Včerejší den se vedle vydání Crime Boss: Rockay City nesl také v duchu The Last of Us, protože na PC dorazil odložený port vylepšené verze prvního dílu od Naughty Dog. V průběhu uplynulých dní mohli hráči sledovat celou řadu krátkých videí, v nichž vývojáři vyzdvihovali přednosti vznikajícího portu a nutno říct, že odkazem na velké možnosti nastavení, podporu širokoúhlých monitorů či ovladače DualSense, nebo skvělou grafiku rozhodně zvyšovali očekávání. Zvlášť, když se mohlo objevit mnoho nových fanoušků na základě úspěšného seriálu, kteří možná začínali přemýšlet nad tím, že by si rádi prošli i herní verzí příběhu Ellie a Joela. Jinak řečeno, na Steam a Epic Games Store byly ve včerejších podvečerních hodinách upřeny zraky milionů hráčů, kteří si však namísto úvodních pasáží oblíbené hry užili náraz do zdi. Ihned po vydání se totiž na The Last of Us Part I snesla ostrá kritika kvůli technickému stavu a objevují se hlasy, že za dané situace nemá příliš smysl pouštět se do hraní.
#TheLastofUs Part I is now available on PC! To new players and seasoned survivors alike, thank you for your support and enthusiasm.
A special message from Naughty Dog’s Vice President, Christian Gyrling: https://t.co/8jkCPeRTiB
— Naughty Dog (@Naughty_Dog) March 28, 2023
Podobně jako v případě The Callisto Protocol se řešily zejména shadery, resp. nutnost jejich načtení před samotným spuštěním hry. Jde o přípravu, která má vést k plynulosti celého zážitku tím, že se shadery zkompilují už v menu a hráč tak v ideálním případě nenarazí na žádné další načítání čí zpomalování hry. Faktem ovšem je, že kompilace shaderů v The Last of Us Part I – pokud ji nechcete přeskočit a nenechat je načítat až v momentě, kdy jsou ve hře skutečně potřeba – zabere neúměrně dlouhou dobu. Čekat dvě tři hodiny tak podle prvních ohlasů nebylo vlastně ničím výjimečným, zvlášť, když nedisponujete nejnovějším počítačem, a to byla jen špička ledovce. Hráči, kteří se přes kompilaci shaderů dostali nebo ji přeskočili, totiž ve velké míře naráželi na to, že jim hra jednoduše padala. Objevují se i případy, kdy hráčům titul zamrznul před vlastním spuštěním a následně se celý počítač restartoval, což značilo ještě závažnější záležitosti.
A skutečně, začíná se projevovat, že PC verze The Last of Us Part I zřejmě trpí únikem paměti – memory leakem – což je problém bez ohledu na to, jak velkou RAM máte. Co víc, hra je nesmírně náročná i na grafickou kartu a na druhý nejvyšší stupeň nastavení detailů už vyžaduje přes 10 GB VRAM. Bohužel, ani snížení na medium nedostává požadavky do rozumné roviny a hra stále vyžaduje kolem 7 GB VRAM, což je problém i na kartách, které spadají do výčtu minimálních hardwarových nároků. Kombinace všeho zmíněného tak vede ke konstatování, že The Last of Us Part I se nepodařilo zoptimalizovat tak, aby třeba i v konkurenci jiných aktuálních titulů fungoval uspokojivě a hráči to dávají svými komentáři najevo. Například na Steamu má hra více než 5600 recenzí, z nichž pouze 33 procent zůstává pozitivních. I kvůli tomu si The Last of Us Part I vysloužilo slovní hodnocení „spíše záporné“ a v komunitní sekci se to hemží upozorněními, aby si ostatní raději počkali na patche.
S přihlédnutím k tomu, jak kritická vlna přišla, vývojáři už v průběhu noc stihli zareagovat a některé z domněnek potvrdili. V krátkém příspěvku na stránkách podpory vypisují známé chyby, kam podle Naughty Dog patří zmiňované dlouhé načítání shaderů a dopad na výkon i stabilitu hry, pokud hráči nechtějí na shadery počkat. Zmiňují nicméně i problémy při hraní se staršími grafickými kartami, připouští, že i na sestavách, které by měly splňovat požadavky, se hra nemusí vůbec spustit a výčet uzavírají i podezřením na onen memory leak, který by způsoboval cyklické padání v momentě, kdy se paměť zaplní a počítač nemá jinou možnost, než se sám restartovat. „Pracujeme na opravách a dáme vám vědět, až budou dostupné. Pokračujeme ve zjišťování příčin dalších nahlášených problémů,“ napsali pak vývojáři a odkázali hráče do systému, kam mohou pomocí tiketů zapisovat další chyby.
The Last of Us Part I PC players: we’ve heard your concerns, and our team is actively investigating multiple issues you’ve reported.
We will continue to update you, but our team is prioritizing updates and will address issues in upcoming patches.
— Naughty Dog (@Naughty_Dog) March 28, 2023
I z těchto důvodů se mnoho hráčů ptá, proč nebyla hra ještě odložena a vývojáři nezapracovali na tom, aby i přijetí mohlo být ode dne uvedení bezproblémové. Odpovědi ale momentálně nepřichází a trochu paradoxní je, že ve zprávách od Naughty Dog – i když vnímáme zájem reagovat co nejrychleji a nejefektivněji – vlastně nezazní směrem k hráčům žádná omluva. Férově ale dodáváme, že se objevují i komentáře, podle kterých někteří hráči na popisované problémy vůbec nenarazili a hra jim běží uspokojivě. Připouští, že museli chvíli počkat na shadery – v pozitivně laděných komentářích se kompilace shaderů počítá na jednotky minut – a že jinak akceptují vyšší grafické nároky s přihlédnutím k tomu, jak hra vypadá.
