životě klidně i několik následujících let.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.