branding
Ratchet & Clank: Rift Apart, Sony Computer Entertainment, Viděli jsme nové části Ratchet & Clank: Rift Apart v akci

Viděli jsme nové části Ratchet & Clank: Rift Apart v akci

Speciální prezentace Sony nás utvrdila v tom, že se schyluje k technologickému zázraku

Zdroj: Sony
12. 5. 2021
Název: Ratchet & Clank: Rift Apart Vývojář: Vydavatel: Platformy: , Žánr: , Datum vydání: 11. 6. 2021

Jen pouhý měsíc nás dělí od uvedení jedné z nejočekávanějších her pro PlayStation 5 v letošním roce. Ratchet & Clank: Rift Apart na sebe strhává pozornost od svého oznámení a nutno přiznat, že i všechny následující informace nás nevyváděly z úžasu. Zdá se, že vývojářům z Insomniac Games vzniká pod rukama technologický klenot, který ale neztrácí nic z osobitého kouzla téhle rozverné, laskavé a náležitě akční série. Už poslední díl vydaný v roce 2016 naznačoval velký potenciál, skloubení hardwarové výbavy PlayStationu 5 s očividně neutuchajícím proudem nápadů však dělá z Rift Apart aspiranta na ještě lepší hru, kterou jsme si navíc mohli nedávno blíže prohlédnout na dvoudenní preview akci. Pravda, na vlastní hraní si ještě musíme počkat, nové ukázky a hlavně spoustu zajímavých detailů od vývojářů nás ale dokázaly pořádně namlsat a poslední měsíc čekání bude zatraceně těžký.

Virtuálně, ale přesto společně

Sony koncipovala celou akci jako interaktivní stánek, ve kterém bylo možné přecházet mezi jednotlivými virtuálními místnostmi, prohlížet si některé zbraně ze hry, přečíst si základní údaje o lidech, kteří na hře pracují a hlavně usednout do promítací místnosti a sledovat celkově pět obsáhlých segmentů o vývoji hry a spoustě zajímavostech. Vše odstartovalo odvysíláním dosud neviděných záběrů ze hry, které z převážné většiny tvoří obsah videa doplňující naše preview. Ačkoliv nešlo o souvislé 13minutové hraní, dostali jsme možnost podívat se na samotný úvod hry i pokročilou fázi, kde se hráč ujme nové postavy Rivet. Ještě než se tak ale stane, na scéně se vedle Clanka pochopitelně objevuje Ratchet, a to ve chvíli, kdy probíhá velká oslava hrdinských činů této dvojice.

Už v prvních momentech pochopíte, že lidé z Insomniac Games rozhodně nemíří nízko a snaží se uhranout prostorem, efekty, zvukovým designem i skvělou animací či cutscénami. Promiňte mi možná až přehnané nadšení, ale záběry působí třeba i s přihlédnutím k ray tracingu nebo animaci Ratchetovy srsti jako plnohodnotný animák, který navíc můžeme shodou okolností ovládat. Zápletka je také dostatečně filmová a umí vzít za srdce už v okamžiku, kdy Clank vyzdvihuje Ratchetovo hrdinství a oddanost, bez ohledu na to, že je jediným zástupcem Lombaxů v celém širém vesmíru a musí se tudíž cítit velmi osamělý. Za tímto účelem proto Clank sestrojil speciální zařízení, které je schopné otevírat brány do jiných dimenzí či částí vesmíru a má pomoci Ratchetovi najít svůj lid. Jenže podobně, jako tomu je v jiné hře od vývojářů z Insomniac Games – s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost a v případě Rift Apart také prostor ke zneužití jinak nepochybně dobrého nápadu. Zařízení se totiž chce ujmout obávaný doktor Nefarious a využit jej ke svým zlotřilým plánům, což se mu – alespoň v úvodu – úspěšně daří.

