Streamování her z cloudu je v poslední době velké téma. Pustili se do něj zavedené společnosti jako Microsoft i Sony, ale také nováčci na poli videoherních platforem, jakými jsou Google a Amazon. Překvapivě aktivní je ale na tomto poli rovněž Nintendo, které už několik let podniká první dětské krůčky. A právě na streamování v jeho podání se podíváme blíže.
Pionýrským titulem, který šlo hrát z cloudu, byl na Switchi Resident Evil 7: Biohazard, který vyšel v květnu 2018. Ale jenom v Japonsku. Podobně na tom byl v říjnu 2018 Assassin’s Creed Odyssey. Ten už dokonce debutoval současně s tradičními platformami. Šlo spíš o zatěžkávací zkoušku, ale test se zjevně podle Nintenda osvědčil, a tak jsme se dočkali i my na Západě.
Velkou výhodou je, že všechny vydané tituly lze vyzkoušet bezplatně po omezenou dobu, aby se člověk přesvědčil, jak hra funguje, a ujistil, že na ni bude jeho připojení stačit.
Loni v říjnu dorazila na Switch akce Control od Remedy. Byla to první takto vydaná hra u nás. Letos v lednu vyšla cloudová verze stealth akce Hitman 3. A jen před pár dny, 6. července, jsme se dočkali historické akční adventury A Plague Tale: Innocence od Asobo Studio. Na další přírůstek do knihovny přitom nebudeme čekat dlouho. V říjnu mají vyjít Marvel’s Guardians of the Galaxy od studia Eidos-Montréal.
Nintendo nespoléhá na vlastní technologii, ale infrastrukturu společnosti Ubitus a velkou výhodou je, že všechny vydané tituly lze vyzkoušet bezplatně po omezenou dobu, aby se člověk přesvědčil, jak hra funguje, a ujistil, že na ni bude jeho připojení stačit. Až poté můžete investovat do plné verze. A záměrně používám tento obrat, protože streamování z cloudu na Switchi není podmíněné třeba předplatným Nintendo Switch Online, ale na druhé straně každý titul se platí zvlášť jako by to byla klasická hra.
Za jednotlivé kousky dáte od tisíce do 1800 korun v závislosti na zvoleném počinu. Každá hra má rovněž vlastní nevelkou aplikaci. Není tu jedna společná pro všechny cloudové tituly. Možnost vyzkoušet si všechny zdarma je jednoznačnou výhodou. Bez toho si to ani nedokážu představit. Pochválit musím i upravené ovládání, které reflektuje odlišné rozhraní na Switchi. Pokud narazíte na nějakou kontextovou nápovědu v prostředí, titul korektně reflektuje, že jej ovládáte za pomoci Joy-Conů.
V případě A Plague Tale: Innocence vás může příjemně překvapit česká lokalizace formou titulků, která byla vlastní i ostatním verzím. Hitman 3 a Control zase nabízejí možnost vybrat si před startem mezi režimen kvality a výkonu.
Ani v těch nejlepších podmínkách se mi ale nepovedlo dosáhnout očekávané ostrosti.
Praktické využití je za mě ovšem pořád velmi diskutabilní. Představa, že takto hrajete hry skutečně na cestách s využitím mobilního internetu nebo veřejně dostupné Wi-Fi, mi přijde hodně vzdálená. Ale ani doma není zážitek optimální. Kvalita se samozřejmě průběžně škáluje podle vašeho připojení, ale k ideálu měla v mém případě hodně daleko na různých internetech, které jinak považuji za velmi spolehlivé.
Pokud připojení nevyhovuje, začíná se zvětšovat odezva, obraz se maže, pixeluje a fragmentuje. Nebo může aplikace úplně spadnout. Ani v těch nejlepších podmínkách se mi ale nepovedlo dosáhnout očekávané ostrosti. Input lag nebyl takový, že by hry nešlo hrát, i když jsou všechny svým způsobem náročné na přesnost a rychlost. Nicméně samotná podoba je přinejlepším kompromisní.
Tímto způsobem je možné dostat na hardwarově slabší platformu hry z výkonnějších strojů, které by tu jinak nemohly fungovat, anebo za cenu drastických omezení v grafice.
Pokud doufáte, že zmenšený obraz na 720p displeji bude překypovat detaily a vyrazí vám dech ostrostí, budete výsledkem zaskočeni. Ani ve statických scénách není podoba ohromující. Ve všech případech se přitom jedná o tituly s detailní grafikou, která ve streamu spíš zaniká a rozmazává se. Přesun do doku přitom nemění nic na stabilitě, jen se obraz roztáhne na větší plochu. A o to víc člověk myslí na to, že absence ethernetového portu je jednou ze slabin současného doku, kterou ten nový z OLED modelu konečně odstraní. Na LAN by totiž mohl být výsledek lepší.
Tohle nemá být žádný hloubkový test, ale bezprostřední dojmy z praxe. Streamování z cloudu na Switchi existuje a funguje. Sami ho zkuste, abyste zjistili, zda pro vás dává smysl a jaké jsou jeho možnosti. Teoreticky jde o šikovný nápad. Tímto způsobem je možné dostat na hardwarově slabší platformu hry z výkonnějších strojů, které by tu jinak nemohly fungovat, anebo za cenu drastických omezení v grafice. Koncept jako takový může mít budoucnost a věřím, že podobných titulů bude na Switchi přibývat. Na druhé straně si ale nedokážu představit, že bych takto opravdu dlouhodobě hrál. Na cestách to nepůjde moc prakticky využít a doma vždy raději zapnu u jmenovaných her jakoukoli jinou platformu.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.