Naše dojmy z The Last of Us Part I na PC, případně na Steam Decku, přineseme později.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Tak buď je problém v originální verzi a ochraně, nebo v ovladačích. Ty jsem před spuštěním neaktualizoval na poslední (vyskočilo varovné okno).
Stejný případ, kdy se na fórech řešil nějaký problém, já ho neměl, zkusil aktualizovat ovladače na poslední verzi a problém na světě už jsem zažil. Ne dlouho potom se to začalo radit jako dočasný workaround, než to opravili vývojáři hry patchem.
Teď mám popravdě obavy si tu originálku koupit, obvykle to tak po vyzkoušení a spokojenosti dělám okamžitě.
1. Aplikace nemají přímý přístup k hardwaru. Pouze operační systém (jehož součástí jsou ovladače) může ovládat hardware. Aplikace volají OS, ten sám vykoná příslušnou akci, pokud je povolená.
2. Aplikace nemůže zničit hardware (viz „Diablo 4 zabíjí karty od Nvidie“). Pouze OS může zničit hardware (nastavení elektrického napětí atd). A hardware sám v sobě má ještě zabudovanou spoustu ochran, aby k tomu ani tak nedošlo.
3. Aplikace nemůže za modrou obrazovku smrti. Tu způsobuje chyba někde v OS (většinou ovladačích). Aplikace pouze o něco naprosto standardně a validně požádala, a někde v OS to spadlo.
4. Aplikace nemůže způsobit náhlý restart počítače. Může pouze požádat OS o standardní restart. Náhlý restart je buď chyba hardwaru nebo OS.
5. Aplikace může sežrat veškerou dostupnou paměť, a může to být jak cílené (prostě ji potřebuje a vy jí máte málo), tak chyba (memory leak). Jakmile ale paměť dojde a je potřeba další (teď přeskočím, že nějaká další se dá získat swapováním), tak by OS měl prostě zabít největšího žrouta paměti, a normálně fungovat dál. Pokud se tak nestane, je to chyba OS.
6. Aplikace může zamrznout. OS by to měl detekovat a nabídnout vám zabití aplikace. Ne vždy to ale jde jednoduše, může vám to např. blokovat vstupy z klávesnice. Ve Windows by měla vždycky fungovat minimálně zkratka Ctrl+Alt+Del, kterou se natvrdo můžete přepnout do rozhraní OS a kde byste měli být schopni zamrzlou aplikaci zabít.
Tím neříkám, že TLOU nemá problémy, vůbec ne. Jen tím reaguju na některé časté obvinění (hra X zabíjí grafické karty, hra Y způsobuje restarty systému), které prostě nejsou pravdivé. Ty hry to nedělají, protože ani nemohou. Jsou to buď chyby hardwaru nebo OS, a dané tituly mají prostě smůlu, že validními akcemi tento problém vyvolají (asi jako byste uložením dokumentu v Google Drive shodili celý Google v celé zemi – ne, fakt jste za to nemohli, i když to byla třeba zrovna vaše akce, která problém vyvolala). Zároveň je třeba chápat, že někde někomu hardware umírá pořád, a pokud je masová akce typu otevřená beta Diabla 4, kterou si pustí miliony nebo desítky milionů lidí, tak samozřejmě že statisticky musí přesně v ten samý den desítky grafických karet nebo procesorů umřít. Nikde nemusí být žádný problém, jen je to problém nepochopení velkých čísel.
Snad to trochu pomohlo v objasnění, jak podobné situace chápat 🙂
A takhle to je i v tomhle případě.
To neimplikuje, že ty jsi v téhle diskuzi ten chytrý a všichni ostatní ti hloupí. Já třeba část z toho, co píšeš, vnímám a rozumím tomu. Ale pokud se o tématu nějakým způsobem mluví a vývojáři sami pak – s vědomím toho, komu zprávu adresují – mluví o tom, že hra „padá“ a oni to „opraví“, nehneš s tím 🙂 Nebo když vývojáři sami připustí, že zaznamenali souvislost mezi hraním Diabla IV a „poškozením hardwaru“, je to prostě informace, kterou vysílají, i když si interně pojmenují ten problém, rozeberou a určí, že to není hra, ale proces někde v OS, který tu kartu přetíží/odpálí atd.
Snad to i trochu pomohlo tobě v objasnění, že člověk-laik na věci hledí trochu jinak a i poučení lidé používají zkratky 🙂
Ten příměr k prášku je asi trochu jiný, nebo je to možná tím, že nejsem doktor 🙂 Zkusím to ještě jinak. Přijdete ke vstupním dveřím od práce/školy, chcete otevřít, a zůstane vám v ruce klika. Rozbili jste dveře, nebo nerozbili? Částečně ano, stalo se to právě vám. Ale na druhou stranu jste provedli naprosto standardní akci, zmáčknutí kliky, kterou za ten den udělá sto anebo tisíc dalších lidí. To, že klika upadla právě vám, je prostě jenom blbá náhoda. Jakmile jde o aplikaci/hru a následky na hardwaru/tvrdé restarty/modré obrazovky, tak je to právě tento případ – upadlá klika. Chyba byla někde uvnitř, aplikace pouze stiskla.