Spektakulární od samého úvodu

Pokud má úvodní část hry sloužit jako tutoriál, pak musíme před Insomniac Games opět smeknout. Nejde totiž o žádnou sterilní sekvenci, kde by hráči dělaly společnost jen kontextové nabídky a popisky, co udělá kliknutí na konkrétní tlačítko. Všechno, co vás chce hra v několika prvních minutách naučit, je provázeno spektakulárními momenty, ať už jde o výbuchy, divoké slidování po kolejnicích, pobíhání vzhůru nohama díky magnetickým botám nebo samotný boj. První ochutnávka z nových záběrů působí stejně divoce a rozmáchle jako momenty, které jste už mohli zhlédnout na starších videích, stále v nich ale budete objevovat některé další detaily. Třeba to, že těla nepřátel mizí po velmi krátké době, i když jejich zbraně zůstávají na místě, aby je mohl Ratchet či později Rivet použít. Všiml jsem si také, že bude zřejmě zcela nezbytné využívat nejen veškerý dostupný arzenál – tedy zbraně se specifickým účinkem na konkrétní typ nepřítele – ale také veškerou další výbavu více, či méně navázanou na téma nové hry. Tím nejzajímavějším – vizuálně i technicky – jsou malé prostorové trhliny sloužící pro možnost rychlého teleportu na vyvýšenou plošinku či vzdálenější místo. Využít je můžete díky speciálním rukavicím, kterým vývojáři říkaji Rift Tether a nejednou vás dostanou do výhodnější pozice, klidně i za záda nic netušících nepřátel. Dosah není sice příliš velký, ale jako doplněk pro kotvičku, kterou budou obě ovladatelné postavy později disponovat, jde o velice příjemnou novinku.

Rivet popisují vývojáři jako trochu stydlivou, ale kvůli okolnostem a prostředí, v němž žije, také jako poměrně neohroženou bojovnici.

Po divokém úvodu se akce přepne trochu dál, kdy se duo hlavních hrdinů rozdělí a Clank najde místo ve speciálním batůžku na zádech Rivet. Druhou hratelnou postavu už vývojáři představili dříve, až během preview akce ale přidali několik dalších podstatných detailů k jejímu charakteru. Jak vás zřejmě napadne, Rivet je v mnoha ohledech jiná než Ratchet, sdílejí však svoji touhu bojovat se zlem až do posledního dechu, a to nesobecky a nezištně. Rivet popisují vývojáři jako trochu stydlivou, ale kvůli okolnostem a prostředí, v němž žije, také jako poměrně neohroženou bojovnici. Jejím hlavním úkolem je porazit Nefaria, který ohrožuje Rivetin kout vesmíru a utlačuje lidi, nejde však o „toho“ Nefaria, kterého znají Ratchet s Clankem. Císař Nefarious je snad ještě zvrácenější podoba hlavního antagonisty série, který prahne po anihilaci veškerého organického života, a to se Rivet dotýká i proto, že je sama částečně poznamenána nutností spojit své tělo s neživou augmentací.

Pro vývojáře z Insominac Games je ale Rivet také symbol, že koly nepříznivého osudu může pootočit i žena, přičemž by se ale nemělo jednat jen o prvoplánovou snahu zavděčit se i dalším skupinám hráčů. Zasazení Rivet do příběhu má být plně opodstatněné a design hrdinky prý vznikal dostatečně dlouhou dobu na to, aby ji přijali všichni hráči bez rozdílu. Jak bude ovlivněná příběhem, ve kterém se postupně spojí s Ratchetem ve snaze zničit Dimensionator jednou pro vždy, zatím můžeme jen spekulovat, ve smyslu hratelnosti ale do série zapadá přímo ukázkově. Ohánět se totiž umí zbraněmi stejně jako Ratchet a jen ze sledování videí bylo jasné, že bez ohledu na to, koho právě ovládáte, Rift Apart bude zábava. Z jedné části za to bude hra vděčit designu nepřátel – jsou nápadití, rychlé střídání obrovských dimenzí dovoluje popustit uzdu fantazie a představit třeba vesmírné piráty – z té větší ale bude zábava nepochybně vycházet z plejády dostupných zbraní a několika módů jejich použití.

