Velikost nastupujících next-gen titulů představuje pro hráče velké téma. Nová SSD úložiště nám přinesou výrazně vyšší rychlosti nahrávání a vývojářům snadní práci s velkým objemem dat a jejich streamováním. Na druhé straně kapacita úložného prostoru není ohromující. Už v týdnu jsme psali, jak si s tím chce poradit Microsoft u levnějšího Xboxu Series S, který má SSD o velikosti 512 GB. Nyní tu ale máme konečně první konkrétnější náznaky, jak velké budou samotné next-gen hry. Alespoň v případě first party titulů od Sony.
Oficiální PlayStation web odhalil, že remake Demon’s Souls bude vyžadovat minimálně 66 GB volného prostoru a Marvel’s Spider-Man: Miles Morales 50 GB. Pokud však sáhnete po ultimátní edici obsahující také vylepšený předchozí díl, z SSD si ukousne 105 GB. Zatím neznáme velikost her Destruction Allstars a Sackboy: A Big Adventure. Samozřejmě bude mimořádně zajímavé zjistit, jak na tom pak v budoucnu budou notoricky známí požírači volného místa jako Call of Duty nebo GTA.
Budeme si moci vybrat, zda nainstalujeme jen singl, nebo i multiplayer, případně kampaň po jejím dohrání smazat a nechat si jen on-line část.
Ohledně velikosti ale není nutné “panikařit” předčasně. V první řadě se obecně mluví o tom, že data na SSD půjde ve srovnání s dosavadní praxí na HDD lépe třídit i komprimovat, a proto next-gen tituly nemusí být nutně výrazně větší. Efektivnější využití rychlého úložiště kupříkladu nemá vyžadovat duplicitu některých dat jako doposud.
Sony také říká, že hráči budou mít větší kontrolu nad úložným prostorem a “velikostí her” skrz jednotlivé volitelné části titulu. Budeme si totiž moci vybrat, zda nainstalujeme jen singl, nebo i multiplayer, případně kampaň po jejím dohrání smazat a nechat si jen on-line část. Zárodky těchto pokusů se koneckonců objevily už na PS4.
Certifikované vysokorychlostní externí disky budou zpočátku poměrně drahé.
Konkurenční Microsoft pak plánuje u Xboxu Series S s jeho SSD o kapacitě 512 GB zkrotit velikost her za pomoci dalšího triku. Hry nainstalované na levnějšího Xbox mají být v průměru přibližně o 30 procent menší než verze pro Series X. Series S bude primárně cílit na nativní rozlišení 1440p, a proto vystačí s texturami v nižším rozlišení, které zaberou méně místa. O úsporu se však musí postarat samotní vývojáři, nejde o automatický proces.
Konzole od Sony i Microsoftu rovněž půjde doplnit o externí úložiště, které rozšíří prostor pro data. Tyto certifikované vysokorychlostní disky budou ale zpočátku poměrně drahé. Musí být totiž schopné servírovat data adekvátní rychlostí, a to dnes není zdaleka samozřejmostí.