Síla hardwaru na maximum

Během prezentace jsme mohli sledovat například klasickou pistoli, brokovnici Enforcer nebo zbraň, díky které si nepřítele doslova vezme matka příroda. Ještě zajímavější je ale spojení s technologickými možnostmi DualSensu, tedy plné využití adaptivních triggerů pro jasné odlišení primárního a sekundárního výstřelu. Chovat se tímto způsobem bude každá ze zastoupených zbraní a vývojáři jsou náležitě hrdí na to, jak celý systém funguje. Doplněn je navíc také nenápadnými, ale plně funkčními vizuálními ukazateli o stavu střeliva, které však klasickým způsobem nedoplňujete vzhledem k energetické povaze všech představených zbraní. Do určité míry tak může hraní Ratcheta připomenout trochu barevnější a o něco méně svízelnější formu Returnalu, bavíme se ale čistě jen o zbraních a jejich efektech.

K tomu všemu pak můžete připočítat i vlastní schopnosti obou ovladatelných postav, které jsou neméně důležité k tomu, abyste se dostali přes vývojáři dosazené překážky. Ať už jde o běh po kolmé stěně – tedy klasický wallrun – nebo o speciální fantomovy dash, vše nachází své uplatnění a – opět – krásně vypadá. Počítat do toho můžeme i boty, pomocí kterých je možné levitovat kousek nad zemí a rychle se přesouvat z místa na místo, což ve speciálních sekvencích umožní i mšicím podobný hmyz, na jehož zádech je možné se přepravovat. A pokud by vám to snad přišlo málo, hra nabídne rovněž sekvence, v nichž se bude létat na dracích a bojovat pěkně ve vzduchu. Právě tohle je výsledkem designu a možností rychlého SSD, které hráče umí přenést z jednoho místa na druhé dílem okamžiku a odůvodnit i velmi radikální změny.

Vraťme se ale ještě zpět do Nefarious City – při sledování záběrů na tuhle megapoli samozřejmě nelze úplně ignorovat vzpomínku na Cyberpunk 2077 a nutno přiznat, že i k němu umí mít Ratchet & Clank: Rift Apart poměrně blízko. Pomáhá tomu nepochybně i hudební doprovod, z něhož jste už mohli slyšet několik úryvků, neskrývajících svou pompéznost i umírněnou laskavost na místech, kde se dunivé tóny a euforická hudba tolik nehodí. Za přípravou soundtracku stojí hudební skladatel Mark Mothersbaugh, který byl přítomen u jednoho ze segmentů preview akce a jde o poměrně vtipného a pro věc zapáleného umělce. S vývojáři z Insomniac Games se přátelí delší dobu a po společném hledání inspirace dali dohromady velmi pestrý soundtrack, který skvěle odpovídá střídání dimenzí ve hře. Byl to možná trochu oříšek, což skladatel nejednou přiznal, ale vzhledem ke své předchozí zkušenosti z přípravy hudebního doprovodu pro neméně bláznivého Crashe Bandicoota či Jaka & Daxtera si s tím hravě poradil.

Jediné, co nás může v tuto chvíli trochu mrzet, je v úvodu zmiňovaný měsíc čekání na to, než Ratchet & Clank: Rift Apart dorazí. Během preview akce jsme v podstatě jen škrábli povrch a nesmírně se těšíme na vlastní odhalování obsahu i mechanismů, které za touhle hrou stojí. Ano, nejde o fotorealistickou vážnou hru pro dospělé, která by chtěla soupeřit s filmy, začínáme si ale být jistí, že Rift Apart spoustě lidem připomene, jak hravé, nápadité a přesto pokrokové mohou některé videohry být.

Nahlásit chybu v článku

5

Napsat komentář

Další články
Nahoru